Is dit een Variabele Velduil?

Gestart door gardensafari, juni 24, 2005, 11:18:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag deze vlinder gefotografeerd. Ik denk dat het een Variabele Velduil (Agrotis segetum) is, maar de Agrotis-soorten zijn soms lastig en deze soort is erg variabel. Maar als ik kijk naar de tekening, onder meer het 'streepje' naast het oogvlekje en de van donker naar iets lichter verlopende vleugels, denk ik aan de Variabele Velduil. Is er iemand die het met mij eens is, of juist niet?

Groetjes,

Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Het gaat hier in ieder geval om Agrotis clavis of A. segetum. Het onderscheid tussen beide soorten is niet zo moeilijk als de ondervleugel zichtbaar is die is bij segetum zuiver wit en bij clavis wat bruiner met een vage donkerder tekening.
Ik zou het op Agrotis clavis houden vanwege de stompere vleugelpunten dan normaal bij segetum. Ook heeft A. segetum normaliter een lichtere franje met daarin een fijn donker lijntje. Verder zijn beide soorten uitermate variabel, zowel qua tekening als qua grondkleur. Heb je de ondevleugel gezien of gefotografeerd?

Je gebruikt de naam Variabele velduil voor A. segetum. Ik ken de soort onder de Nederlandse naam Gewone velduil. Jou naam vind ik beter (er is al een een velduil!), maar welke is nou de juiste?

Han.

gardensafari

Had hier gisteren een berichtje aan toegevoegd, maar dat is of niet doorgekomen of verloren geraakt in de krochten van het internet. Ik heb een foto waarop een stukje van de ondervleugels is te zien. Dus toch een clavis denk ik dan. Han, bedankt maar weer!

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerDus toch een clavis denk ik dan.
Ben ik blij dat de achtervleugel laat zien dat het inderdaad clavis is...........

Han