keverlarve i.p.v. rups

Gestart door Glenn Freer, september 16, 2011, 21:40:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Glenn Freer

Hallo iedereen,

Iemand enig idee welke keversoort(en) hun jongen leggen op bramen>
Zie bijgaande link s.v.p. : http://waarneming.nl/waarneming/view/56436042
b.v.d.,   Glenn

beetlestitch

beste glenn.  ik denk dat je geen verdere reacties zult krijgen omdat er dan toch te weinig details op de foto staan om een goed idee te krijgen van wat het is. keverlarve gaasvlieg larve of zelfs nog iets anders. sorry maar ik geef je weinig kans. groeten toon.
Toon Keukelaar

Glenn Freer

Hartelijk bedankt Toon,

Je bevestigt wat ik al begon te vermoeden: toch nog meer foto's proberen te maken is ook nu weer de les.
Jij suggereert dat de larve ook van andere insecten zou kunnen zijn. Natuurlijk kan ik plaatsing op andere groepen proberen, maar ik weet niet welke soorten larven voortbrengen die op rupsjes lijken (behalve sluipwespen).
Ik had gehoopt dat iemand 'gewoon' wist: "bij bramen hoort ..."

m.v.g.,   Glenn

jvogels

je kunt van 1 ding zeker zijn in natuur: bij de ene soort horen een hele hoop andere soorten  ;) .

je kunt altijd "ongewervelde" of larve onbekend oid invoeren... Niet alles is zomaar op internetfora tot op een soort of soortgroep te krijgen,

Arp

Wat mij betreft lijkt deze qua habitus wel wat op een Cantharidae. Vergelijk daar eens mee ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Glenn Freer

#5
Bedankt Joost en Arp,

Niets meer verwacht en toch maar even gekeken. Fijn dat er nog wat verder gereageerd is.
Joost: bedankt voor de wijsheid.
De suggesties leveren helaas geen bruikbare verandernaam op: op keverlarve onbekend op ongewervelde krijg ik de reactie: not saved..
Arp: ik heb gekeken naar de actuele Cantharidaefoto's en kan me zowel bij de 'Gestalt' als bij de plaatsing qua habitus wel wat voorstellen. Wat mij betreft geen slecht schot maar ik zou het zeer waarderen als iemand wat meer duidelijkheid en zekerkeid kan geven. Het lijkt me duidelijk dat het beestje de besjes aangevreten heeft en daadwerkelijk leeft van het sap en/of vruchtvlees.
fascinating..
m.v.g.,  Glenn

Arp

Dat is tevens het probleem een beetje - de larves van Cantharidae zijn voor zover ik weet rovertjes die vooral in de buurt van de grond leven (strooisel, onder hout/stenen/schors etc). Ik zou me voor kunnen stellen dat zo' n beest ook een keer een hapje braam neemt (de volwassenen doen het ook) en/of dat er juist een ander, kleiner larvje (vlieg?) dat aan de braam zit op het menu staat. Maar eigenlijk is alleen al de plek, hoger in de plant, een beetje vreemd voor een Cantharidae-larve - voor zover ik weet dan dus (nogmaals).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marijn_Verbeek

Citaat van: Pudding4brains op september 22, 2011, 22:30:17 PM
Dat is tevens het probleem een beetje - de larves van Cantharidae zijn voor zover ik weet rovertjes die vooral in de buurt van de grond leven (strooisel, onder hout/stenen/schors etc). Ik zou me voor kunnen stellen dat zo' n beest ook een keer een hapje braam neemt (de volwassenen doen het ook) en/of dat er juist een ander, kleiner larvje (vlieg?) dat aan de braam zit op het menu staat. Maar eigenlijk is alleen al de plek, hoger in de plant, een beetje vreemd voor een Cantharidae-larve - voor zover ik weet dan dus (nogmaals).

Ha Arp,

Als ik ga smeren, om nachtvlinders te lokken, zie ik vaak Cantharidae-larven ver boven de grond op de boomstammen.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Arp

Hoi Marijn, da's leuke info - dank je  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)