Ik hoop ze zo te ontvangen.
melanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 pmmelanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..Vind hem te dik. Als ik een Google afbeeldingen searcg doe, zie ik toch slankere en langere vogels. Kop is gewoon te grof en die flank/dij/broekveer ziek ik nergens. Ik ga voor een melanistische Slechtvalk, vanwege de kleur van de washuid en de dwarsbanden op de flank/broekveer. Maar iedereen die in de buurt woon, neem geen risico!
Was om 12uur50 nog steeds aanwezig tussen de wilgen voor kijkhut "De Zeearend". Bestreek geen groter gebied, niet echt schuw. Niet geringd of andere tekenen van ontsnapte vogel, zeer behendig in het vangen van vliegende insecten. Andere en waarschijnlijk betere foto's van mede waarnemers zullen wel volgen. Groetjes, Gilbert
Citaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 pmmelanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..Een melanistische Eleonora's zal misschien wel eens voorkomen maar hier lijkt het me toch wel veel gevraagd.
EV heeft een donkere fase, Herman, zie de ANWB bijv ...
Slechtvalken jagen niet op insecten. Eleonoras daarentegen wel (vaak)... Tot morgen (al dan niet op vlieland ) !!
Citaat van: HPM op september 18, 2011, 00:03:01 amCitaat van: Bram Rijksen op september 17, 2011, 23:39:06 pmmelanisme lijkt me in ieder geval een verschijnsel om serieus rekening mee te houden..Een melanistische Eleonora's zal misschien wel eens voorkomen maar hier lijkt het me toch wel veel gevraagd.Ongeveer 25% van de adulte Eleonora's behoort tot die donkere fase.......
Volgend mij moet je bij Herman altijd doordenken bij zijn antwoorden. Ik denk dat hij bedoelt dat het een EV valk is maar dan zonder melanisme ha ha
De opmerking over melanisme ging er natuurlijk om dat het dan dus juist géén eleonora's zou hoeven zijn.
Ten eerste zijn donkere Eleonora's Valken niet melanistisch. Ten tweede heeft een donkere vogel evenveel kans om hier te geraken als een lichte, ten derde zijn er in noord-Europa al legio gezien, ook donkere. Zie oa: http://www.netfugl.dk/observations.php?species_id=214&country_id=&obs_day=&obs_month=&obs_year=&id=wp
Aaah, daar gaat het niet om, het gaat erom, is het niet een melanistische, dan wel om een of andere reden donkere SLECHTVALK, dit vanwege de bouw en de dwarsgebandeerde flankveer. Die flankveer zie ik (nog) niet bij Eleonora's...