22 November 2006

Gestart door Jos Welbedacht, november 15, 2006, 18:52:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ze komen bijna, de verkiezingen, maar ik mag helaas nog niet stemmen.
Nu was ik wel even benieuwd of wij natuurliefhebbers ook voor een natuurvriendelijke, (vrij) groene partij kiezen. Je hoeft niet persee te zeggen wat je stemt, maar wel of de natuur een belangrijke rol speelt in je keuze.

Ik kom op dit onderwerp omdat ik zojuist even met m'n broer sprak over de klimaatverandering en de politieke zaken.
Mijn standpunt was: Als ik mag stemmen(over 4 jaar of eerder) ga ik me voor het grootste deel richten op de natuur. Dit niet zomaar, maar uiteraard door het versterkte broeikaseffect. Over enkele jaren is het waarschijnlijk niet meer goed te maken, en zal de aarde opwarmen en de zee spiegel verder stijgen etc...
We weten het wel.
Nu zei ik dat er dan maar één optie overblijft om te stemmen: voor een partij die zich veel met de natuur bezig houdt.
Naar mijn idee is hier niet over te twisten, en zal er aan dat milieu gedacht moeten worden. Misschien is het geen eens een mening meer, maar een feit.
Aan de andere kant vind ik de economie ook erg belangrijk, zoals wij allen vinden, maar in deze tijd(vanaf dat ik geboren ben tot nu eigenlijk al) gaat de natuur voorop bij mij.

Laat ik nog even zeggen:

Vaak maakt het men niet uit hoe de natuur eruit gaat zien met het versterkte broeikaseffect, dan leven wij toch niet meer. Dus de volgende generatie zit met de problemen. Zo denk ik er ook wel eens over.

Maar! Zo als het er nu uit ziet leven de meeste mensen nog als het versterkte broeikaseffect niet meer om te draaien is.

Ben benieuwd naar andere meningen.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Ik mag dan ook nog niet stemmen maar inde stemwijzers, komen weinig punten wat natuur betreft voor,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HansJWG

Groet, Hans

eline1234

ik ga op de waarschijnlijk minst natuur-vriendelijke partij van nederland stemmen, vvd. waarom? voor natuurbeheer is geld nodig. dat geld moet ergens vandaan komen. waarvandaan? uit het bedrijfsleven, uit de economie. wanneer kun je van mensen meer belasting vragen? als ze meer verdienen. en wat is daar voor nodig... jawel, een goed draaiende economie. en zo gaat economie altijd voor natuur, want zonder een goede economie geen geld voor natuurbeheer.

kijk naar derde-wereldlanden, wat gebeurd daar aan natuurbeheer? precies, niets. en waarom niet? omdat ze niet eens genoeg geld hebben om de voorzieningen voor de bevolking in orde te krijgen.

als het eenmaal goed gaat met de economie, zal ik pas gaan kijken wat de politiek voor de natuur kan betekenen.
Eline

Limosa

"en zo gaat economie altijd voor natuur, want zonder een goede economie geen geld voor natuurbeheer."

Hm....  Daar zit een zekere kern van waarheid in, maar om dan op de VVD uit te komen vind ik toch de andere kant van verhaal. De VVD zal eerst over de rug van de natuur en vooral van het milieu dat hogere economische niveau proberen te verkrijgen. Ze willen bijvoorbeeld veel meer asfalt aanleggen, milieubelastend produceren toestaan enz. En dan wanneer al het leed al geschied is (klimaatsverandering, uitsterven van verschillende soorten organismen, zeespiegelrijzing van misschien wel enkele meters en ga zo maar door)  droogjes vermelden dat we (lees de rijke bovengroep van de bevolking) nu in ieder geval genoeg geld hebben om af en toe een boompje te planten of een dijkje te verhogen.

Ik wil je natuurlijk niet persoonlijk aanvallen en een van het grootste gedachtengoed van dit land is dat we de vrijheid van stemrecht hebben, maar ik vind persoonlijk dat we (en dan met name de bevolking minus de rijke bovengroep) zeer weinig belang hebben bij een coalitie met o.a. de VVD, en het milieu nog minder.

Ik twijfel trouwens of ik stem op de SP of Groenlinks, maar dat heeft ook voor een groot deel te maken met de verdeling van de gelden in de Nederlandese samenleving en hoe we tegenover mensen staan die het wat moeilijker in het leven hebben dan anderen.

Groeten,

Joachim

Guus Peterse

#5
Citeerals het eenmaal goed gaat met de economie, zal ik pas gaan kijken wat de politiek voor de natuur kan betekenen.
Het gaat natuurlijk, op een enkel dipje na, al vele tientallen jaren erg goed met onze economie. Zeker als je het in mondiaal perspectief ziet. En wat heeft dat voor natuur en milieu opgeleverd? Hoe gaat het daarmee na al die jaren economische groei?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Windekind

Citeerik ga op de waarschijnlijk minst natuur-vriendelijke partij van nederland stemmen, vvd. waarom? voor natuurbeheer is geld nodig. dat geld moet ergens vandaan komen. waarvandaan? uit het bedrijfsleven, uit de economie. wanneer kun je van mensen meer belasting vragen? als ze meer verdienen. en wat is daar voor nodig... jawel, een goed draaiende economie. en zo gaat economie altijd voor natuur, want zonder een goede economie geen geld voor natuurbeheer.

kijk naar derde-wereldlanden, wat gebeurd daar aan natuurbeheer? precies, niets. en waarom niet? omdat ze niet eens genoeg geld hebben om de voorzieningen voor de bevolking in orde te krijgen.

als het eenmaal goed gaat met de economie, zal ik pas gaan kijken wat de politiek voor de natuur kan betekenen.
Je wilt toch niet zeggen dat Nederland nu arm is ? De economie draait goed, en wat doet de VVD voor natuur ? Deze gaat nog steeds in kwaliteit achteruit.
We lopen o.a. achterop met de eerder afgesproken ontwikkeling van de EHS.

Inderdaad, niets. dus.

Het is gewoon een prioriteitenverhaal en daarbij ligt de natuur bij de VVD ver  onderaan. Ook als de economie goed draait, want ook dan heeft de VVD niets over voor de natuur. Dit is m.i. een en al schijnheiligheid, vergelijkbaar met CDA.

Stem VVD of CDA dan stem je m.i. tegen natuur.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Het is mischien wat off topic,

Ik kan me wel nog een actie van de VVD Houten herineren, begin dit jaar, de VVD Houten had toen de actie, Handen uit de mouwen, en ging rond in een oude gele schoolbus, WIj waren tijdens JNM kamp wilgen aan het knotten, en hun kwmaen dan naar ons werkhandschoenen brenegen en ze wilden ons met de VVD handschoenen op de Foto, een beetje indruk probeerde ze te maken, niet dat het echt lukte, Niemand was echt fan van de VVD vanwege hun Natuurbeleid en eigenlijkj mocht neimand stemmen in de gemeente Houten, een beetje zinloze actie, om toch te proberen groen over te komen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Beste Eline,

Je haalt toch echt een paar dingen door elkaar.

"ik ga op de waarschijnlijk minst natuur-vriendelijke partij van nederland stemmen, vvd. waarom?"
> Goeie vraag. De VVD is zelfverklaard tegenstander van de meeste maatregelen en verdragen die goed zijn voor de natuur en warm pleitbezorger van de zaken die voor de natuur het slechts zijn. Auto's, Schiphol, het bedrijfsleven en de jacht, om een paar voorbeelden te noemen.

"voor natuurbeheer is geld nodig"
> Eens. De VVD is het alleen niet met óns eens.

"dat geld moet ergens vandaan komen. waarvandaan? uit het bedrijfsleven, uit de economie."
> Eens. Je zou op een partij kunnen stemmen die het bedrijfsleven laat betalen voor de milieuschade die het bedrijfsleven veroorzaakt. Naar mijn weten heeft één partij dergelijke plannen. Dat is niet de VVD. Daar houdt men niet zo van de combinatie van 'bedrijfsleven' met 'betalen'.

"wanneer kun je van mensen meer belasting vragen? als ze meer verdienen"...
> Eens. Maar de VVD en mensen die meer verdienen meer laten betalen? Dacht het niet. De mensen die nu al meer verdienen hebben (net als de rest van Nederland overigens) de afgelopen vier jaar, met de VVD in de regering, vooral minder betaald aan natuurbeheer.

"kijk naar derde-wereldlanden, wat gebeurd daar aan natuurbeheer?"
> Eens even kijken. Wij dumpen er onze chemicaliën (hoe heette dat schip van een paar maanden terug ook alweer?), ons radioactief afval en onze voedseloverschotten, de laatsten voor dermate lage prijzen dat locale economieën eraan onderdoor gaan.
"precies, niets. en waarom niet? omdat ze niet eens genoeg geld hebben om de voorzieningen voor de bevolking in orde te krijgen."
> Precies. En waarom niet?
Omdat wij graag goedkoop willen eten, meer bepaald omdat bedrijven woekerwinsten halen op desondanks nog steeds erg goedkoop voedsel.
Wij hebben de wereldeconomie zo ingericht dat in derde-wereldlanden alleen de grote bedrijven hun hoofd boven water kunnen houden, grote bedrijven die op grote schaal regenwouden en andere natuur te vernietigen. Voor die natuur in de plaats komen enorme plantages waar bestrijdingsmiddelen worden ingezet die in Nederland godzijdank wél al dertig jaar verboden zijn.
Dát gebeurT er in derde-wereldlanden aan natuurbeheer.

Laten we eens kijken naar het natuurbeheer in tweede wereld-landen met een zich sterk ontwikkelende economie als China... Het natuurbeheer in China[/]?
Interessant genoeg zijn de tweede wereld-landen die hun natuur op een verantwoorde manier te gelde maken (denk Kenia, Zuid-Afrika, Costa-Rica) mede dankzij eco-tourisme vaak de landen binnen hun regio die er economisch relatief het beste voorstaan. Het kán dus wel, economie en natuur die elkaar versterken.

In jouw model zal het in het land met de grootste economie het best met de natuur gesteld zijn. Het land met de grootste economie - Amerika - is het land dat vérreweg het meest vervuilt per hoofd van de bevolking maar stelselmatig weigert haar handtekening te zetten onder klimaatverdragen.  

"als het eenmaal goed gaat met de economie, zal ik pas gaan kijken wat de politiek voor de natuur kan betekenen."
> Laten we hopen dat de politiek eerder gaat nadenken, de natuur raakt in vrij hoog tempo op.

Stem dus gerust wat je wilt maar besef dat stemmen op de VVD alleen maar ten kósten zal gaan van de natuur die wij zo liefhebben...

 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers