Hertenbeheer Noord-Holland

Gestart door Margreet Kwh, september 21, 2011, 10:16:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Norman

Margreet, ik moet je teleurstellen.

De Damherten gaan eraan. Alleen de Damherten in de AWD worden voorlopig nog gespaard.
Maar ook hier zijn sterke geluiden over dat deze ook flink gedecimeerd gaan worden.

En het kan zo makkelijk voorkomen worden;

https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/5371 (Onderaan de omschrijving ook een filmpje met plaatjes, zodat Henk en Ingrid het ook zouden kunnen snappen.

Maar ja, het afmaken van een voldoende hoog raster en intreedplaatsen kost meer dan de jacht oplevert.

Freek Verkerk

Veel mensen zien natuurlijk graag herten. Dat wordt uiteraard anders als ze in je tuin de plantjes opeten, maar ik denk dat er in Noord-Holland meer mensen zijn voor behoud dan voor volledige afschot.


Overigens moeten daar nu al een paar duizend damherten rondlopen en met een geboortecijfer van ruim 1000 kunnen er wel een paar honderd afgeschoten worden zonder dat dit de groei stopt.


En over de schade aan de landbouw kan ik zeggen dat je dat in verhouding moet zien tot de hoeveelheid subsidie die ze krijgen. De boeren kosten ons belastingbetaler handen vol geld. Het lijkt me zinvoller in die dichtbevolkte gebieden recreatie aan te bieden voor de burgers zodat ze op een gezonde manier wat aan hun overgewicht kunnen doen.


Dat bespaart op landbouwsubsidie en gezondheidskosten.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ArjanH

Citaat van: Freek Verkerk op september 29, 2011, 10:51:59 AM
En over de schade aan de landbouw kan ik zeggen dat je dat in verhouding moet zien tot de hoeveelheid subsidie die ze krijgen. De boeren kosten ons belastingbetaler handen vol geld. Het lijkt me zinvoller in die dichtbevolkte gebieden recreatie aan te bieden voor de burgers zodat ze op een gezonde manier wat aan hun overgewicht kunnen doen.


Dat bespaart op landbouwsubsidie en gezondheidskosten.


Mee eens maar dat valt dit kabinet toch niet aan het verstand te brengen. Recreatie ? Daar wordt momenteel toch vooral onder verstaan het aanleggen van de zoveelste geldverslindende golfbaan (voor de patsers onder ons die het zich kunnen veroorloven 1000 euro of meer neer te leggen voor een jaarabonnement exclusief gebruikmaking van golfkarretjes)), schietbanen (alsof het drama van Alphen nooit is gebeurd) of alweer een waterski-route in een grote plas.

Norman

Ik kan er met mijn pet niet bij dat een vereniging die zich in eerste instantie profileert voor het Edelhert en het Damhert toch nulgebieden meent te moeten toekennen en beheer (= politiek correcte taal voor afknallen) noodzakelijk te vinden.

Voor wie zich wil informeren cq. ergeren:

http://www.hetedelhert.nl/cms/images/stories/pdf/Beleidsvoorstel_Damherten.pdf

Johan Helmus

Voor een organisatie die pretendeert op te komen voor de belangen van het edelhert, concentreert dat beleidsvoorstel zich wel heel erg op de negatieve aspecten van de soort, en diverse argumenten voor beheer die daaruit voortvloeien.
Groeten, Johan Helmus

g.berbers

bij wie mag ik de rekening indien voor de schade aan mijn auto doordat een damhert overstak???
schade 1500,-- euri..... :( en : een afgemaakt damhert; beide voorpoten gebroken.

let wel, ik reed op de vogelzangse weg (n 206 ter hoogte 1e leijweg) 40 km/h omdat ik weet dat ze daar rondlopen BUITEN de AWD!

mensen; geen beheer zorgt voor heel veel dierenleed.....
gemiddeld worden er momenteel 2,5 damhert per kalenderweek vanwege aanrijdingen en dergelijke afgemaakt.... 

p.s. De karkassen van de afgemaakte aanrijdingsslachtoffers gaan naar de destructie.....
over zonde en verspilling gesproken, in een tijd dat er voedselbanken nodig zijn in nederland. 
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Norman

De beheerder of terreineigenaar zijn in de basis aansprakelijk voor hun fauna. Maar deze regels zijn erg complex en valt buiten dit topic. Beter kun je contact opnemen met je verzekering en/of de Jurofoon.

Maar je reed 40 km p/u? Dat geeft een remweg van ongeveer 9 meter. Hoe kan het dan dat je dit Hert hebt kunnen raken? Dan heb je volgens mij buitengewoon veel pech gehad, de andere kant op gekeken of toch iets harder gereden dan 40 km p/u.

Ik ben wel eens benieuwd waar je deze cijfers vandaan hebt dat er 2.5 hert per week word aangereden (130 per jaar!).
Ook ben ik benieuwd met welke snelheden deze aanrijdingen gedaan zijn. Ik word zeer regelmatig knoerthard ingehaald op deze 60 km p/u weg waardoor remmen echt niet meer mogelijk is. Ik gok zomaar dat de gemiddelde snelheid zeker rond de 80 ligt op deze weg, zoniet harder. (remweg > 30 mtr.)

Ik ben met je eens, omwille van het maatschappelijke draagvlak, dat er beheert moet worden. Maar beheer door de hekken op te hogen met voldoende intreedplekken. Beheer door afschot is wat mij betreft niet bespreekbaar, vanwege het simpele feit dat je de genoemde "problemen" niet oplost. Als je de helft afschiet kan de overgebleven helft altijd nog voor aanrijdingen zorgen. Zijn 65 aanrijding per jaar wel maatschappelijk acceptabel? Zijn 2 vretende Damherten in je tuin geen probleem ten op zichtte van de 4 die er eerst in de tuin stonden.

Wel is aangetoond dat afschot voor meer aanrijdingen zorgt en dieren nog meer de bevolkte gebieden gaan opzoeken. Aanrijdingen omdat de herten gaan vluchten als een soortgenoot word afgeschoten en de tuintjes worden nog meer opgezocht omdat dit een veilige plaats is om te fourageren. Het duin word als gevaarlijk gebied gezien door de herten.

Daarnaast zullen de herten schuwer worden door afschot en word de regio minder aantrekkelijk voor recreanten die veel genoegen beleven aan de herten. Minder recreanten is minder horeca, minder horeca is minder geld, minder geld is minder tevreden mensen.


DuDe

Interessant leesvoer over de damherten uit de AWD: http://www.bloemendaal.nl/5634/

Gemelde aanrijdingen 2010: 94
Gemelde aanrijdingen 2011 t/m oktober: 65 (extrapolatie jaar: 78)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

KorHaan

Citaat van: Norman op december 08, 2011, 12:54:21 PM


.... je reed 40 km p/u? Dat geeft een remweg van ongeveer 9 meter. Hoe kan het dan dat je dit Hert hebt kunnen raken? Dan heb je volgens mij buitengewoon veel pech gehad, de andere kant op gekeken of toch iets harder gereden dan 40 km p/u.






Ik denk het laatste.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stan.

Citaat van: g.berbers op december 08, 2011, 12:17:10 PM
bij wie mag ik de rekening indien voor de schade aan mijn auto doordat een damhert overstak???
schade 1500,-- euri..... :( en : een afgemaakt damhert; beide voorpoten gebroken.

Waarom zou iemand anders de rekening moeten betalen? Jij bent zelf tegen dat beest aangereden.

Groeten,
Stan.
Groeten,
Stan van Remmerden

g.berbers

stan; euhhh HALLOO!!!! ik rij op een openbare weg, het damhert stak over....kunnen die damherten niet gewoon bij een zebrapad oversteken? gaarne een serieuze reactie, geen kleinkind reactie; maar goed ontopic.

ter plaatste van de 1e leijweg, van de zandvoortselaan komende net na S bocht en huis staat een heg dicht langs de weg.
op dat moment, dat er daar een uitkwam was ik dus al te laat.

het cijfer van 2,5 is afkomstig van de valwild beheereenheid. > samenwerkingsverband van rijnland, awd, gemeente en lokale jagers.
De vwe is ingesteld nadat er een damhert 2 dagen heeft liggen creperen voordat een boa eindelijk de ontheffing had tot afschot.

Korhaan; het probleem is, dat naast een heleboel plaatsen waar geen hekken zijn; ( die komen er ook niet; immers een hekwerk om minder als X (exacte aantal weet ik niet) hectare's maakt dat het gehouden vee wordt, en dus dat dan opeens wel alle veehouderij regels gaan gelden) wel weet ik dat het awd te klein (3300 ha) is om ook al is het ingerasterd, een "natuurgebied" te zijn ( klopt ook, het is ook niets anders als een park). en de gemeente amsterdam weet dat heel goed!

er leven al heel veel damherten ook al BUITEN de awd in de kennemerduinen ( andere zijde zeeweg) of bijvoorbeeld aan de andere zijde van de weg naar strand langevelderslag toe.
ze worden ook regelmatig in zandvoort zelf gesignaleerd. zie de nodige kranten en andere media berichten daarover.

blijkbaar zijn de stemmen van het stadse stemvee veel belangrijker als het welzijn van dieren helaas.
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

HPM

Citaat van: g.berbers op december 11, 2011, 21:04:59 PM
[...]
er leven al heel veel damherten ook al BUITEN de awd in de kennemerduinen ( andere zijde zeeweg) of bijvoorbeeld aan de andere zijde van de weg naar strand langevelderslag toe.
ze worden ook regelmatig in zandvoort zelf gesignaleerd. zie de nodige kranten en andere media berichten daarover.
[...]

Nou, dan zal je dus moeten uitzoeken wie de 'eigenaar' van dat beest was als je denkt dat je schade op zo iemand is te verhalen.
Ik wens je veel succes.
Herman van der Meer

Stan.

#13
Ik was serieus. Dat damhert is van niemand, het is een wild dier, het is jouw eigen keuze geweest in een auto over die weg te rijden waar altijd het risico bestaat dat je tegen een wild dier oprijdt. Als je tegen een vogel was opgereden, had dan ook iemand anders moeten betalen? Als je tegen een kind was opgereden, hadden dan ook de ouders moeten betalen?
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We leven op een aarde met andere diersoorten en daar horen bepaalde risico's bij die altijd zullen blijven bestaan. Als het aan mij ligt mogen die damherten door heel Europa vrij rondlopen zonder ergens afgeschoten te worden, mensen moeten zich maar een beetje aanpassen.
(Het liefst zou ik alle wegen waar een beetje hard gereden mag worden afgerasterd zien met regelmatig ecoducten erover heen, dat zou het einde van aanrijdingen met wild betekenen. Maar dat zal wel nooit gebeuren, hoewel het makkelijk zou kunnen, als we bijvoorbeeld het leger zouden afschaffen...)

Groeten,
Stan.
Groeten,
Stan van Remmerden

Norman

Citaat van: g.berbers op december 11, 2011, 21:04:59 PM
het cijfer van 2,5 is afkomstig van de valwild beheereenheid. > samenwerkingsverband van rijnland, awd, gemeente en lokale jagers.

Ik zou de aangiftes die gedaan zijn bij de politie weleens willen zien. Genoemde partijen zijn naar mijn ervaring niet echt betrouwbaar als het gaat om cijferwerk. Volgende lokale jagers zouden er zeker 3.500 - 4.000 Damherten in de AWD rondlopen. Ik ben met een aantal medetellers nooit verder gekomen dan zeg 1.500 stuks. Een aantal dat ook door Waternet word genoemd.

Het nadeel van jagers laten tellen is dat er ze terreinervaring vaak ook meetellen. (Gisteren lag hier nog een groepje van 10 herten, zet die ook maar op de lijst). Daarnaast zijn er ook andere belangen. De Jagers staan te popelen om te mogen beheren hetgeen een merkwaardige situatie geeft. Het voelt voor mij een beetje als de slager die zijn eigen vlees gaat keuren.

CiteerDe vwe is ingesteld nadat er een damhert 2 dagen heeft liggen creperen voordat een boa eindelijk de ontheffing had tot afschot.

Dat is een goede zaak, al vind ik dit een merkwaardig verhaal. Ik kan mij nog een Ree herinneren in 1997 die het in de kop haalde om in een achtertuin in Heemstede/Bentveld te gaan zitten. De betreffende jager was bij no-time ter plaatse op verzoek van de politie om het beest af te knallen. Ze hebben niet eens de moeite gedaan om het beest te vangen. Overigens is het wel goed om een VWE op te richten, omdat oom Agent niet weet hoe deze een dier moet schieten om het lijden te minimaliseren. Door een centraal aanspreekpunt hiervoor te hebben houd je de lijnen kort en is een geweer en zweethond in een zo kort mogelijke tijd ter plaatse.   

CiteerKorhaan; het probleem is, dat naast een heleboel plaatsen waar geen hekken zijn; ( die komen er ook niet; immers een hekwerk om minder als X (exacte aantal weet ik niet) hectare's maakt dat het gehouden vee wordt, en dus dat dan opeens wel alle veehouderij regels gaan gelden) wel weet ik dat het awd te klein (3300 ha) is om ook al is het ingerasterd, een "natuurgebied" te zijn ( klopt ook, het is ook niets anders als een park). en de gemeente amsterdam weet dat heel goed!

Ik weet het exacte aantal ook niet, ik meen 3.500 ha, maar krijg het niet gegoogled. Ik weet wel dat er plannen waren om AWD en Kennemerduinen te omrasteren om onder de hectare regel uit te komen. Het recroduct in wording zou hierbij helpen.
Heel gek hier waren Jagers om onduidelijke redenen tegen destijds.

Citeerer leven al heel veel damherten ook al BUITEN de awd in de kennemerduinen ( andere zijde zeeweg) of bijvoorbeeld aan de andere zijde van de weg naar strand langevelderslag toe. ze worden ook regelmatig in zandvoort zelf gesignaleerd. zie de nodige kranten en andere media berichten daarover.

De eerste Dammen kwamen uit de Kennemerduinen, maar daar werden ze bejaagd en daarom doen ze het al jaren veel beter in de AWD. Voor het overige; Nou en? In die zelfde gebieden komen ook al jaren Reeën, Vossen, Konijnen en Hazen voor? Mensen zouden verguld moeten zijn met wild in de straat of tuin en als je geen wild in je tuin wilt kun je hier maatregelen voor nemen (Raster / Schrikdraad). De mediaberichten ken ik wel en komen op mijn gelijk over als de berichten over meeuwen die het in hun hoofd halen om te communiceren met hun soortgenoten. Mensen mopperen dan over vervuiling of geluidsoverlast. Als je aan de kust woont neem je de meeuwen op de koop toe en heb je mijn inziens geen recht van spreken. Mensen die mopperen over meeuwen in de stad zou niet over de meeuwen moeten mopperen, maar bij de gemeente over de wijze van vuil ophalen (brengparkjes/rolcontainers/etc.) of tegen hun buren die een dag te vroeg het vuil bij de weg zetten.  Hetzelfde geld voor de Damherten (en ook Wilde Zwijnen op de Veluwe) Als je aan de rand van een natuurgebied woont kan het zo zijn dat het leefgebied van het wild overlapt met het leefgebied van de mensen. Zandvoort is maar een postzegeltje van grofweg 1,5 km rond. Een beetje Damhert die moet remmen na een sprintje bij het zien van de bebouwing staat bij wijze van spreken al in het hart van dat plaatsje. 

blijkbaar zijn de stemmen van het stadse stemvee veel belangrijker als het welzijn van dieren helaas.

Ik ben geboren in Amsterdam en heb daar 10 jaar gewoond en de rest van mijn 34-jarige leven in Hoofddorp, maar ik kom minimaal 1 keer per week in de AWD en daarnaast nog in allerlei andere gebieden in Nederland. Ik kijk al naar wild vanaf het moment dat ik kan lopen en door een kijker kan kijken, ik geloof niet dat ik mij aangesproken moet voelen als het over stads stemvee gaat.

Ik zou wel eens willen weten welke criteria er gebruikt worden om te bepalen dat er van een bepaald dier te veel is en hoeveel er dan mogen zijn. Hoe word dat berekend?

Overigens vind ik de tekst in je handtekening niet zo gepast op een forum voor natuurliefhebbers. Jagers zijn niet bepaald te typeren als objectieve en onbevangen natuurliefhebbers en de boeren zijn er voor verantwoordelijk te houden dat het zo dramatisch gesteld is met onze weidevogels puur omwille van economisch gewin. (onverantwoord maaibeleid, te lage waterstand voor grotere en efficiëntere machines en overdadig hoeveelheden bestrijdingsmiddelen ten kostte van bodemleven).

Een basale vriendelijke groet zou prettiger zijn.

vuurvlinder

Citaat van: g.berbers op december 11, 2011, 21:04:59 PM
stan; euhhh HALLOO!!!! ik rij op een openbare weg, het damhert stak over....kunnen die damherten niet gewoon bij een zebrapad oversteken? gaarne een serieuze reactie, geen kleinkind reactie; maar goed ontopic.

...en daar zijn meer verkeersdeelnemers. Onder andere wild en kinderen en daar hoort iedere automobilist op verdacht te zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

ik vind die overstekende herten wel goed om de autosnelheid wat naar beneden te halen, want nu is het een hert, straks een fietser of een kind.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Margreet Kwh

#17
Hier nog een hertenartikel uit het Noordhollands Dagblad, al van enige tijd geleden: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article12123223.ece/Twijfel-over-veilig-afschieten-herten
En nog een verkeersongeluk met een hert: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5326611.ece/Treinvertraging-na-botsing-met-hert
Het is natuurlijk niet leuk als je een verkeersongeluk krijgt door een hert. Dieren kun je geen verkeersregels leren.
Een getrainde politiehond stak niettemin onder de ogen van zijn baas de straat over en werd aangereden.

Alleen mensen kunnen ervoor zorgen dat dieren zo min mogelijk slachtoffer worden van de mens. :(
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

carolien reindertsen

@ Norman!! Klasse!! Je verhaal klopt aan alle kanten!!!!(vind ik dan.....) :duim:

g.berbers

Norman schreef
CiteerOverigens vind ik de tekst in je handtekening niet zo gepast op een forum voor natuurliefhebbers. Jagers zijn niet bepaald te typeren als objectieve en onbevangen natuurliefhebbers en de boeren zijn er voor verantwoordelijk te houden dat het zo dramatisch gesteld is met onze weidevogels puur omwille van economisch gewin. (onverantwoord maaibeleid, te lage waterstand voor grotere en efficiëntere machines en overdadig hoeveelheden bestrijdingsmiddelen ten kostte van bodemleven).

Vraag @ norman; waarom zou ik geen natuurliefhebber zijn? omdat ik anders tegen de natuur(=parklandschap) in nederland aankijk?
omdat ik zonder tranen met tuiten huilende  bambi-ogen naar een knuffelvosje kijk?
Omdat IK mij realiseer, dat 1 vos geen probleem is, maar 10 stuks op 100 hectare dat wel zijn?
omdat de draagkracht van de biotoop bepaaldt, hoeveel dieren er een "menswaardig" ( als je dat zo zou willen noemen) op die bepaalde oppervlakte kunnen leven?

vergeet niet;
Boeren; zij zijn wel degene die dagelijks op hun veld zijn en zien wat er gebeurt...
jagers zijn vaker en langer aanwezig in het veld zonder geweer dan met een geweer, alleen worden ze dan vaak niet als zodanig herkent.
en dat;
de politiek moet zich eens gaan realiseren dat wat de afgelopen 20 jaar aan "barricade's" = regel en wetgeving opgeworpen zijn om kleinschalig te boeren de nek om te draaien.
de consument moet zich gaan realiseren dat hun "plofkip" welke lekker goedkoop in de supermarkt ligt, geen normaal leven heeft gehad.

Kijk allen eens verder dan dat de media jullie voorschotelt...... of is het sattelietschotelt eerder?????

overigens; hoofddorp, suburbiacity? hahaha laat me niet lachen....een "slaapstad".....36 jaar terug fietste ik door de haarlemmermeerpolder tussen de weilanden door, vanuit de gemeenschap waar ik ben geboren, over de kruisweg naar de jansonius lts , centrum hoofddorp.
en dat ik 3 jaar later al door de eerste wijken van bornholm heen fietste ???
en nu; ik volledig door de bebouwde kom zou moeten fietsen, zonder ook maar zicht op een weiland????   
tsja.... dat is hoofddorp tegenwoordig......

Het probleem is van de laatste 30 jaar dat "natuur" niet onderwezen wordt/werdt.
natuur zie je op tv.......
natuur is wat wetenschappers je vertellen toch?
of zijn het de mensen die al hun hele leven buiten op het land werken en daar de veranderingen zien? ten goede maar ook en vooral ten kwade?

wat betreft het berekenen van de aantallen dieren; kijk eens naar de minimale oppervlakten die een veehouderij per dier moet aan houden;
kijk eens naar de beloopbare/ begraasbare oppervlakten van bijvoorbeeld de oostvaardersplassen en naar het aantal grote grazers, samen met de ganzen ( voedselconcurenten) die er per dier is, en realiseer dat die ganzen nog het hek over kunnen vliegen, maar de grote grazers niet.....
en kijk dan eens naar de sterfte cijfers van de grote grazers in de ovp.

overigens; de schade van de duinen en begroeing? en als gevolg daarvan het vertrekken van trekvogels zoals de kramsvogels etc ? ; alleen dat is al een teken dat er TEVEEL damherten zijn in de awd t.o.v. de biotoop.




p.s. ik ben echt niet van plan om mijn onderschrift aan te passen.
ik kijk zonder  oogkleppen van mijn eigen gelijk de wijde wereld in, en trek dan pas conclusies.
ik zou willen dat veel meer fanatieke natuurliefhebbers dat ook eens zouden doen....
het verhaal is niet zwart<>wit!

Albert Einstein had/heeft een mooie spreuk;
wetenschappers zeggen;
van het heelal is het onbekend of het eindig is of niet.
van de domheid der mensen is het niet bekend of het eindig is of niet.
Albert zegt daar over
volgens mij is het heelal eindig
maar van de domheid der mensen ben ik niet zeker.........

wie de schoen past, voelt zich aangesproken......
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Norman

Ik ken ook een hele mooi spreuk, overigens geen idee door wie ooit bedacht, maar ik volg de wijze raad toch maar op in deze:

"Never argue with an idiot!

They'll drag you down to their level,
and then beat you with experience!"


HPM

Citaat van: g.berbers op december 13, 2011, 21:15:56 PM
....
overigens; de schade van de duinen en begroeing? en als gevolg daarvan het vertrekken van trekvogels zoals de kramsvogels etc ? ; alleen dat is al een teken dat er TEVEEL damherten zijn in de awd t.o.v. de biotoop.


Alleen dit al bewijst dat je niet weet waarover je praat.

Citeer
ik kijk zonder  oogkleppen van mijn eigen gelijk de wijde wereld in, en trek dan pas conclusies.
....

Herman van der Meer

Norman

Eindelijk komen er hekken rond de AWD.
Als er ook nog plekken komen waar het wild kan intreden zou het helemaal mooi zijn.

Overigens worden er al Damherten afgeknald buiten de AWD.
Zie hiervoor dit artikel.



jvogels

Citaat van: Norman op december 13, 2011, 21:20:22 PM
Ik ken ook een hele mooi spreuk, overigens geen idee door wie ooit bedacht, maar ik volg de wijze raad toch maar op in deze:

"Never argue with an idiot!

They'll drag you down to their level,
and then beat you with experience!"


Moet het toch even kwijt; vind dit een erg vervelende manier van je ongezouten mening uiten. Als je geen zin hebt om met iemand in discussie te gaan, hou dan in het vervolg gewoon je mond.

Norman

Citaat van: jvogels op maart 11, 2012, 00:43:02 AM
Moet het toch even kwijt; vind dit een erg vervelende manier van je ongezouten mening uiten. Als je geen zin hebt om met iemand in discussie te gaan, hou dan in het vervolg gewoon je mond.

Naast verschillende niet beargumenteerde uitspraken, vond ik deze spreuken vervelend:

Citaat van: g.berbers op december 13, 2011, 21:15:56 PM
Albert Einstein had/heeft een mooie spreuk;
wetenschappers zeggen;
van het heelal is het onbekend of het eindig is of niet.
van de domheid der mensen is het niet bekend of het eindig is of niet.
Albert zegt daar over
volgens mij is het heelal eindig
maar van de domheid der mensen ben ik niet zeker.........

wie de schoen past, voelt zich aangesproken......

Verder vind ik het ongepast om iemand te gebieden zijn mond te houden. We hebben volgens mij niet samen geknikkerd.

jeroenroelofsen

Geknikkerd of niet, hij is wel Admin, en heeft het recht om te proberen de discussie netjes te houden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Norman

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 11, 2012, 11:45:21 AM
Geknikkerd of niet, hij is wel Admin, en heeft het recht om te proberen de discussie netjes te houden.

En dat is zijn of haar goed recht. Maar om er nog maar een spreuk tegenaan te gooien;

Het is de toon die de muziek bepaalt.

DuDe

Tja Norman, ik ken er ook éen. Hij begint met: " De pot verwijt de ketel..."   ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Norman

Citaat van: DuDe op maart 11, 2012, 20:47:15 PM
Tja Norman, ik ken er ook éen. Hij begint met: " De pot verwijt de ketel..."   ;)

;D ;D ;D ;D

Verwant aan de welbekende;

Wie de schoen past, trekke hem aan...

joostheeremans

Citeerwat betreft het berekenen van de aantallen dieren; kijk eens naar de minimale oppervlakten die een veehouderij per dier moet aan houden;kijk eens naar de beloopbare/ begraasbare oppervlakten van bijvoorbeeld de oostvaardersplassen en naar het aantal grote grazers, samen met de ganzen ( voedselconcurenten) die er per dier is, en realiseer dat die ganzen nog het hek over kunnen vliegen, maar de grote grazers niet.....en kijk dan eens naar de sterfte cijfers van de grote grazers in de ovp.



Dit snap ik niet. Wil je suggereren dat de oppervlakte per dier groter is in de veehouderij dan in de OVP? En de sterftecijfers in de OVP? Zijn die hoger dan in de veehouderij? Bovendien ligt er al enkele jaren een gerechtelijke uitspraak over de grazers in de OVP, dat deze niet als vee kunnen worden gezien. Vergelijkingen zoals jij die maakt gaan dus niet op (nog afgezien van het feit dat ze niet kloppen). (Bovendien zou het je sieren niet over stads stemvee te praten, al heb ik hier geen gerechtelijke uitspraak om dat mee te onderbouwen)


Overigens vind ik dat je jouw onderschrift vooral onveranderd moet laten staan. Mijn ervaring is dat jagers graag de discussie met natuurliefhebbers uit de weg gaan, wat dat betreft vind ik jouw bijdragen, hoewel rabiate onzin imo, erg verhelderend.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-