Hoofdmenu

Otter

Gestart door martenboonstra, september 20, 2011, 21:05:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Otter doodgereden op Wâldwei

dinsdag 20 september 2011 Rottevalle
Op de Wâldwei bij Rottevalle is maandagavond een dode otter gevonden. Het dier is waarschijnlijk door een auto aangereden en hierbij overleden. Volgens It Fryske Gea gaat het om een vrouwtje van ongeveer een jaar oud.

In het bezoekerscentrum van It Fryske Gea in Earnewâld zal DNA worden afgenomen om te ontdekken of deze otter een nakomeling is van de otters die in 2002 werden uitgezet in de Weerribben. (bron: waldnet)

Marcel van kammen

Ik dacht er vorig jaar 1 te zien bij De Leyen, ter hoogte van De Tike....maar zag hem niet goed genoeg om er een definitieve otter van te maken. Dr zijn de laatste tijd (jaren) wel vaker meldingen van aangereden Otters in de omgeving, zou toch leuk zijn als ik dr op een dag eens echt 100% zou kunnen zien.

Johan Helmus

Zonde om te zien hoeveel otters er worden aangereden, vooral de A6 en A7.
Groeten, Johan Helmus

Rikstar

inderdaad. maar waar ik vooral benieuwd naar ben:
Hoe staat het tegenwoordig met de status van de Otter in "Noord" Nederland.
Zijn alle aangereden otters vooral projectbeesten of zien we tegenwoorig een sterke groei van het aantal wilde otters in noord nederland en daarom automatisch ook meer verkeersslechtoffers?
Ik had bij de aangereden otters van Flevo een dubbelgevoel. aan de ene kant dus doodzonde dat zo'n beest wordt aangereden. aan de andere kant laat dit mooi zien dat otters zich blijkbaar goed gedijen in de wateren van noord nederland. Misschien dat iemand mij daar al antwoord op kan geven of dat de otters in nederland hun gebied blijkbaar goed uitbreiden en ook het aantal wilde otters sterk stijgt? of dat het vooral projectbeesten zijn?


Citaat van: Johan Helmus op september 21, 2011, 07:24:57 AM
Zonde om te zien hoeveel otters er worden aangereden, vooral de A6 en A7.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Johan Helmus

Volgens mij is het op zich zeker een goed teken, omdat het toch wel de indruk geeft dat de otter bezig is met een opmars. Het is natuurlijk wel triest is om te zien dat deze opmars wordt geremd doordat vele dieren worden doodgereden tijdens hun zoektocht naar een nieuw leefgebied. Dit terwijl we allemaal prima weten hoe dit soort dingen in de meeste gevallen kunnen worden voorkomen, bijvoorbeeld door de aanleg van ecoducten en/of faunatunnels, en door de dieren een veilige route te bieden middels de EHS.

Hier wordt echter sterk op bezuinigd door dit kabinet (75%!), waardoor veel dieren (niet alleen otters) nodeloos sterven.
Groeten, Johan Helmus

gko

ook bij de boommarters wordt soms gesteld, hoe meer er aangereden worden, hoe groter de populatie.
Maar is dit eigenlijk wel zo, wie weet dit?
met vr gr gkoopman

martenboonstra

Volgens mij klopt deze redenering wel. Hoe meer des te groter de kans/risico op.......Grote hoeveelheid feiten verzamelen en interpreteren is bepalend voor een betrouwbare uitkomst...... :angel:

Gr.


Marten


maurice.lahaye

@Rik, wat bedoel je precies met 'projectdieren' en 'wilde otters'? Alle (of vrijwel alle) otters in Noord-Nederland, inclusief Flevoland, zijn nakomelingen van de uitgezette otters in de Weerribben en De Wieden. Het over grote deel van de overige zwervers in Nederland zijn ook nakomelingen van deze populatie. Desondanks worden zo nu en dan (dode) otters gevonden die niet afkomstig zijn van het uitzet-project. Raadselachtig waar deze dieren vandaan komen. Vermoedelijk ontsnappingen en zwervers uit Duitsland.

Van de oorspronkelijke uitgezette dieren (zowel wildvang otters uit Oost-Europa als gefokte dieren uit gevangenschap) zijn vrijwel geen dieren meer in leven. De populatie bestaat nu voornamelijk uit in het wild geboren otters. Inmiddels zal het wel gaan om de 4e of 5e generatie. De eerste jaren is de populatie goed gevolgd met behulp van DNA en kon inderdaad worden vastgesteld dat de populatie groeide en dat deze groei leidde tot meer verkeersslachtoffers. Het was in een aantal gevallen mogelijk om zelfs de migratie-route van dieren te volgen (tot de locatie waar ze werden dood gereden).

Kortom, het uitzetproject is een doorslaand succes. Als nu ook nog de Natte As (=EHS) gerealiseerd zou worden, dan zou het aantal verkeersslachtsoffers drastisch afnemen. Kwestie van op de 'goede' politieke partij stemmen bij de volgende verkiezingen  ;D .

Maurice La Haye
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl