Is dit een Aardmuis?

Gestart door PatrickH, september 17, 2011, 23:14:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickH

De staart is niet tweekleurig. Graag jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Patrick Heijne
Groet, Patrick Heijne

Rob Koelman

Dit is een jonge rosse woelmuis, o.a. vanwege de relatief spitse snuit (voor een woelmuis) en de relatief lange staart (voor een woelmuis).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

PatrickH

Rob bedankt voor je reactie. Ik voer de waarneming in.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Groet, Patrick Heijne

maurice.lahaye

Ha Rob,

Ik zie eigenlijk geen kenmerken van een rosse woelmuis en vind het een typische aardmuis?! Donkere poten met lichte haren, half-lange staart, ruig uiterlijk, oren in de vacht. Dus, waarom dan toch rosse? Kleur komt ook niet overeen...

Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

PatrickH

Beste Maurice,

Ik twijfelde tussen een Rosse woelmuis en een Aardmuis. De reden dat ik aan een Aardmuis dacht was doordat de staart niet tweekleurig was en de oren niet goed zichtbaar waren.
Zie: http://www.ongedierte-vrij.nl/wp-content/uploads/2011/07/muizen_zoekkaart.pdf

Met vriendelijke groet,

Patrick


Groet, Patrick Heijne

Rob Koelman

Te zien is een jonge woelmuis met de volgende kenmerken:
- een relatief spitse kop
- de oren zijn goed zichtbaar
- de staart is relatief lang voor een woelmuis, zeker voor een jong dier; onge aardmuizen hebben nooit zo'n lange staart
- de staart is bovendien tweekleurig (zie foto 2).

Dit is daarom naar mijn mening een jonge rosse woelmuis. Deze heeft nog niet de kleuren van een adult dier. Jonge rosse woelmuizen lijken daardoor inderdaad vrij sterk op aardmuizen, maar zie het lijstje van kenmerken...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

PatrickH

Rob bedankt voor je reactie. Ik wijzig de waarneming nogmaals. Erg leerzaam deze discussie.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Groet, Patrick Heijne