Hoofdmenu

Zwartkopmeeuw?

Gestart door Rikstar, september 20, 2011, 08:19:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

beste iedereen,

alweer een tijdje geleden deze meeuw gezien:  (zie link)
http://observado.org/waarneming/view/56295962   
ik denk zelf aan 2de kj  zwartkopmeeuw in winterkleed, maar ik heb te weinig ervaring met winterkleed zwartkopmeeuwen om er helemaal zeker van te zijn.
waarom 2de kj? omdat deze meeuw meer oranjerode poten heeft en ik nog 1 of 2 zwarte vleugelpennen zag wat meer op 2de kj past. (niet te zien op foto's)
foto 3 is het duidelijkst bij inzoomen, en ik kan deze eventueel origineel via mail naar iemand toesturen. (mocht dit nodig zijn)
foto is trouwens gemaakt: 17 augustus 2011 in Schotland.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Lijkt mij gewoon Kokmeeuw...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pwolf

gezien het handpenpatroon is het natuurlijk niet "gewoon" een Kokmeeuw maar ik zie er geen ZKM in. De snavel lijkt met te fijn, pootkleur is niet klassiek en natuurlijk is hij lichter dan de Stormmeeuw waar hij naast staat, dat zijn Kokjes ook. Gewoon verder zoeken naar een duidelijke Rik.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Jeroen Nagtegaal

Kan gewoon een vogel zijn in de HP-rui waarbij de zwarte toppen amper zichtbaar zijn. Lijkt mij dat je vooral tegen de staart aankijkt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ies Meulmeester

Lijkt mij eigenlijk wel een (sub) adulte Zwartkopmeeuw. Let op de structuur en formaat ten opzichte van de Stormmeeuw die ernaast staat. Ook de bovendelen doen me erg aan Zwartkopmeeuw denken. Of de snavel fijn is kan je niet goed beoordelen omdat de vogel op de eerste foto aan het poetsen is en op de laatste foto te ver weg is, maar wel lijkt de snavel vrij diep rood en ik vind hem op die laatste foto ook vrij dik/fors overkomen. Volgens mij zijn die handpennen gewoon (vrijwel) ongetekend wit en dus zonder zwarte toppen, sowieso zijn in ieder geval de buitenste handpennen nog aanwezig gezien de handpenprojectie op voornamelijk de tweede foto, en deze vertonen dus geen tekening dus op handpenrui kan je het niet op steken!

@Rik, maak een een flink crop van die laatste foto...!

Groet, Ies



Rikstar

Hoi Ies,

bedankt voor je reactie. Ik heb de 3de foto inmiddels naar zowel pim als jeroen gestuurd.
kan het origineel ook naar jou toesturen via mail zodat je de foto ingezoomd kan zien.
ik kan helaas via pm niet een fotobestand sturen dus mocht jij mij je mailadres willen sturen kan ik het origineel sturen.

met vriendelijke groeten,
Rik


Citaat van: Ies Meulmeester op september 22, 2011, 18:19:55 PM
Lijkt mij eigenlijk wel een (sub) adulte Zwartkopmeeuw. Let op de structuur en formaat ten opzichte van de Stormmeeuw die ernaast staat. Ook de bovendelen doen me erg aan Zwartkopmeeuw denken. Of de snavel fijn is kan je niet goed beoordelen omdat de vogel op de eerste foto aan het poetsen is en op de laatste foto te ver weg is, maar wel lijkt de snavel vrij diep rood en ik vind hem op die laatste foto ook vrij dik/fors overkomen. Volgens mij zijn die handpennen gewoon (vrijwel) ongetekend wit en dus zonder zwarte toppen, sowieso zijn in ieder geval de buitenste handpennen nog aanwezig gezien de handpenprojectie op voornamelijk de tweede foto, en deze vertonen dus geen tekening dus op handpenrui kan je het niet op steken!

@Rik, maak een een flink crop van die laatste foto...!

Groet, Ies
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ies Meulmeester

Citaat van: Rikstar op september 22, 2011, 18:56:22 PM
Hoi Ies,

bedankt voor je reactie. Ik heb de 3de foto inmiddels naar zowel pim als jeroen gestuurd.
kan het origineel ook naar jou toesturen via mail zodat je de foto ingezoomd kan zien.
ik kan helaas via pm niet een fotobestand sturen dus mocht jij mij je mailadres willen sturen kan ik het origineel sturen.

met vriendelijke groeten,
Rik

Zojuist de foto ontvangen, hieronder even een cropje toegevoegd, hoeven we zoals verwacht weinig discussie meer over te voeren lijkt mij.. ;)

Groet, Ies

Rikstar

nogmaals dank Ies,

blijkbaar dus toch zwartkopmeeuw.
Waar ik gedurende de waarneming vooral aan heb lopen twijfelen.
In Engeland (en vast ook wel in Nederland) zijn gevallen bekend van zwartkopxkokmeeuw gevallen.
Valt het uit te sluiten dat het een hybride zou kunnen zijn? vooral over de pootkleur had ik zo mijn twijfels. en is dit nou een 2de kj (wat versta je onder subadult?) of toch een adult winter?
zowieso een leuke waarneming. :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ies Meulmeester

Citaat van: Rikstar op september 22, 2011, 19:50:23 PM
Valt het uit te sluiten dat het een hybride zou kunnen zijn? vooral over de pootkleur had ik zo mijn twijfels. en is dit nou een 2de kj (wat versta je onder subadult?) of toch een adult winter?
zowieso een leuke waarneming. :)

Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat één van de voorouders een keer naast een Kokmeeuw heeft gestaan, maar op basis van de foto's zie ik niets wat ook maar op een hybride zou kunnen wijzen. Met name het tekening op de handpennen is een goede indicatie voor hybriden, aangezien dat bij deze vogel al (vrijwel) niet aanwezig lijkt te zijn en er verder ook geen kenmerken op wijzen is er mijns inziens ook geen reden om aan hybride Zwartkopmeeuw x Kokmeeuw te denken.

Ik had (sub) tussen haakjes gezet omdat het eventueel nog een 3/4kj zou kunnen zijn, dat is ook wat ik onder sub-adult bij Zwartkopmeeuwen versta. Maar omdat jij aangaf dat je nog wat zwart in de buitenste handpennen zal die wel een 3e kalenderjaar zijn, ook de snavelkleur/patroon, gele punt en doffe rood/zwarte pootkleur zijn dan helemaal niet ongewoon. De pootkleur is overigens behoorlijk variabel en kan varieren van diep helder rood tot dof rood tot bijna zwart-rood, ook bij al volledig adulte vogels in het najaar!

Groet, Ies

Rikstar

oke, weer erg bedankt Ies,
ik zal hem bij deze zetten op 3de kj zwartkopmeeuw. (die lichte/gelige snavelpunt was mij inderdaad ook al opgevallen)
ik zal ook nog even jou crop in de waarneming zetten  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Had je mail ook gehad. Echter kreeg ik de mail terug na beantwoorden, zelfs vanuit 3 verschillende mailaccounts... (Gmail, Hotmail en WUR)
Is op die foto inderdaad Zwartkopmeeuw. Helaas toen geen tijd gehad om ook verder te reageren in het topic, sinds je mail ben ik alleen maar in het veld geweest...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

hoi jeroen, ook jij bedankt voor het antwoorden. kan zijn dat mijn mailbox alweer vol zit, sorry daarvoor :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre