Texel en duinen

Gestart door thijs, juni 20, 2005, 16:09:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Door Pims verlagje bedacht ik dat ik ook maar weer eens wat "moest" schrijven..
Texel vorige week zaterdag:

Bij de Pe(u)tten was geen Noordse Stern te vinden, wel Tureluurs, Scholeksters, Visdiefjes, Grote Sterns en meer van dat soort spul.
Bij de Mokbaai zat tussen een grote groep Wulpen een eenzame Regenwulp, en twee Rosse Grutto's. Een heel mooie zomerkleed Zilverplevier zat eenzaam tussen de vele Bontbekplevieren (stuk of 20) Bij het eerste Horsmeertje (die zonder die antenne) zat een Tuinfluiter open op een takje. Een Blauwborst vloog snel voorlangs, maar de rode staart was duidelijk genoeg. Op het water was alleen een Tafeleend met puli's nog enigszins opvallend. Bij het andere Horsmeertje was het ook ernstig leeg. Ook hier Tafeleenden met jonkies, en veel ruiende Grauwe Ganzen.

À la Pim-info: Grauwe Ganzen ruien in een keer, en zijn dus in die periode, wanneer ook de jonkies nog niet kunnen vliegen letterlijk vleugellam, en zodoende zaten ze allemaal in het riet verstoppertje te spelen.

Tweede keer: De Horsmeertjes zijn slechts 25 jaren jong, door het natuurlijk opstuiven van de Horsvlakte. Hierdoor is inmiddels ook de (befaamde) Kreeft"polder" onstaan. Deze is slechts tien jaar oud, en hier schijnt onlangs een nieuwe plantensoort voor Nederland te zijn ontdekt (!)

Op de Horsvlakte groeide, net als bij de Horsmeertjes Rietorchissen en Gevlekte Rietorchissen. Precies twaalf Dwergsterns (alle waarschijnlijk, zes paar) vlogen op, en sommigen achtervolgden dapper, in hun eentje, Kleine Mantelmeeuw. Vlakbij was een imposante groep Drieteenstarndlopers in Zomerkleed aanwezig. Maarliefst 770 exx in hun mooie zomerkleed waren aanwezig. Helaas werden de Dwergsterns zo wild, dat er geen tijd was om nog Strandplevieren te zoeken.

Zaterdag jl. om 22.40 begon de Nachtzwaluw trouw te roepen bij het bankje aan de Nieuwe Weg, en op de terugweg bedelde een jonge Ransuil.
@Bob Woets, heb je het mailtje van Dook Vlugt nog ontvangen over je Blauwe Kiek hier?

Thijs Udo
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

@Thijs - Hij heeft mij gemaild via VMA en ik heb hem persoonlijk benaderd, dus niet via VMA, omdat ik (en ook hij) vond dat niet iedereen preciese details hoeft te weten, maar het is dus geregeld Thijs!

Leuk verslag btw..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Leuk, hoop dat anderen volgen ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl