Leica Televid 65 w

Gestart door helowroger, september 18, 2011, 09:56:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

helowroger

Hallo Allemaal,

Ik ben vorige week naar Foto Rooijmans (Budel) geweest om telescopen te bekijken en twijfel tussen twee modellen: de Kowa 773 en de Leica 65. Over de eerste is al veel geschreven maar over de Leica heb ik jullie nog niet echt gehoord. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben erg geïnteresseerd door deze scoop omdat ik een Leica D-lux 4 heb en dat het heel makkelijk is om te digiscopen met de 65 w.

Toch twijfel ik nog steeds omdat ik de Kowa wel heel prettig vond kijken en hier ook veel positiefs over lees.

Op het prijsverschil hoef ik het niet te laten aankomen omdat het (icm digiscoping accessoire) slechts een paar tientjes scheelt.

Ik hoor graag of jullie een mening hebben over de Leica 65 w.

groeten,
Heloise Roger

Herman van der Klis

Ik ben erg geïnteresseerd door deze scoop omdat ik een Leica D-lux 4 heb en dat het heel makkelijk is om te digiscopen met de 65 w........

Waarom is het gemakkelijk digiscopen met deze combinatie ?
De camera staat daar meestal in principe los van. Het hangt van je adaptersysteem af welke camera bruikbaar is , los natuurlijk van alle andere eigenschappen van de camera. Zo heeft de Leica D-lux 4 in ieder geval een redelijk grote sensor (1/1.63") en is ie goed bruikbaar. Ik zou me eerder focussen op een zeer lichtsterke(re) scope , en niet voor een 65 mm kiezen , ga voor een 88mm (Kowa Prominar 883 of 884 of Leica 82+ ), en een zeer stabiel statief . De focale lengte is bijzonder groot bij digiscopen en trillingen/bewegingen is je allergrootste vijand.
Voor verdere info zou ik www.digiscooppix.nl  of http://www.digiscopediary.co.uk/gear.html raadplegen .En deze is ook erg informatief :http://10000birds.com/digiscoping-crash-course.htm

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

helowroger

Hoi Herman,

dank je wel voor je reactie!

de combinatie is erg gemakkelijk omdat de adapter (speciaal gemaakt voor de D-lux 4) heel gebruiksvriendelijk is. Ik heb de combi geprobeerd en was erg tevreden met het resultaat.
Ik ben maar een klein meisje en heb er daarom bewust voor gekozen om naar kleinere (en dus minder lichtsterke) telescopen te kijken omdat ik mij niet zie sjouwen met de 88mm. Of is dit een zwak argument?

Dat de statief HEEL belangrijk is heb ik wel begrepen en hou ik ook zeker rekening mee! Ik zat te denken aan een Manfrotto 055XB... of heeft iemand een beter idee?

Bijgevoegde foto is genomen met de combi D-lux/leica 65 w, het is natuurlijk moeilijk inschatten hoe ver dit was maar ik gok zo'n 200 meter bovenop een kerkje op het plein in Budel. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Of heeft iemand een andere mening?
Heloise Roger

helowroger

Heloise Roger

Jeroen Nagtegaal

Afstand van Rooijmans tot de kerktoren is ca. 250 meter. Best aardig geschat dus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

helowroger

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 20, 2011, 19:10:45 PM
Afstand van Rooijmans tot de kerktoren is ca. 250 meter. Best aardig geschat dus.

haha dank je!
Maar wat vinden jullie van de kwaliteit van de foto voor die afstand?
Heloise Roger

fkdeboer

Die kerktoren staat er mooi op!
Maar of het een waardevolle test is hangt bijvoorbeeld af van de sluitertijd. De kerktoren zal niet zo snel bewegen, dus met hele lage sluitertijden zal de foto nog steeds scherp zijn, wat bij een vogel bijna nooit het geval zal zijn. Je zal dus even de EXIF gegevens van de foto moeten bekijken om je vraagt beantwoorden ;) .
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

helowroger

Hoi Folkert,

ik heb even wat info voor je opgezocht: de sluitertijd was 1/1000, de f was 4,0 en de brandpuntafstand was 12,8mm.

Is dit genoeg info om er iets over te zeggen?
Heloise Roger

fkdeboer

een sluitertijd van onder de 1/500 is meestal meer dan genoeg, dus dat lijkt mij wel prima, al is de hoeveelheid licht aanwezig natuurlijk ook belangrijk (de blauwe lucht doet vermoeden dat het een mooie dag was).
Uiteindelijk wil je toch altijd dichterbij je object komen en digiscopen vergt sowieso veel oefening, maar ik denk dat je hier zeker mooie plaatjes mee zal kunnen schieten!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

helowroger

Beste allemaal,

Ontzettend bedankt voor het meedenken! Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Leica 82 icm de trica statief en de eerste mooie waarneming is gemaakt (al zeg ik het zelf)!

http://waarneming.nl/waarneming/view/57523837

groetjes
Heloise Roger

Sander Haak

Gefeliciteerd met je aankoop. Je foto toont een mooi maar lastig onderwerp vanwege de afstand. Op je foto zie je wel duidelijk dat het beeld naar de randen toe donkerder wordt. Je krijgt mooiere foto's als je dit probeert te voorkomen of achteraf verhelpt.

Voorkomen is niet altijd mogelijk maar je kan experimenteren met de afstand tussen je camera en het oculair. Tevens kan je op je camera meerdere optische zoomstanden gebruiken. Bij mijn combinatie (Swaro + Sony compact) moet ik de camera tegen het oculair houden en 2.3x optisch zoomen voor het beste resultaat maar dat is per combi verschillend. Digitaal zoomen kan ook helpen maar dat maakt voor het uiteindelijke resultaat geen verschil met het onderstaande.

Verhelpen kan met fotobewerkingsprogramma's. Picasa is een voorbeeld van een gratis programma waarmee je gemakkelijk een rand van de foto kunt snijden (croppen). Mijn combi is niet echt ideaal en dus moet ik in de meest gunstige standen nog steeds een randje rondom wegsnijden.
Groet, Sander Haak (Woerden)

helowroger

Hoi Sander,

dank je wel voor je reactie, alle tips zijn van harte welkom!
Volgens de gebruiksaanwijzing van de Leica MOET ik de oculairring volledig uitdraaien om niet in de knoei te komen met de zoom van mijn camera. Ik kan dus volgens mij niet echt spelen met de afstand van de camera tot de oculair (of begrijp ik je tip verkeerd?).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo thuis ben in bewerkingsprogramma's. ik heb zelf een mac en heb daar dus in Iphoto wel wat mogelijkheden. De foto van de zeearenden is al gesneden want er was nog meer sprake van vignetering in de oorspronkelijke foto. Het punt is dat, als ik google earth moet geloven, de zeearenden op ongeveer 800m afstand zaten dus ik ben al heel blij dat ik uberhaupt goed kan zien wat het is  :lol:

wat bedoel je trouwens met digitaal zoomen? of is dat een hele stomme vraag?  ;)

Als je nog meer tips heb hoor ik het graag!

groet,
Heloise Roger

Jeroen Nagtegaal

Als je niet kan spelen met de afstand dan kun je eens spelen met de optische zoom.

Zelf heb ik een Panasonic Lumix DMC-FS4 en Kowa TSN 821M. Als ik mijn scoop op 20x heb moet ik de camera op ca. 2x zoom er tegen aan houden. Verder heeft bij mij zoomen op de camera voorkeur op het inzoomen op de scoop.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

helowroger

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 27, 2011, 18:38:25 PM
Verder heeft bij mij zoomen op de camera voorkeur op het inzoomen op de scoop.

Ik herken dat inderdaad, als ik zoom op de scoop dan wordt de vignetering steeds erger, dit gebeurt niet met de camera zoom. sterker nog, hoe meer ik met de camera zoom hoe minder vignetering er optreedt.
Heloise Roger

Sander Haak

Citaat van: helowroger op september 27, 2011, 17:19:18 PM
Volgens de gebruiksaanwijzing van de Leica MOET ik de oculairring volledig uitdraaien om niet in de knoei te komen met de zoom van mijn camera. Ik kan dus volgens mij niet echt spelen met de afstand van de camera tot de oculair (of begrijp ik je tip verkeerd?).

wat bedoel je trouwens met digitaal zoomen? of is dat een hele stomme vraag?  ;)

Het gaat om de afstand tussen de cameralens en het glas van het oculair. Bij sommige combi's moet je beiden een stukje uit elkaar houden voor zo weinig mogelijk vignetering terwijl bij mijn combi ze strak tegen elkaar aan moeten. Wat je kan proberen is om je camera eerst strak tegen je oculair te houden en deze dan langzaam naar achteren te bewegen. Op je display kan je dan zien of de vignetering beter of slechter wordt. Als de cameralens te breed is voor je oculairring, is het inderdaad handig om deze in te draaien. Bij mij past hij er tussendoor en dus laat ik hem gewoon omhoog staan.

Digitaal zoomen is een digitale bewerking van je camera om het onderwerp groter in beeld te krijgen. Je camera doet dit door de randen van de foto af te snijden en de overgebleven pixels groter in beeld te brengen. Dit geeft hetzelfde resultaat als wanneer je op de computer een randje van je foto afsnijdt. Meestal staat dit standaard uit en kan je alleen optisch zoomen, dit heeft meer de werking van een verrekijker. Als je het aanzet merk je waarschijnlijk dat bij het inzoomen eerst optisch wordt ingezoomd en vanaf de maximale zoom je camera overstapt naar digitale zoom.
Groet, Sander Haak (Woerden)

M. Hoogteijling

Beste allen,

Wat Sander schrijft over de afstand tussen oculair(glas) en het objecief van je camera klopt. Echter, je camera strak tegen het oculair plaatsen acht ik best riskant: stoten en je hebt een krasje op je oculair. Daarnaast: hou je hem er vaak egenaan dan "slijt" er toch iets in lijkt me zoals ik vroeger had met m'n brillenglazen waar de oculairrondingen van  mn verrekijker in stonden. Of beroep ik mij op te oude verhalen?

Zelf houd ik mijn camera liever niet tegen het oculair aan. Zeker me een compaccamera kun je dan ook niet meer zoomen, met mijn digiscoopzet: camera staat op een vast punt en het objectief beweegt alleen naar voor of achter. Volgens mij scheelt het ook per camera/objectief en kun je dus zeker goed in de winkel proberen welke combi bij jouw scoop past.

gr
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Sander Haak

Citaat van: M. Hoogteijling op september 29, 2011, 19:56:28 PM
Wat Sander schrijft over de afstand tussen oculair(glas) en het objecief van je camera klopt. Echter, je camera strak tegen het oculair plaatsen acht ik best riskant: stoten en je hebt een krasje op je oculair. Daarnaast: hou je hem er vaak egenaan dan "slijt" er toch iets in lijkt me zoals ik vroeger had met m'n brillenglazen waar de oculairrondingen van  mn verrekijker in stonden. Of beroep ik mij op te oude verhalen?

Dat klopt. Goed dat je het even vermeld.
Groet, Sander Haak (Woerden)