Merels verdwenen - Usutu-Virus ook in NL?

Gestart door Arp, september 21, 2011, 18:21:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Vogelforum,

Sind een ongeveer (ruim?) maand geleden lijken alle Merels hier verdwenen. We hebben normaal altijd flink wat Merelgezinnetjes in/om de tuin die hun dagelijkse kostje appel en krentjes bij elkaar komen scharrelen en tegen de winter verdwijnen er altijd een aantal, maar nooit zo vroeg in het jaar (okay, slecht weer enzo?) en ook blijven er altijd een paar diehards overwinteren. Maar ergens in augustus waren ze dus opeens allemaal pleite en er is ook niks meer teruggekomen.

Eerst dachten we dat ze misschien vanwege het slechte weer gewoon vroeg (en allemaal) naar het zuiden getrokken waren ofzo, maar nu lees ik een bericht over Merelsterfte in Duitsland als gevolg van besmetting met het "Usutu"-virus (broertje van West-Nijlvirus) dat eerder al in Oostenrijk en Italie huishield.

Is er iets bekend uit Nederland over
a) het merelbestand en recente wijzigingen (vertrekken/sterfte) ?
b) aanwezigheid van dit virus in NL ?

of zie ik spoken en zijn onze buitenkindjes volgende week weer terug :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

In augustus en september worden er altijd weinig Merels opgemerkt.

Herman van der Meer

Arp

Hoi Herman,

Ja dat weet ik in principe wel, maar dit jaar vonden we het heel erg kras - meestal blijven er wel één of twee achter. Het bericht uit Duitsland geeft te denken, vandaar de vraag ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Nella

Toevallig werd deze vraag ook gesteld op vroege vogels, waarop Jeanette met dit antwoord kwam:

Het  feit dat u de merels na het broedseizoen niet ziet heeft te maken met de rui; een kwetsbare periode  waarbij  ze zich zoveel mogelijk in  struiken etc.  schuil houden. De vliegprestaties zijn  dan minder omdat de veren worden geruid.

Ik denk dat hier wel wat in zit, want ook ik miste ze, maar juist de laatste paar dagen zie ik ze weer bij bosjes. Het zou dus 1 van de redenen verklaren, denk ik dan.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


HPM

Citaat van: Nella op september 21, 2011, 21:48:05 PM
Toevallig werd deze vraag ook gesteld op vroege vogels, waarop Jeanette met dit antwoord kwam:

Het  feit dat u de merels na het broedseizoen niet ziet heeft te maken met de rui; een kwetsbare periode  waarbij  ze zich zoveel mogelijk in  struiken etc.  schuil houden. De vliegprestaties zijn  dan minder omdat de veren worden geruid.

Ik denk dat hier wel wat in zit, want ook ik miste ze, maar juist de laatste paar dagen zie ik ze weer bij bosjes. Het zou dus 1 van de redenen verklaren, denk ik dan.

Als je goed oplet zie je ze ook best. Ze zijn gewoon een poos heel onopvallend.
Maar of dat bij Arp ook zo is weet ik natuurlijk niet.
Herman van der Meer

Arp

Hoi saampies,

Dat van de rui is bekend, maar in de afgelopen jaren hadden we alijd wel af en toe toch nog een Merel in de tuin of zelfs eentje die onze tuin/boom/vogelhuisje als permanente "huisvesting" had gekozen en zelfs bleef zitten als ik aan het slijpen en lassen was (met zo' n blik van "moet dat nou in mijn tuin" :rolleyes: ) Nu heb ik al een week of zes geen enkele Merel meer gezien - behalve eersgisteren twee op een parkeerplaats een eindje verderop. Maar in de tuin, waar meestal een stuk of twee-drie gezinnetjes komen fourageren echt nul.

Anyway, de vraag was dus of er iets over het virus in NL bekend is ... kennelijk niet begrijp ik :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Citaat van: Pudding4brains op september 22, 2011, 02:16:04 AM
[...].

Anyway, de vraag was dus of er iets over het virus in NL bekend is ... kennelijk niet begrijp ik :)

Er is nog niet eens iets bekend over opvallende sterfte onder Merels.

Herman van der Meer

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Corryabbink

#9
Citaat van: BramtK op september 22, 2011, 13:20:20 PM
Wat heeft die Merel, Corry?
Geen idee maar deze was duidelijk ziek. Diarree lag in het water en de vogel viel iedere keer bijna om. Na verloop van tijd herstelde deze zich enigszins en verdween tussen de beplanting. Nooit weer gezien.

Kan wel normaal zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"