2 sperwers

Gestart door rrrrr, september 15, 2011, 17:14:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Weer een typisch voorbeeld van hoe half meelezen kan leiden tot nonsense-stellingen.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: APellemans op september 22, 2011, 17:37:04 PM
Citaat van: HPM op september 22, 2011, 17:18:08 PM
Of een discussie ergens over gaat maken de deelnemers natuurlijk helemaal zelf uit en niet een ongeinteresseerde buitenstaander. Nu je je als deelnemer hebt gemeld maak je het voor jezelf nog moeilijker, want nu krijg je hem ook nog eens telkens op je "nieuwe reacties op jouw berichten" bordje en daar krijg je hem niet meer af. Beetje dom.
Ik maak inderdaad zelf uit of een discussie ergens over gaat of niet. Ik ben immers deelnemer ! En ik kijk wel uit om notificatie aan te zetten, want dan krijg ik steeds mail. Ik ben niet gek.

- Door je voor een discussie oninteressante verklaring van desinteresse ben je deelnemer geworden maar dat was je niet.
- Notificaties zijn iets heel anders. Maar als je toch geen gebruik maakt van de standaardfunctie 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' rechtsboven op de pagina, wat me zou verbazen, maakt het niet uit.
Herman van der Meer

ahjoon

#32
Citaat van: hmbes op september 22, 2011, 15:53:21 PM
Ik doe zelf alleen onderzoek bij Buizerds en ik zie dat er meer speelt dan in de meeste boekjes te lezen valt. Ik krijg vaak het idee dat bepaalde gedragingen minder voor de hand liggen in de droge optiek van territorium verdedigen, vrouwtje lokken, paren en doei. Er lijken subtielere sociale gedragingen te zijn dan in de boeken staat. Alleen het is erg moeilijk om zulke ideeen te bewijzen en dus bij de 'echte' vogelaars op het programma te krijgen.


Zou je mij deelgenoot kunnen maken van jouw buizerdonderzoek en hier eens een voorbeeld benoemen van 'subtiel sociaal gedrag' dat niet duidt op 'territorium verdedigen, vrouwtje lokken, paren en doei'?


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

wittemus

#33
Citaat van: hmbes op september 22, 2011, 15:53:21 PM
Bedenk wel dat het forum van waarneming.nl niet per se representatief is voor alle roofvogelaars. Ik doe zelf alleen onderzoek bij Buizerds en ik zie dat er meer speelt dan in de meeste boekjes te lezen valt. Ik krijg vaak het idee dat bepaalde gedragingen minder voor de hand liggen in de droge optiek van territorium verdedigen, vrouwtje lokken, paren en doei. Er lijken subtielere sociale gedragingen te zijn dan in de boeken staat. Alleen het is erg moeilijk om zulke ideeen te bewijzen en dus bij de 'echte' vogelaars op het programma te krijgen.

Huug

Ha. En dat vind ik nou de interessante dingen. Het subtielere gedrag dat niet in ieder boek of bij iedere google zoekopdracht terug te vinden is. Dus dan sluit ik me aan bij ahjoon alleen dan iets anders geformuleerd;
Ik ben heel benieuwd wat je hebt aangetroffen aan subtieler gedrag bij buizerds.

Hier bij huismussen zie ik bijvoorbeeld dat mussen, lang voordat een andere mus aanvalt, al gezien hebben wie ze voor zich hebben en al automatisch plaats maken wanneer het er 1 is die hen overheersen kan.
Andere keren moet er door de (huis-)mus die nadert eerst een vleugel opgeheven worden.
Weer andere ontmoetingen lopen uit in een paar seconden vechten.
Om maar iets te noemen dat je zou kunnen scharen onder "territorium verdedigen" (ware het niet dat huismussen nauwelijks ander territorium hebben dan hun eigen lichaam).

Wel handig overigens om het verschil even te duiden tussen 'echte' vogelaars en 'niet-echte' vogelaars.
Komen even wat schermutselingen van, maar het maakt toch ook iets duidelijk.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Certhia

Citaat van: hmbes op september 22, 2011, 17:40:55 PM
Met excuus aan de gebruiker die deze discussie niet wil zien...

De reactie van Bram geeft al een beetje aan, dat er hier wordt gehamerd op objectieve, bewijsbare en wetenschappelijke feiten. Ik heb aangegeven dat veel verbanden 'in de natuur' niet te bewijzen zijn, en dat lijkt me duidelijk. Daarentegen is het zeer wel mogelijk dat een eerstejaars mannetje Sperwer wel degelijk een paar probeert te vormen met een volwassen vrouwtje, omdat bekend is dat tweedejaars mannetjes kunnen broeden (en die zijn nu nog eerstejaars). Zij hebben dan nog ongeveer zes maanden om een paar te vormen.

Maar goed, het is ongetwijfeld zo, dat echte soorten spotters alleen geinteresseerd zijn in bewezen feiten, dus harde aantallen en waarneembare kenmerken, waaruit met absolute zekerheid (dus zonder DNA-onzin) kan worden vastgesteld welke soort er is waargenomen. Het heeft immers geen zin om als soort in te voeren 'Buizerd, met een kans van 1% dat het een Roodschouderbuizerd is'.

Wat mij betreft mag deze topic op slot hoor, geen probleem. Huug


Hoezo op slot? Zolang dit soort stellingen geplaatst worden lijkt t me beter dat dit soort discussies open blijft.

ahjoon

Citaat van: hmbes op september 23, 2011, 21:04:22 PM
Ahjoon: serieus? Ik kan dat niet opmaken uit je andere posts.




Ik weet niet wat jij wel of niet uit mijn bijdragen kan opmaken, maar mijn vraag leek me duidelijk.
Uit jouw bijdragen maak ik tot nu toe op dat er niet zo heel veel uit op te maken valt.
Maar wat niet is, kan nog komen; dus hup, voor de dag met dat buizerdonderzoek : ''subtiel sociaal gedrag' dat niet duidt op 'territorium verdedigen, vrouwtje lokken,
Een voorbeeld graag, en ja, ik ben serieus!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Huug of Jan of wie dan ook, wat ben jij aanmatigend! Ik ben niet slechts een twitcher of jaarlijster, net zo min als anderen hier. Waar haal je dat vandaan? Ik wil best romantisch meemijmeren over deze foto's, maar ik zie nog steeds geen reden om balts aan te nemen. Niks hameren op feiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

keesschreven

Herman, sorry voor de late reactie.
Dat van de late kerkuilenlegsels ken ik, die halen het overigens ook niet altijd.
Dat het lengen van de dagen, en niet daglengtes op zich, hormonen beïnvloeden was mij ook bekend. Maar ik overwoog met iemand anders (G. Muskens) hoe we dan het nestbouwgedrag in de herfst konden verklaren. Het is natuurlijk iets wat we vooral kennen van het voorjaar, gekoppeld aan het broeden. Maar misschien is nestbouw in de herfst helemaal niet gekoppeld aan broeden, en 'weten' haviken tijdens de herfstbouw al dat ze geen eieren gaan leggen (en daar zouden dan dus geen korter wordende dagen voor nodig zijn).
Een andere functie zoals onderhoud voor volgend jaar, slaapplaats, of sociale functie was ook mijn gedachte.

Arjan, ik ga die literatuur eens opzoeken en kijken of ze daar iets zeggen over de functie van herfstnestbouw. Ben benieuwd wat Paul Opdam erover zegt. Hij is 40 jaar geleden nota bene in het Reichswald en omgeving het roofvogelonderzoek begonnen. G. Muskens, die hem vanaf de eerste dag helpt en die het heeft voortgezet, is misschien zijn wijze woorden vergeten.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Voor wat het waard is.......
Gisteren weer hetzelfde gezien als de eerste melding.
Op bijna dezelfde plaats.
Duiken en achter elkaar aan jagen dat het een lieve lust was.

Rob

BramtK

Ik vind deze een stuk minder romantisch.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

 ;D
Volgens mij is romantiek een menselijk bedenksel....
Hebben zij vast geen last van  :angel: .

Wat dit ook was....het is blijkbaar vaker te zien.

Rob

BramtK

Oke, oke! ;) Leuke foto's weer.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr


redjered23

ik werd door Kees Schreeven op deze discussie gewezen. Uit al deze reacties merk ik dat de conclusies uit foto's over gedrag erg beperkt zijn. Weer een argument om wat meer met filmen te doen, alhoewel dat ook een vertekend beeld kan geven doordat niet alles zichtbaar is door cameravoering en buiten beeld of onscherp zijn van gebeurtenissen.

Het slepen van nestmateriaal heb ik in het volgende filmpje boven de broekpolder vastgelegd op 9 oktober door buizerds. Uit het langdurig meeslepen ervan, leek het mij eerder oefenen van nestmateriaalskills. door een van de buizerds werd meerdere keren uit boomtoppen al vliegend en landend in de boomtoppen, met veel geschreeuw een boomtak losgemaakt en werd er vervolgens mee rondgevlogen, zonder dat daar zichtbaar een bestemming voor was. misschien een filmpje dat van toepassing is voor deze discussie. Bonding? geen idee, ik had het in ieder geval nog niet eerder gezien. (Op dezelfde dag ook 2 speelse torenvalken gefilmd, een paar honderd meter verderop)
http://youtu.be/fTLj4e_l5Cg?t=1m40s

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

BramtK

Leuk filmpje.  :duim:

Ik kan de leeftijd van de vogels niet beoordelen, maar Buizerden blijven ook in de winter vaak in hun territorium en trouw aan de partner. Van het najaar weet ik het niet, maar op mooie dagen in januari wordt soms al gebaltst. En zoals hierboven beschreven, Haviken werken in het najaar kennelijk ook wel eens aan een nest. Dat hier sprake is van bonding, lijkt me dus helemaal niet gek.

Of je daarmee ook iets kan zeggen over Sperwers die in het najaar al baltsen, tsja... Het schijnt heel jammer te zijn als je beweert dat dat niet zo is, en anders verwijderen bepaalde onruststokers hun bijdragen wel naderhand, dus dat gespreksonderwerp, daar heb ik niet meer zo´n zin in.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Gisteren vanaf mijn canapé ook langdurig baltsende Slechtvalken gezien. Het enige wat ik niet heb gezien is paring.
Ook vandaag zal ik mijn Slechtvalken waarschijlijk weer als 'zingend/baltsend' invoeren.

Herman van der Meer