Hoofdmenu

Eleonora's Valk OVP

Gestart door ArjenDrost †, september 17, 2011, 22:20:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Het klopt toch allemaal erg goed!!

steenl

Citaat van: theomuusse op september 18, 2011, 22:40:13 PM
Het klopt toch allemaal erg goed!!

Volgens mij ook. Die Roestbruine staart sluit melanistische valken toch uit? Plus 1 voor de Belgen.

Bas vd Burg

Citaat van: Alex Bos op september 18, 2011, 22:27:45 PM
Oke, maar zo contrasterend met de rest van het lijf kan ik, eerlijk gezegd, niet terugvinden. Ik hoop natuurlijk dat het er een is, maar krijg een raar gevoel bij die vluchtfoto. Onderzijde van de vleugels lijkt me ook te weing tekening hebben, maar het zal wel lichteffect wezen.

Over weinig tekening op de ondervleugel, check deze foto. Toch wel goede lichtomstandigheden maar verrassend weinig tekening al zeg ik het zelf
http://www.limosaholidays.co.uk/gallery-detail.cfm?GalleryID=7&TourID=0&ImageID=3133

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Bos

Gelukkig... Ligt het toch aan mij  B)
Groeten Alex Bos

Johan Buckens

Ik was eerder pro Eleonora's maar die vluchtfoto overtuigt niet echt.

En dan schrijft de 2de waarnemer dit: 'Zeer tamme, geïnteresseerde valk'.

Mijn ervaring met Eleonora's is dat ze toch niet echt tam zijn. En 'geïnteresseerd', dat ruikt een beetje naar een valkeniersvogel. In dat wereldje hebben ze wel interesse in allerlei kleurmutanten.


gerdwichers8

#95
Het overtuigt mij ook nog altijd niet; ik mis de proporties van een Eleonora's om zelfs met de grote namen hier mee te kunnen. Met name de staart vind ik ook in de vlucht, weer te kort. Zittend leek het erop dat er een lichte staartprojectie te zien was, enfin,( sorry), Maarten
toonde aan dat dat ietwat aan de invalshoek te wijten kan zijn, maar toch miste ik daar de lengte van het lijf, gecombineerd met diens bulk.
Nu weer hier op deze vluchtfoto's  zie ik niet de voor Eleonora's zo kenmerkende lange staart, niet zozeer in vergelijk met diens vleugelbreedte en lengte want daar mee vergeleken zou het nog kunnen gaan, maar de algehele bodybulk is mijns inziens te gering ten opzichte van de tòch korte staart èn korte vleugels, die dan ook daarbij de brede arm missen.


maar goed, ik mis een gedegen stukje waarneming op vogels de afgelopen twee jaren dus bewijs mag me omver krijgen.

arnoud.vandenberg

Citaat van: Johan Buckens op september 18, 2011, 22:54:55 PM
dan schrijft de 2de waarnemer dit: 'Zeer tamme, geïnteresseerde valk'.
Mijn ervaring met Eleonora's is dat ze toch niet echt tam zijn. En 'geïnteresseerd', dat ruikt een beetje naar een valkeniersvogel. In dat wereldje hebben ze wel interesse in allerlei kleurmutanten.

Ten noorden van de Grote Rivieren denkt men bij kwalificaties als 'zeer tam, geïnteresseerd' aan door langdurig vliegen uitgeputte dwaalgasten ;) . In combinatie met de aan uitverkokerde digiscopie herinnerende foto's zijn deze woorden wel opmerkelijk.

adriaens

Op de tot nu toe enige foto van de vogel in vlucht is mooi de zwarte vleugelachterrand op de ondervleugel te zien - typisch voor juv/immatuur Eleonora's... Eventueel de foto wat lichter maken in Photoshop, dan is dit kenmerk zeker goed te zien.
Met de proporties lijkt me niet meteen iets mis voor een immature Eleonora's; die hebben een andere bouw dan adulte vogels.

Aangezien de waarnemers spraken van een valk die op insecten joeg, lijkt me een kleurmutant van valkeniers ook niet meteen waarschijnlijk. Welke valkenier houdt roofvogels om er insecten mee te vangen ?

gerdwichers8

De staart zou inderdaad kunnen kloppen voor een tweede jaars vogel die dan de juveniele staart gehandhaafd heeft en zodoende een adult uiterlijk op zijn lijf heeft. Maar in dat geval heeft die zijn witte eindrand gesleten en moet ie een brede terminale band op zijn staart hebben. Die is niet echt goed te zien maar vind het al met al een goede insteek om verder te kunnen

HPM

Hierbij wat lichter gemaakte foto's. De bovenste is ook vergroot. Ze zijn niet verscherpt.

Herman van der Meer

rinsevdvliet

Een 2e kj in (noord)Europa het wordt steeds interessanter.

gerdwichers8

The Cramp stelt dat onvolwassen vogels met de volwassen mee terug kunnen keren en dat juist die onvolwassen vogels het meest onvast zijn aangaande dat zomerverblijf

peterflits

Vandaag gezocht tot 12.30 niet gezien.

Peter
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

rinsevdvliet

Citaat van: gerdwichers8 op september 19, 2011, 12:57:32 PM
The Cramp stelt dat onvolwassen vogels met de volwassen mee terug kunnen keren en dat juist die onvolwassen vogels het meest onvast zijn aangaande dat zomerverblijf

Ongetwijfeld, maar de absolute aantallen van 2e kj in europa zijn wel (veel?) lager dan >2kj en 1kj.

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/275/1653/2887.full#F5


HPM

Citaat van: rinsevdvliet op september 19, 2011, 13:38:27 PM
Citaat van: gerdwichers8 op september 19, 2011, 12:57:32 PM
The Cramp stelt dat onvolwassen vogels met de volwassen mee terug kunnen keren en dat juist die onvolwassen vogels het meest onvast zijn aangaande dat zomerverblijf

Ongetwijfeld, maar de absolute aantallen van 2e kj in europa zijn wel (veel?) lager dan >2kj en 1kj.

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/275/1653/2887.full#F5

"Neither of the tracked juvenile falcons returned to their
birthplaces on Sardinia, Italy, but stayed in Africa over the
summer. This coincides with the lack of information on
observations  from  second  calendar  year  falcons  at  the
breeding sites"
Herman van der Meer

Vincent Hart

'Gebrek aan informatie over waarnemingen' is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als gebrek aan waarnemingen natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


HPM

Citaat van: Vincent Hart op september 19, 2011, 15:43:35 PM
'Gebrek aan informatie over waarnemingen' is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als gebrek aan waarnemingen natuurlijk.

In de formulering houden ze dan ook een dubbele slag om de arm: 'coincides with the lack of information on'.
Ze zeggen dus niet dat de 2kj ontbreken en ze leggen geen verband.

Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer


frankmeer

Citaat van: rinsevdvliet op september 19, 2011, 13:38:27 PM
Citaat van: gerdwichers8 op september 19, 2011, 12:57:32 PM
The Cramp stelt dat onvolwassen vogels met de volwassen mee terug kunnen keren en dat juist die onvolwassen vogels het meest onvast zijn aangaande dat zomerverblijf

Ongetwijfeld, maar de absolute aantallen van 2e kj in europa zijn wel (veel?) lager dan >2kj en 1kj.

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/275/1653/2887.full#F5

Citaat van: Edwin Russer op september 18, 2011, 10:25:32 AM
In ieder geval heeft Forsman positief gereageerd op deze vogel. Ik heb 'm tevens een mening gevraagd omtrent onze vogel, nog effe afwachten.
http://www.essexbirdwatchsoc.co.uk/Eleonora's%20write-up.pdf
Uit de link van Edwin: "Dick says: "Congratulations, the bird is indeed a second calendar-year Eleonora's Falcon; the photographs show all the relevant characters and second-years are the most common vagrant."
Frank van der Meer

jonas D

Dus we zijn er nog niet uit of het een eleonara's betreft of niet. Maar de kansen van eleonara's liggen precies wel wat hoger.
Groeten,
Jonas

GertJ

Citaat van: jonas D op september 19, 2011, 19:22:14 PM
Dus we zijn er nog niet uit of het een eleonara's betreft of niet. Maar de kansen van eleonara's liggen precies wel wat hoger.


Als Forsman zegt dat het een Eleonara's is dan wordt daar meestal wel waarde aan gehecht hoor, zie boven ;)


Ik liet de foto's van "Sam en Katrien" vandaag aan een collega zien die actief is in de wereld van roofvogelshows. Het eerste wat ze zei was dat ze vond dat de staart op foto 2 erg gesleten is (en daardoor kort lijkt) en het verdere kleed op foto 1 er ook niet florissant uit ziet.
Ze ziet dat als typische slijtage voor vogels uit gevangenschap. Voor wat het waard is natuurlijk, maar gecombineerd met de tamheid knaagt het toch. Misschien wordt de ID niet eens het grootste probleem voor de CDNA, maar wel de status.
Groet Gert Jager

Norman

Citaat van: GertJ op september 19, 2011, 21:07:36 PM
Als Forsman zegt dat het een Eleonara's is dan wordt daar meestal wel waarde aan gehecht hoor, zie boven ;)

Die Forsman weet wel iets van roofpietjes, maar over deze vogel heeft ie zich nog niet uitgelaten.
De bevestiging van Forsman ging of de vogel in Essex waar Edwin Russer een link van meestuurde.

"We" zijn er dus inderdaad nog niet uit.

GertJ

Citaat van: Norman op september 19, 2011, 21:17:08 PM
Citaat van: GertJ op september 19, 2011, 21:07:36 PM
Als Forsman zegt dat het een Eleonara's is dan wordt daar meestal wel waarde aan gehecht hoor, zie boven ;)

Die Forsman weet wel iets van roofpietjes, maar over deze vogel heeft ie zich nog niet uitgelaten.
De bevestiging van Forsman ging of de vogel in Essex waar Edwin Russer een link van meestuurde.

"We" zijn er dus inderdaad nog niet uit.
Ok, excuus. Ging idd. niet over "onze" vogel...

Groet Gert Jager

PeterCollaerts

Hallo,

ik heb van één van de waarnemers van de Eleonora's nog 2 foto's gekregen. Hier de ongecropte foto's in bijlage. Fotograaf is Alex Wouters.

Groeten,

Peter

PeterCollaerts

Hallo,

hier nog 2 foto's. Deze zijn gemaakt door Jan Vanwinckel.

Groeten,

Peter

gerdwichers8

Nou mannekes, het ontbreekt er slechts aan dat het niet in 3D is, maar die vliegt zo mijn kamer in! Heel erg knap om dat zo samen met een groep Belgen in Nederland te zien. (Bedenk er eens een goede mop over :duim: )

BramtK

Heerlijk ook, zo'n cliffhanger.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

GertJ

Citaat van: BramtK op september 19, 2011, 22:37:25 PM
Heerlijk ook, zo'n cliffhanger.  ;)
Ja, ze hebben de beste foto's tot het laatst bewaard!
Groet Gert Jager