Hoofdmenu

vos op Vlieland?

Gestart door ajdees, september 16, 2011, 13:18:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Zijn deze uitwerpselen van een vos?
Dan zit (of tenminste zat recent) er één op Vlieland.

groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Oenanthe

Het lijkt wel erg op vossenkeutels maar het is voor een vos niet erg gebruikelijk om er een hele berg van op één plaats te deponeren. Dat brengt mij weer aan het twijfelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 17, 2011, 16:34:00 PM
Het lijkt wel erg op vossenkeutels maar het is voor een vos niet erg gebruikelijk om er een hele berg van op één plaats te deponeren. Dat brengt mij weer aan het twijfelen.

Het lijken mij oude keutels en toch liggen ze op  het gras.
Herman van der Meer

wouterbosgra

Heb deze dingen ook vaak op de waddeneilanden gevonden en telkens weer wordt mij verteld dat ze afkomstig zijn van katten. Ik heb zelf nooit een kat die dingen zien leggen, maar bij gebrek aan een andere verklaring ga ik er altijd in mee. Kortom: ik ga voor kat.

Rob Koelman

Kattenkeutels zijn variabel van vorm en kunnen soms sterk op vossenkeutels lijken. In dit geval zijn een aantal kortere, stompe segmenten te zien, wat kenmerkend is voor kattenkeutels. Het idee dat katten hun keutels altijd begraven klopt niet. Ze worden ook gebruikt voor markering. Dit soort keutels ter markering kom je op sommige Waddeneilanden - waaronder Texel - regelmatig tegen op paadjes en dergelijke.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

En als laatste toevoeging. Op Vlieland loopt waarschijnlijk nog één vos rond. Na de bestrijdingsacties van vorig jaar leek het erop dat nog minimaal 1 vos niet gedood was. Vos is op Vlieland dus niet uit te sluiten, maar zie het eerdere commentaar van de andere waarnemers.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl