Idiocerus sp.?

Gestart door Jan Zwaaneveld, maart 02, 2007, 19:16:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Deze dwergcicade vond ik vanmiddag op ons dakterras in Leerdam. Ik weet dat deze beestjes erg lastig zijn, maar valt er iets van te zeggen, bijv. dat het Idiocerus sp. is?

Alvast bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

foto 2
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

GerardL

#2
Hallo Jan,

Heb voor 2 jaar terug dezelfde aangeboden aan iemand die deze beestje beter kon. Hij kon niet verder als Idiocerus Spec. komen.
Volgens hem komen er in Europa ongeveer 26 soorten voor, waarvan enkele bijna niet van elkaar te onderschijden zijn .
Als ze nog jong zijn hebben ze soms een andere oogkleur dan als adult, en dit maakt het nog lastiger.

Deze soorten vermeldde hij nog:
I. aaliensis, I. affinis, I. albicans, I. confusus, I. distinguendus, I. elegans,
I. fulgidus, I. herrichi,i I. humilis, I. lambertie, I. Laminatus, I. lituratus,
I. maculicollis, I. nitidissimus, I. poecilus, I. populi, I. rutilans, I. salgiris,
I. similis, I. tremulae I. ustulatus, I. vicinus, I. vitreus, I. vittifrons.


In mijn boekje met cicades lijkt de I. tremulae er wel op, maar ben absoluut geen deskundige!



Grtzzzz


Gerard

Jan Zwaaneveld

Hoi Gerard, ik weet dat ze ontzettend lastig zijn, maar ik ben al blij met de bevestiging van Idiocerus spec. Bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

koen.van.dijken

Groeten, Koen

harry60

#5
Nou Jan die van jou mag je ook een I. herrichii van maken.

Gr harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

koen.van.dijken

Herbert Nickel zegt dat dit een Idiocerus herrichii: "this is another species: Idiocerus herrichii, has quite a different wing pattern" (dan die van mij; een Stenidiocerus poecilus).

Koen


Groeten, Koen

harry60

#7
klopt bij deze loopt de witte brede streep achter de kop door tot aan de kop die van koen niet die heeft nog een donker gedeelte valk achter de kop = pronotum.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning