Hoofdmenu

Bruine op eik

Gestart door xenion, november 16, 2006, 22:31:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze bruine paddenstoelen kwam ik tegen op een sterk bemoste omgevallen eik en weet niet in welke groep ik ze moet zoeken.
Ik denk dat beide dezelfde soort zijn gezien de onderkant en de steel.

Foto 1a, dit groepje stond meer op de wortels dan op de stam, in vergelijking met foto 2a en b was dit groepje vrij groot:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 1b, de onderkant:
Groeten,
Martin

xenion

#2
Foto 2a, deze stonden in kleinere groepjes op de stam, zowel op de zijkant als op de bovenkant:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2b, een onderkant die wel erg veel overeenkomt met die van 1b:
Groeten,
Martin

Natuvos

Hallo Martin,

Wellicht roept men  weer "Hij roept maar wat" geef ik toch mijn mening. Wellicht moet je zoeken bij franjehoeden m.n. Witsteelfranjehoed. Groeit in bundels op rottend eiken of beukenhout zoals hier. De bundelfranjehoed is het niet. die groeit op de grond  (klei of leem). Als niemand reageert schiet je ook niet op.





Arno van Stipdonk

#5
CiteerHallo Martin,

Wellicht roept menĀ  weer "Hij roept maar wat"
Hallo Frans,

Niemand zegt of roept dat er maar wat geroepen wordt.

Het komt inderdaad voor dat er geen reactie gegeven wordt, dan is de soort niet vanaf foto te bepalen. Ook bij deze durf ik er geen naam aan te geven, vooral de eerste zien er al wat ouder uit. Dus Franjehoed spec., een lastige groep.

xenion

Ik vind het niet erg als er een suggestie wordt gegeven, dat kan mij in ieder geval de goede richting op wijzen. Maar ik hou hem op Franjehoed spec., door de reactie van Arno.
Bedankt voor jullie reactie allebei.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Een reactie moet natuurlijk wel zinnig zijn, maar als je denkt dat het een bepaalde groep of soort is kun je dat altijd zeggen. Als het fout is wordt je vanzelf gecorrigeerd. Mijn ervaring is dat ik het meeste leer van mijn fouten. :)  

JW_2all

Met Vermeulen zijn circa 80 soorten franjehoeden uit te sleutelen op veldkenmerken, maar uitsluitend aan de hand van jonge exemplaren, of met jonge exemplaren erbij. Deze zijn miscchien alweer te oud.
De steelvoet, de schubben of vezels op hoed en steel, en de vraag of de steel wortelend is, is daarbij al  vrij vroeg in de tabel van belang.
Die gegevens ontbreken op deze foto's, of zijn ontoereikend gedetailleerd.
Als je foto's maakt van franjehoeden, zou je daar op kunnen gaan letten.
Groet,
Jan

xenion

Dat is een goede tip, zal ik de volgende keer rekening mee proberen te houden.

De steelvoet heb ik niet op de foto staan, en of hij wortelde weet ik ook niet. Hij stond in ieder geval wel redelijk stevig, ik kon hem namelijk vrij makkelijk afbreken zonder dat hij loskwam.
Ik kan wel wat meer gedetailleerde foto's plaatsen als je denkt daar wat mee te kunnen (en willen)?
Wat me opvalt nu ik de foto's weer even heb bekeken is dat sommige exemplaren een aantal zwarte stippen op de bovenkant van de steel hebben (een klein beetje zichtbaar op foto 2a).
Groeten,
Martin