Hoofdmenu

Eleonora's Valk OVP

Gestart door ArjenDrost †, september 17, 2011, 22:20:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

UtrechtsVogelNet

Tja, ik vind het daarnaast inmiddels ook ongelooflijk (jammer) dat andere foto's ook nog niet beschikbaar zijn ... en dat de waarneming uberhaupt zo laat is doorgegeven gisteren.

Phil

laatvlieger

Citaat van: jvdlaan op september 18, 2011, 13:00:42 PM
Citaat van: Bas vd Burg op september 18, 2011, 12:53:25 PM
net een melding via DB-alerts.Gaat hier om deze melding http://waarneming.nl/waarneming/view/56815080
Wellicht dat het hier gaat om de "niet echt serieuze claim" waar Max het over had in zijn berichtje van 11:17u http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=34060&page=1

Ongelooflijk dat er geen details worden ingevoerd. Wel de lusten, maar niet de lasten....
Dat gaat wel een beetje ver hoor. Je mag blij zijn dat iemand zijn waarnemingen deelt. Misschien had de waarnemer de vogel wel in beeld en wilde niet teveel tijd verliezen aan het doorgeven.

Datzelfde geldt ook voor de Belgen. Heel mooi dat zij de moeite hebben genomen om deze vogel dezelfde dag nog te melden. Inderdaad jammer dat het niet eerder was maar desondanks fijn dat zij foto's hebben weten te maken en ons er attent op hebben gemaakt. Het zou mooi zijn als er nog meer foto's boven water zouden komen.

Of het nou wel of geen Eleonora's is, het is zeker een bijzonder beest!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

Ach wat, zo is het: niet gelijk voor 5 cent op de eerste rang willen zitten!
(geldt iets meer Phil dan Jan)
Maar Jan, toch mooi dat je n' em direct afhield van Eleonora's gister. 'k Zie dat ook nog niet zo

UtrechtsVogelNet

Citaat van: gerdwichers8 op september 18, 2011, 15:11:13 PM
Ach wat, zo is het: niet gelijk voor 5 cent op de eerste rang willen zitten!
(geldt iets meer Phil dan Jan)
Maar Jan, toch mooi dat je n' em direct afhield van Eleonora's gister. 'k Zie dat ook nog niet zo

Vreemde conclusies trek je.

gerdwichers8

Dat het geen Eleonora's is Phil?

UtrechtsVogelNet


adriaens

#66
Ik bewonder de kritische houding van velen hier, maar mij lijkt het eigenlijk toch een prima Eleonora's Valk...Ik maak me zelfs sterk dat je hem, aan de hand van het ene grotere fotootje, op leeftijd én geslacht kan brengen!

Het is geen juveniele valk. De tertials en een aantal grote dekveren zijn bruin gesleten, duidelijk contrasterend met de rest van de bovenvleugel. Het zien er resterende juveniele veren uit (in een voor de rest grotendeels geruid verenkleed), wat wijst op een 2de kalenderjaar. Boomvalk (en Slechtvalk) hebben in september van hun 2de kalenderjaar duidelijke gele washuid en oogring, ongeveer even fel gekleurd als de poten. Bij Eleonora's is de kleur van washuid en oogring echter niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van geslacht: bij vrouwtjes zijn die meer blauwachtig of grijs. De gebandeerde onderstaartdekveer (die daar wat scheef zit) past perfect op een immature donkere fase Eleonora's, net als de restjes lichte streping op wang, keel, borst en flank. Wat bouw betreft: er lijkt me ook een iets langere, stevigere 'haak' te zitten aan het uiteinde van de snavel dan bij Boomvalk.

Nu ja, we zien wel wat Forsman ervan zegt...

NilsvanDuivendijk

Helemaal mee eens Peter! Vanmorgen vanaf Vlieland trokken wij exact dezelfde conclusie, ook wat leeftijd en geslacht betreft (onder voorbehoud dat de foto's niet misleidend waren/zijn...!).
De waarnemer van vandaag deed zijn bevindingen blijkbaar onwetend van het gebeuren van gisteren, dat geeft misschien toch nog een sprakeltje hoop.

Rickschonewille


jvdlaan

#69
Citaat van: Rickschonewille op september 18, 2011, 19:01:06 PM
Er staat nu opeens een 2e waarnmeing bij ! http://waarneming.nl/waarneming/view/56823677

En weer geen tijd, geen details, ik snap niet dat je dan een dergelijke soort invoert...

EDIT: uitleg hieronder. Ik zal voortaan niet meer zo ad-hoc reageren. Er zit altijd wel een goede reden achter dat iemand geen extra gegevens invoert!

jvdlaan

#70
Citaat van: NilsvanDuivendijk op september 18, 2011, 18:48:19 PM
Helemaal mee eens Peter! Vanmorgen vanaf Vlieland trokken wij exact dezelfde conclusie, ook wat leeftijd en geslacht betreft (onder voorbehoud dat de foto's niet misleidend waren/zijn...!).
De waarnemer van vandaag deed zijn bevindingen blijkbaar onwetend van het gebeuren van gisteren, dat geeft misschien toch nog een sprakeltje hoop.

Peter??
Zit  je een beetje in jezelf te praten Nils?  ;D

Oh ik zie het, Peter Adriaens... :-X Sorry....


Vincent Hart

Als de CDNA 'm accepteert voor vandaag  :-X en wij nergens meer over, hoor!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

theomuusse

Niet om de waarneming van vandaag neer te sabelen...
Wij (Thomas, Bas en ik) reden daar op die tijd langs en zagen helaas alleen een tova.
Maar ja, ik zie ook nooit wat..

Theo

theomuusse

Tsja Jan, ik krijg nou ook niet direct de drang om zijn andere posts te gaan lezen...

Theo

theomuusse

Citaat van: Have op september 18, 2011, 20:46:29 PM
Met name de tweede waarnemer publiceert prachtige foto's op het net.
http://www.pbase.com/peterzwitser
Groet,
Helena

En zijn valkje?
Staat die er ook op?

Theo

Rob Halff

Citaat van: Have op september 18, 2011, 20:46:29 PM
Met name de tweede waarnemer publiceert prachtige foto's op het net.
http://www.pbase.com/peterzwitser
Groet,
Helena

Wat wil je daar mee suggereren Helena?

Idd prachtige foto's alleen helaas niet van de Eleonora's Valk die hij vandaag meld zonder verdere toelichting of beschrijving...

Bas vd Burg

Misschien ook effe het commentaar lezen van Peter bij zijn waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/56823677

Hallo Vicent,

Er is iets fout gegaan.
Inplaats van de waarneming te bevestigen had ik willen zeggen, dat ik gistermiddag bij het bezoekerscentrum aan de Knardijk een groep Belgen tegenkwam, die mij vertelden dat zij net (15.00) bij de Zeearendhut een rondvliegende en ook zittende Eleonora's valk hadden gezien.
De vogel was erg tam en kon van korte afstand met een compactcamera gefotografeerd worden.
Op de foto was inderdaad een zeer donkere valk te zien, die de kenmereken van een donkere fase Eleonora vertoonde.

Zij zeiden dat de vogel niet te missen was.
Toen ik rond 15.20 bij de hut aankwam heb ik het hele gebied doorzocht, wat niet meer opleverde dan een rondvliegende boomvalk.
Dat is de strekking van mijn bericht en dus geen bevestiging van de waarneming.
Per abuis heb ik op bevestiging gedrukt en ik kon dit niet meer annuleren.

Vriendelijke groet,

Peter Zwitser
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rob Halff

Citaat van: Bas vd Burg op september 18, 2011, 20:53:17 PM
Misschien ook effe het commentaar lezen van Peter bij zijn waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/56823677

Hallo Vicent,

Er is iets fout gegaan.
Inplaats van de waarneming te bevestigen had ik willen zeggen, dat ik gistermiddag bij het bezoekerscentrum aan de Knardijk een groep Belgen tegenkwam, die mij vertelden dat zij net (15.00) bij de Zeearendhut een rondvliegende en ook zittende Eleonora's valk hadden gezien.
De vogel was erg tam en kon van korte afstand met een compactcamera gefotografeerd worden.
Op de foto was inderdaad een zeer donkere valk te zien, die de kenmereken van een donkere fase Eleonora vertoonde.

Zij zeiden dat de vogel niet te missen was.
Toen ik rond 15.20 bij de hut aankwam heb ik het hele gebied doorzocht, wat niet meer opleverde dan een rondvliegende boomvalk.
Dat is de strekking van mijn bericht en dus geen bevestiging van de waarneming.
Per abuis heb ik op bevestiging gedrukt en ik kon dit niet meer annuleren.

Vriendelijke groet,

Peter Zwitser


Dat commentaar stond er net nog niet Bas(bij het schrijven van mijn bericht) blijf het een vaag verhaal vinden...waarom nu vandaag wél melden op w.nl en gisteren niet? Tijd klopt m.i. ook niet met de tijd van de ontdekking, dat was namelijk 12:26 uur en daarna zijn de belgische vogelaars weggegaan. De tijd die nu vermeld wordt (15:00) strookt dus niet met de tijd van de ontdekking...

jvdlaan

Ok duidelijk verhaal en excuses aan de waarnemer (en aan de overige lezers hier), ik heb me een beetje laten gaan, teleurgesteld dat we een van de mooiste vogels hier in NL hadden kunnen zien.

Bas vd Burg

Hey Rob, beetje sprake van "crossposting" lijkt me  8)  want het commentaar is eerder geplaatst dan jouw bericht in dit topic (jouw bericht geplaatst om 20:51u en zijn commentaar bij zijn waarneming om 20:48u). Maar het tijdspad wat hij schrijft strookt idd niet met datgene wat Gilbert Rijmenans bij zijn waarneming van gisteren heeft aangegeven. Wie weet was er nog een groep Belgische vogelaars in de buurt?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

Verhaal klopt toch prima? Al is het even puzzelen wat er nu om 15.00 plaatsvond. Maar dat ksn alleen de ontmoeting bij het bezoekerscentrum zijn geweest

Rob Halff

Citaat van: Bas vd Burg op september 18, 2011, 21:07:31 PM
Hey Rob, beetje sprake van "crossposting" lijkt me  8)  want het commentaar is eerder geplaatst dan jouw bericht in dit topic (jouw bericht geplaatst om 20:51u en zijn commentaar bij zijn waarneming om 20:48u). Maar het tijdspad wat hij schrijft strookt idd niet met datgene wat Gilbert Rijmenans bij zijn waarneming van gisteren heeft aangegeven. Wie weet was er nog een groep Belgische vogelaars in de buurt?

Kan wel zo zijn (maar een paar minuten) voordat ik begon te tikken keek ik nog even bij de waarneming en stond er nog niets. Lekker belangrijk trouwens...! Idd het zou kunnen dat er een tweede Belgische vogelgroep in de buurt was maar dat voelt bij mij net zoals een 'tweede vogel theorie' die doorgaans ook niet op gaat  ;D

Max Berlijn

Wel vreemd, ik hoorde uit tweede hand toch een ander verhaal van de waarneming van vandaag, in ieder geval was de waarnemer op de hoogte en toen men hem vroeg "Was het geen Torenvalk?" zou hij lachend zijn schouders hebben opgehaald. Na het verhaal van gisteren van Peter Zwitser (als iemand nog eens een keer met foto's aankomt op de dag zelf bel gerust...) van 15.20 denk ik dat de vogel al heel lang op een andere plaats dan de Flevo zit.....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bas vd Burg

#84
Citaat van: JohanvantBosch op september 18, 2011, 21:21:33 PM
Verhaal klopt toch prima? Al is het even puzzelen wat er nu om 15.00 plaatsvond. Maar dat ksn alleen de ontmoeting bij het bezoekerscentrum zijn geweest

Citaat van: Max Berlijn op september 18, 2011, 21:28:26 PM
Na het verhaal van gisteren van Peter Zwitser (als iemand nog eens een keer met foto's aankomt op de dag zelf bel gerust...) van 15.20 denk ik dat de vogel al heel lang op een andere plaats dan de Flevo zit.....

Wellicht zou een admin toch nog ff navraag kunnen doen bij Peter mbt de tijd van 1500u, dit ter verduidelijking en wellicht ook handig voor dossiervorming??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

arnoud.vandenberg

Begrijp ik het goed dat de Belgische waarnemers 's middags direct andere vogelaars bij het bezoekerscentrum hebben gewaarschuwd maar dat desondanks het bericht pas tegen middernacht doorkwam?

Bas vd Burg

Trouwens is er een 2e Belg die zijn waarneming heeft ingevoerd met 2 foto's (waaronder 1 vluchtfoto): http://waarneming.nl/waarneming/view/56829037#
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Bos

Rare vraag, maar klopt dat donkere verenkleed in combinatie met die roestbruine staart?
Groeten Alex Bos

arnoud.vandenberg

Een tweede-kalenderjaar donkere vorm heeft in principe licht gebandeerde staart- en slagpennen en een wat vlekkerige buik.

Alex Bos

Oke, maar zo contrasterend met de rest van het lijf kan ik, eerlijk gezegd, niet terugvinden. Ik hoop natuurlijk dat het er een is, maar krijg een raar gevoel bij die vluchtfoto. Onderzijde van de vleugels lijkt me ook te weing tekening hebben, maar het zal wel lichteffect wezen.
Groeten Alex Bos