Bladroller en motje

Gestart door gardensafari, juni 25, 2005, 20:28:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Gisternacht kwam een massa vlindertjes af op de buitenlamp. Een aantal heb ik al gemeld, maar ik zit nog met twee diertjes die ik niet kan thuisbrengen. Het eerste is een piepklein motje. Nogal ongetekend en weinig houvast voor de determinatie. Hij zat in een opvallende pose met de lange antennes recht vooruit (zoals ook kokerjufferadulten erbij zitten). Er waren er erg veel! De tweede is een bladroller waar ik niet verder mee kom. Heeft iemand een idee?




Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Hans,

Het bladrollertje is Archips oporana, een vrouwtje. Wat is ie gekreukeld, wou ie niet stilzitten? Heb je 'm weer platgeslagen?  :(

De bovenste is een Coleophora. Niet te determineren, niet eens proberen.........

Groetjes, Han.

gardensafari

Niks platgeslagen! Ik sla alleen wespen en muggen plat. Die zijn tweedimensionaal veel mensvriendelijker :D Maar er waren gisteren zoveel nachtvlinders die voor de foto even geparkeerd moesten worden, dat ik er niet aan ontkwam er een paar bij elkaar op te sluiten. En dat moet je eigenlijk nooit doen. Maar ja, ik wou in ieder geval een glas vrijhouden voor de Vliervlinder! Die was van zichzelf al aardig toegetakeld.

Groetjes,

Hans :D  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Die eerste dacht ik meteen aan Coleophora serratella, die is op dit moment zeer talrijk.
Afgelopen week hadden we over de 2000 exemplaren op het doek  <_<  
Groet,
Tymo

han.endt

CiteerDie eerste dacht ik meteen aan Coleophora serratella, die is op dit moment zeer talrijk.
Hij lijkt er inderdaad op, maar ook op Coleophora flavipennella, C. lutipennella, C. badiipennella en zo kan ik wel even doorgaan. Dit soort coleophora's worden volgens mij geínventariseerd d.m.v. de kokertjes van de rupsen. Hou me ten goede het mag van mij best serratella zijn, maar we moeten het wel zeker weten.

Han.

han.endt

Ik heb The Moths and Butterflies of Great Britain and ireland van Maitland et al. Volume 3 er eens bijgepakt.
Daar staat een tabel in voor imago´s van Coleophora. Als ik die volg kom ik uit op vijf mogelijkheden: C. coracipennella, C. prunifoliae, C. spinella, C. flavipennella en C. lutipennella. De laatste komt er het dichtste bij, want die kan grijzig zijn in de voorste helft van de voorvleugel. Er wordt echter verwezen naar de genitaliën.
Volgens dit boek is C. serratella meer bruin (fuscous) en heeft geen donkere topjes aan sommige schubjes (zichtbaar als hele fijne donkere vlekjes). Dit laatste meen ik te zien bij Hans' Coleophora, vooral in het bruinere gedeelte. De afbeelding bij UKmoths van serratella lijkt ook anders, maar deze soort is nogal variabel. Ik durf serratella dan ook niet uit te sluiten.

Han

gardensafari

Jullie vinden het toch niet erg dat ik het maar houd op een Coleophora sp?

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Bij dit soort vlinders lijkt mij dat ook het beste - dat van mij was maar een gok, Cole's zijn haast niet te onderscheiden als adult, net zoals Han al zegt kun je het beste naar de zakjes kijken (voedselplant, bouw, bouwmaterialen, vorm, leefwijze etc.).
Hier bij de vlinderwerkgroep gebruiken ze er microscopen voor, evt. genitalienonderzoek; heb ik verder amper of geen verstand van  -_-  
Groet,
Tymo