Is dit één van de Parasolzwammen?

Gestart door jantine6, september 15, 2011, 22:56:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

jantine6

Deze mooi gekleurde zwam vond ik in een gemengd loofbos. Toen ik een paar dagen later terugging was er niks meer van terug te vinden. Welke zou dit zijn?
Wel vond ik nog wat andere, misschien de Knolparasolzwam?, en wat roodkleurige resten met een hoed zoals de tweede en derde foto.
Groeten, Jantine

Arno van Stipdonk

Gezien de grote schubben is de eerste m.i. de knolparasolzwam en de rest grote parasolzwam.
Probeer de volgende keer ook een goede foto van de steel e.d. te maken, dan is het nog beter te beoordelen.

grietaf

Omdat de Grote parsolzwam in het algemeen goed herkenbaar is heb ik nog nooit geprobeerd om hem te breken of anderszins te beschadigen, maar verkleurt die soort ook zo rood, Arno?
Grieta.

HansAdema

De eerste is Macrolepiota bohemica, de tuinparasolzwam, de andere Macrolepiota rhacodes, de knolparasolzwam. Vroeger werden ze als een enkele soort beschouwd, later als twee vormen van een soort en nu als twee aparte soorten.

Mvgr

Hans

Arno van Stipdonk

Pfff, tuinparasolzwam, nog nooit van gehoord.  :)
Bij nader inzien lijkt me de tweede ook knolparasolzwam. Die roodverkleuring heb ik ook nooit getest Grieta.

heppo

bohemica is rachodes, zie coolia 34 1991

herman

Melchior van Tweel

Herman. dat is wat Hans ook bedoelde. In een van de latere delen van FAN is Macrolepiota behandeld en daarin in de Tuinparasolzwam apart opgenomen. We kunnen ze nu dus weer apart onderscheiden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grietaf

Onder welke naam dan, Melchior? Ik zie geen Macrolepiota bohemica bij de soortbeschrijvingen. Wel bij het commentaar na M. rachodes.
Grieta.

HansAdema

Ik ken de naam van de bewerking van Gerhardt door Eef Arnolds.

Mvgr

Hans

heppo

doe maar een dna proef, opvallend is hoe vaak en veel er in de mycologische gescghiedenis rondom rhacodes gesplit is en zo nu en dan weer bij elkaar komt.
herman

Melchior van Tweel

Citaat van: grietaf op september 17, 2011, 19:43:30 PM
Onder welke naam dan, Melchior? Ik zie geen Macrolepiota bohemica bij de soortbeschrijvingen. Wel bij het commentaar na M. rachodes.
Grieta.
Toch niet. Ik heb het zeker met andere soorten door elkaar gehaald  ???
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jantine6

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties. :duim: Zo kun je altijd weer bijleren.
Ik vermoed dat de zwam (per ongeluk) kapot gemaakt is door een dier. Het is namelijk een klein stukje bos waar volgens mij weinig tot geen mensen komen.
Deze foto's horen bij mijn eerste serie paddenstoelenfoto's van meerdere soorten. Dankzij de Roestbruine kogelzwam, die ik prachtig uitvergroot op de foto kreeg, heb ik vorig jaar interesse gekregen in paddenstoelen. Het ging eerst nog alleen maar om een mooi plaatje. Stelen en onderkanten waren (toen nog) niet belangrijk, daarbij dacht ik gewoon even :rolleyes: een naam te kunnen geven aan een zwam, niet wetend dat er zó heel veel verschillende (onder)soorten zijn. Dus helaas heb ik veel foto's waar niet erg veel aanwijzingen op staan. Ik hoop dan altijd maar dat ik dezelfde soort nog eens tegenkom.
In iets meer dan twee maanden tijd vond ik in 2010 al meer dan 40 verschillende soorten rondom huis (met die van dit jaar erbij kom ik op minstens 70) en nog eens zo'n 170 in bossen in de buurt. En dat zijn dan vaak nog de algemene soorten. Maar het is fijn als er een naam bijgeplaatst kan worden al blijft dat voor een amateur moeilijk. Neem deze zwam, waarschijnlijk de Knolvoetparasolzwam, maar ik vind niet dat er een duidelijke knolvoet te zien is. Jammer genoeg heb ik drie dagen gewacht om hier (weer) te kijken en heb ik de jonge vorm gemist.
Gr, Jantine

grietaf

Zóveel soorten in je directe omgeving, om jaloers op te worden!
Wat betreft je laatste foto, om het allemaal nog wat ingewikelder te maken is dit geen Parasolzwam, maar een Champignon. Je zult zien dat bij het ouder worden de plaatjes donkerbruin worden. Ook de ring klopt niet voor een Knolparasolzwam.
Enne... kijk vooral naar wat je in korte tijd al wèl weet.
Grieta.

mcbud

#13
Hoe zit het eigenlijk met het genus Chlorophyllum in deze context. Heeft  het DNA  werk van Else vellinga geen enkele invloed gehad  op de classificatie in Nederland? Ik krijg de indruk dat haar werk in de US volledig  is geaccepteerd Haar sleutel uit 2008 (http://nature.berkeley.edu/brunslab/ev/CHLOROPHYLLUM.pdf) is m.i ook hier direct bruikbaar, met name ook in de tuinparasol-kwestie. Volgens deze sleutel zou ik hier aan Chlorophyllum brunneum (of Chl. olivieri?) denken...

groet, marc

Melchior van Tweel

Hallo Marc,
Geen idee, binnen de NMV wordt gewerkt aan een nieuwe standaardlijst van Nederlandse Paddenstoelen. Daarin worden alle (in Nederland geaccepteerde) naamsveranderingen opgenomen. Die zou van dit jaar klaar moeten zijn en dan wordt deze ook in de soortenlijst van waarneming.nl doorgevoerd. Aangezien Else ook NMVers is, acht ik de kans groot dat haar opvattingen worden overgenomen. Nog even wachten dus.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Funga Nordica heeft die benaming ook al overgenomen, dus ik verwacht dat de nieuwe standaardlijst dat ook overneemt.
Groeten,
Martin