Eerste stapjes op sprinhaan gebied

Gestart door PatrickH, september 20, 2011, 20:48:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickH

Kunnen jullie mij helpen met de volgende drie sprinkhanen?

Is nr 3 een Ratelaar?

Met vriendelijke groet,

Patrick
Groet, Patrick Heijne

Wim Bakker

Ik vrees dat foto 1 lastig gaat worden...


Wie durft voor foto 2 en 3?   8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

#2
2. Kustsprinkhaan? (Ik ben ook nog maar een beginner)
Edit:
2 en 3: Ratelaar, vanwege de  x-vormige halskiel; 2. is de groene uitzondering bij het mannetje?
Dit alles met de nodige slagen om de arm.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wim Bakker

Je zit heel dicht in de buurt.  Maar voor deze soorten moeten we eerst wel even zeker weten of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

#4
Aha, mannetjes en vrouwtjes. Als ik naar de sprietlengte kijk, lijken 2 en 3 me vrouwtjes.
De groepsnaam lijkt me veldsprinkhaan.
Voor de soort moet ik nog even puzzelen.
Helaas, ik snap de termen nog niet. Ik pas.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wim Bakker

Voor een beginner heb je het toch aardig door!   :D

Inderdaad zijn het vrouwtjes. En van deze groep soorten, de "biguttulus-groep", bestaande uit Ratelaar, Bruine Sprinkhaan en Snortikker, zijn de vrouwtjes niet te onderscheiden. Foto 2 en 3: vrouwtjes "biguttulus-groep" dus.

Welke termen snap je niet?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

In de soorttekst over de Kustsprinkhaan, bijvoorbeeld, de roodgemaakte termen:

CiteerKenmerken
De Kustsprinkhaan is een veldsprinkhaan met zeer rechte zijkielen op het halsschild, goed ontwikkelde vleugels en een achterknie die dezelfde kleur heeft als de achterdij.
Gelijkende soorten
...
Het verschil betreft de vleugeladering (Kustsprinkhaan heeft plots verbrede radiaalcel
...)
Bij dit laatste begrip wordt dan verwezen naar de sprinkhanentabel.
Die had ik nog niet uitgeprint, wel op het scherm, en daarin zag ik snel kijkend wel de term knie, maar niet achterknie, maar het kan zijn dat ik niet goed keek (met het hoofd een kwartslag gedraaid).

Kortom, ik mis nog kennis van de vaktermen voor de verschillende lichaamsdelen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wim Bakker

Misschien moeten we eens wat plaatjes maken.

Intussen kun je deze tabel afdrukken en er een A5 boekje van maken. Een heleboel termen worden daarin gebruikt met bijbehorende tekeningetjes.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Margreet Kwh

Wim, ik heb het boekje uitgeprint en ga het eens bestuderen. Als ik een probleem tegenkom, hoor je het wel.
Alvast bedankt! En Patrick natuurlijk ook, voor het starten van het topic met de titel die me triggerde. :duim: :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

PatrickH

Wim en Margreet,

Bedankt voor jullie reactie en discussie. De informatie over verschil in determinatie van vrouwtjes sprinkhanen in JNM boekje vind ik duidelijker dan in de veldgids Sprinkhanen en Krekels.

Ik zal de 2 invoeren als biguttulus-groep. Ik heb ze waargenomen in Fort aan de Botshol, een 19e eeuws zandhoop dat een fort moest worden voor de Stelling van Amsterdam, alleen de betonnen gebouwen zijn er nooit gekomen. Het zand voor het fort is uit IJmuiden gekomen en hierdoor komen er vele planten soorten voor die je in het omliggende laagveen gebied niet ziet. 2 van de 3 uit de biguttulus-groep komen alleen op zandgrond voor.

Met vriendelijke groet,

Patrick Heijne
Groet, Patrick Heijne