Eerste stapjes op sprinhaan gebied

Gestart door PatrickH, september 20, 2011, 20:48:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickH

Kunnen jullie mij helpen met de volgende drie sprinkhanen?

Is nr 3 een Ratelaar?

Met vriendelijke groet,

Patrick
Groet, Patrick Heijne

Wim Bakker

Ik vrees dat foto 1 lastig gaat worden...


Wie durft voor foto 2 en 3?   8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

#2
2. Kustsprinkhaan? (Ik ben ook nog maar een beginner)
Edit:
2 en 3: Ratelaar, vanwege de  x-vormige halskiel; 2. is de groene uitzondering bij het mannetje?
Dit alles met de nodige slagen om de arm.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wim Bakker

Je zit heel dicht in de buurt.  Maar voor deze soorten moeten we eerst wel even zeker weten of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

#4
Aha, mannetjes en vrouwtjes. Als ik naar de sprietlengte kijk, lijken 2 en 3 me vrouwtjes.
De groepsnaam lijkt me veldsprinkhaan.
Voor de soort moet ik nog even puzzelen.
Helaas, ik snap de termen nog niet. Ik pas.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wim Bakker

Voor een beginner heb je het toch aardig door!   :D

Inderdaad zijn het vrouwtjes. En van deze groep soorten, de "biguttulus-groep", bestaande uit Ratelaar, Bruine Sprinkhaan en Snortikker, zijn de vrouwtjes niet te onderscheiden. Foto 2 en 3: vrouwtjes "biguttulus-groep" dus.

Welke termen snap je niet?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

In de soorttekst over de Kustsprinkhaan, bijvoorbeeld, de roodgemaakte termen:

CiteerKenmerken
De Kustsprinkhaan is een veldsprinkhaan met zeer rechte zijkielen op het halsschild, goed ontwikkelde vleugels en een achterknie die dezelfde kleur heeft als de achterdij.
Gelijkende soorten
...