2 sperwers

Gestart door rrrrr, september 15, 2011, 17:14:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Tussen het opendag vliegverkeer van Luchtmachtbasis Leeuwarden door vlogen deze 2 organische snelle vogels over ons huis.
Ik denk 2 sperwers, maar heb ik hier nu een vrouwtje en een jong of een echtpaar?
Zelf denk ik mevrouw en kroost.

Man, vrouw en jong halen de laatste tijd hun snelle hap uit onze tuin, dus alles kan.
De vrouw houdt het op houtduif en turkse tortel, de man op spreeuw en klein spul en het jong zit achter de mussen en ander klein grut aan.

Rob

frankneijts

Lijken me 2 adulte wijfjes (Sperwer inderdaad) en hun gelijktijdige aanwezigheid boven jouw huis is mogelijkerwijs eerder te danken aan gunstige thermiek dan aan familierelaties....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr

Prima.
Gaan ze zo de boeken in.

Ik vond het verschil in grootte opvallend en ze waren geruime tijd HEEL dicht bij elkaar en dan denk ik al snel aan familierelaties  :angel: .
Bij deze foto's vliegt de kleinste zelfs in de schaduw van de grootste.......ZOOOO dicht bij.......

Danks Frank.

Rob

frankneijts

Op deze foto's lijkt het verschil in grootte toch wel wat te groot om nog aan 2 wijfjes te denken, misschien had je die wel meteen (ook) kunnen plaatsen.......?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr

Nou, die moesten nog even opgeknapt worden voordat ze presentatiegeschikt waren.
Dat kostte even tijd.
Sorry.
Ingevoerde waarneming aanpassen?
Die kleine lijkt toch wat bruiner dan de grote.
Vrouw en jong?

Rob

rrrrr

En nog 1 (net klaar  :angel: )

Rob

ahjoon

Citaat van: frankneijts op september 15, 2011, 18:50:42 PM
Lijken me 2 adulte wijfjes (Sperwer inderdaad) en hun gelijktijdige aanwezigheid boven jouw huis is mogelijkerwijs eerder te danken aan gunstige thermiek dan aan familierelaties....... 8)


Frank, ik vraag me wel af waarom je op basis van die eerste foto aan 2 wijfjes dacht, en dan met name vwb. de linkervogel?
Dat lijkt me een prima compact sperwermannetje, met relatief korte/brede vleugels. Zelfs zonder vergelijk met de rechtervogel op die foto.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op september 15, 2011, 22:01:20 PM
Citaat van: frankneijts op september 15, 2011, 18:50:42 PM
Lijken me 2 adulte wijfjes (Sperwer inderdaad) en hun gelijktijdige aanwezigheid boven jouw huis is mogelijkerwijs eerder te danken aan gunstige thermiek dan aan familierelaties....... 8)


Frank, ik vraag me wel af waarom je op basis van die eerste foto aan 2 wijfjes dacht, en dan met name vwb. de linkervogel?
Dat lijkt me een prima compact sperwermannetje, met relatief korte/brede vleugels. Zelfs zonder vergelijk met de rechtervogel op die foto.

Verkeerde inschatting van vorm en kleur Arjan...........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wittemus

Prachtige foto's weer Rob  8)

En je verhaal van 3 sperwers in de tuin kan ik bevestigen.
Dat zelfde gebeurd hier al een aantal jaar ieder najaar.
Inderdaad moeder met jong in eerste instantie.
Bij ons jaagt het mannetje echter altijd alleen.

'k Heb het jong ook wel eens met moeder zien en horen vechten in de lucht om de prooi die zij had.
Maar daarin was het jong geen partij. Ze deed hem/haar niets hoor. Hield alleen de prooi vast en  "pukkie"  kreeg het niet los. Dus krijsen van teleurstelling of frustratie.

Je foto's deden me aan een balts denken. Of in ieder geval aan het bevestigen van een band als (broed-)paar.
Of dat ook zo is weet ik niet. Dat weet misschien een ander ?

mvgr
Liset Karman


Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Nou je het zegt.....
Ik had de prullenbak nog niet geleegd.

Band bevestigen? Zou best kunnen.

De foto's zijn van een hopeloze afstand genomen maar geven wel een idee van wat er in de lucht gebeurde.

Oordeel zelf.

Rob

BramtK

Tsja, beetje vroeg. Kan net zo goed niet zo zijn als wel, wie zal het zeggen.
Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

BramK, hoezo vroeg ? Doel je op voorjaar ? Of bedoel je dat er een andere specifieke tijd van het jaar is dat sperwers hun band bevestigen ?

Ik weet van huismussen, wilde eenden en een aantal andere vogelsoorten dat die in het najaar iets soortgelijks doen. Dus waarom roofvogels niet ?
Maar ik ben geen gedragswetenschapper. Vandaar de vraag.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

keesschreven

Haviken bouwen in het najaar het nest weer op, terwijl ze daarna niet gaan broeden.
De drang om aan het nest te bouwen schijnt te komen doordat de dagen nu kort zijn.

Of dat bij sperwers ook zo is, en of ze ook baltsen, en of de foto balts laat zien, weet ik niet.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wittemus

Ha Kees,

Wat je zegt over kortere dagen, dat vermoed ik ook.
De dagen zijn nu even lang als in de lente, alleen worden ze korter ipv langer.

En als vogels reageren op de dag-lengte wanneer het gaat om paarvorming en nesten bouwen, dan zou het eerder ONlogisch zijn wanneer vogels in deze tijd van het jaar niet ook dergelijke nestdrang zouden vertonen.
Denk ik dan. Is mijn theorie. Maar kan dus goed zijn dat dat al lang bekend is hoe dat zit.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

BramtK

Tsja, een deel van onze Sperwers zal in deze tijd van het jaar toch ook naar het zuiden willen trekken. Dat lijkt me niet goed samen te gaan met balts, eufemistisch uitgedrukt. In ieder geval vind ik het een beetje prematuur om zonder enige bron van het bestaan van najaarsbalts en op basis van een foto waar twee Sperwers van verschillend geslacht op staan, te spreken over balts. Ik heb in deze tijd van het jaar in ieder geval nooit iets gezien dat wijst op balts, noch een Sperwer in deze tijd van het jaar horen roepen (iets wat je wellicht ook bij balts zou mogen verwachten). Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Citaat van: wittemus op september 19, 2011, 13:18:43 PM
Ha Kees,

Wat je zegt over kortere dagen, dat vermoed ik ook.
De dagen zijn nu even lang als in de lente, alleen worden ze korter ipv langer.

En als vogels reageren op de dag-lengte wanneer het gaat om paarvorming en nesten bouwen, dan zou het eerder ONlogisch zijn wanneer vogels in deze tijd van het jaar niet ook dergelijke nestdrang zouden vertonen.
Denk ik dan. Is mijn theorie. .......
mvgr
Liset Karman

Die theorie zou ik maar over boord gooien Liset , want dan wordt het in reproductieve zin , ook bij heel veel andere soorten een rommeltje met de winter dan voor de deur.
Na een rustperiode in de winter (korte dagen , weinig licht) wordt bij het lengen van het licht de hypofyse weer geaktiveerd en worden de hormonen weer aangemaakt en in gang gezet. Pas dan gaan ze over tot serieuze nestbouw en eileg. Uitzonderingen daargelaten (Kerkuilen , Futen ....)
Iets over verstevigen van de band.........da's zeker niet ondenkbeeldig , en komt wel vaker en ook in andere vormen wel meer voor in de dierenwereld.

mvg

Herman van der Klis


Herman van der Klis

keesschreven

Beste Herman,

Wat bedoel je met de uitzonderingen en horen haviken daar ook bij?
Hoe zeker ben je van de voorwaarde dat de dagen langer moeten worden?

Het punt is dat we in deze tijd in het Reichswald tijdens de laatste nacontroles bij haviksnesten zien dat de nestranden weer zijn opgebouwd (zoals in maart). De nestbouw zou niet doorzetten omdat de dagen te kort worden. Wat is jou idee hierover?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wittemus

#17
@Herman, ik schreef te onnauwkeurig over nestdrang. Ik bedoelde niet dat vogels door de specifieke daglengtes ook tot broeden over gaan, hoewel dat inderdaad zo klonk. Excuus daarvoor. (Komt door niet-wetenschappelijke basis van mijn kennis, die ook nog eens helemaal niet vast staat.)

Wat ik wel bedoelde zeggen is dat, door de specifieke daglengtes die lijken op die van het voorjaar, de vogels het zelfde gedrag zouden gaan vertonen als ze in de voorjaarsdagen doen, in de zin van paren maken (niet paren speciaal) door een vorm van baltsen, nestgelegenheid zoeken, vaste nestplaatsen op knappen.

Maar ik zou niet weten of het ook door zet in broeden, behalve in een incidenteel geval misschien.

Wat ik bv hier bij de huismussen zie gebeuren is
1. balts gedrag, maar niet zo vaak en uitbundig als in voorjaar.
2. het slepen met nest materiaal naar de nestplaatsen, dat gebeurd wel dagelijks en vrij veel.

Van wilde eenden zie ik duidelijk belastgedrag in deze tijd van het jaar.
In de serie foto's van Rob meen ik een soortgelijk bestendigen van de band te zien.
En zo nog het een en ander waar ik geen records van bij hou. (Nog niet in ieder geval.)

En als ik Kees hoor ziet hij de haviken aan hun nest werken, zoals hier de huismussen.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

ahjoon

Citaat van: wittemus op september 20, 2011, 10:20:52 AM
In de serie foto's van Rob meen ik een soortgelijk bestendigen van de band te zien.


Liset, met alle respect, de foto's tonen een mannetje en vrouwtje Sperwer. En meer valt daar niet over te zeggen. Echt niet.

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

wittemus

#19
Ik heb inderdaad Rob's topic min of meer gekaapt met een discussie over roofvogels die mogelijk in het najaar hun band bevestigen. Middels balts (in een milde vorm) en/of nestbouw.
Vanwege de foto's.
Aan de sfeer (houdingen van de vogels) op de foto's meen ik te zien dat er geen agressie tussen de twee vogels is, maar wel een synchroon vliegen en misschien spel. Daardoor denk ik richting band-bevestigen.
Ik was er echter niet bij en kan dat dus niet met zekerheid zeggen, hoewel Rob wel schrijft dat de beide vogels geruime tijd heel dicht bij elkaar vlogen. De 1 zelfs in de schaduw van de ander.
Aan de foto's waarbij Rob dat schrijft is te zien dat daar geen agressie tussen de twee sperwers is.
Vandaar de gedachten aan bestendigen van relatie tussen de beide vogels.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

BramtK

Tsja, heel veel interpretatie van heel weinig feiten. Bestendigen van een relatie met een 1kj mannetje lijkt me so wie so een opgave, maar wat mij betreft mag een ieder zien in deze foto's wat hij/zij wil.
Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

#21
Goed. Ik geef het op. Er schijnen maar weinig mensen geïnspireerd te raken van het idee dat het mogelijk zou zijn dat (sommige ?) roofvogels in het najaar misschien zouden hun band zouden kunnen verstevigen door een vorm van baltsen of nestbouw.
Jammer maar helaas.


mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Citaat van: wittemus op september 22, 2011, 10:06:51 AM
Goed. Ik geef het op. Er schijnen maar weinig mensen geïnspireerd te raken van het idee dat het mogelijk zou zijn dat (sommige ?) roofvogels in het najaar misschien zouden hun band zouden kunnen verstevigen door een vorm van baltsen of nestbouw.
Jammer maar helaas.


Ik zou me misschien wel enigszins kunnen voorstellen dat maar weinig(?) mensen een mogelijkheid dat sommige roofvogels misschien zouden kunnen minder inspirerend vinden.
Herman van der Meer

wittemus

#23
Met of zonder slagen om de arm.
Geen animo voor het idee dat roofvogels in het najaar hun band zouden kunnen et cetera.
(Jammer maar helaas)

mvgr

Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Herman van der Klis

#24
Citaat van: keesschreven op september 19, 2011, 21:54:48 PM
Beste Herman,

Wat bedoel je met de uitzonderingen en horen haviken daar ook bij?
Hoe zeker ben je van de voorwaarde dat de dagen langer moeten worden?

Het punt is dat we in deze tijd in het Reichswald tijdens de laatste nacontroles bij haviksnesten zien dat de nestranden weer zijn opgebouwd (zoals in maart). De nestbouw zou niet doorzetten omdat de dagen te kort worden. Wat is jou idee hierover?

Sorry Kees voor de wat late reaktie, was een tijdje druk.
De uitzonderingen heb ik genoemd. Kerkuilen kunnen soms in het najaar (afnemende lichttijd) zelfs aan een derde legsel beginn bij hoge muizenstand. Futen die rond de kortste dag gaan nestelen. Ik denk niet dat Haviken tot die uitzonderingen horen , daar is mij niets van bekend.
Het kan zijn dat de eenmaal volgroeide eierstokken , in eerste instantie onder invloed van het lengen van het licht, de vogel toch vruchtbaar houdt , ook al zitten ze dan in een periode dat het licht weer afneemt.

Dat bij het lengen van het licht de hypofyse geaktiveerd wordt en daarmee de hormoonproduktie op gang komt , is al heel lang geleden bekend en onderzocht. Duizenden kwekers van kanaries , tropische vogels enz. maken daar al heel lang handig gebruik van. Zij beginnen in december al m.b.v. een tijdklok de dagen te lengen met kunstlicht , waardoor de vogels al in januari en februari gaan nestelen en eieren leggen. Dit wordt dus heel duidelijk geinitieerd door het verlengen van de dag (licht) , overigens een veel belangrijkere faktor dan temperatuur.

Het herstellen van nesten in het najaar ??? ?  Daar kunnen we alleen maar naar gissen. Zouden ze die nesten wellicht soms als slaapplaats gebruiken ? Dan moet dat toch wel bekend zijn.
Tenzij de nesten meerdere jaren achtereen gebruikt worden door diezelfde Haviken , dan is er wel een goede verklaring voor te geven. Het is bekend dat veel roofvogelsoorten jarenlang dezelfde horsten gebruiken. Dan is een tussendoor-herstel en wellicht ook de de band , die de vogels toch al hebben een goede gedachte in die richting.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

ahjoon

#25
Citaat van: Herman van der Klis op september 22, 2011, 12:57:18 PM
Het herstellen van nesten in het najaar ??? ?  Daar kunnen we alleen maar naar gissen. Zouden ze die nesten wellicht soms als slaapplaats gebruiken ? Dan moet dat toch wel bekend zijn.
Tenzij de nesten meerdere jaren achtereen gebruikt worden door diezelfde Haviken , dan is er wel een goede verklaring voor te geven. Het is bekend dat veel roofvogelsoorten jarenlang dezelfde horsten gebruiken. Dan is een tussendoor-herstel en wellicht ook de de band , die de vogels toch al hebben een goede gedachte in die richting.

mvg

Herman van der Klis


De literatuur is hier vrij duidelijk in (Bijlsma, Brull, Opdam). Van Haviken is vastgesteld dat zij bestaande (!) nesten in het late najaar (>oktober) onderhouden.
Maar daarvandaan is de weg nog heel erg lang naar bandbevestigende sperwerfoto's gemaakt in september..
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Nou ja zeg. Wat is er nu, naast het feit dat de twee vogels van verschillend geslacht zijn, op de foto te zien dat voor balts pleit? De 'sfeer' is hierboven genoemd... Lijkt me niet erg objectief. Daarnaast heb ik hierboven aangegeven dat het mannetje een jonge vogel betreft. Dat pleit tegen het bestendigen van een band, want een band is dan uberhaupt niet aannemelijk. Kan best zijn van die subtielere sociale gedragingen, maar als je daarover wilt spreken op basis van de bovenstaande foto dan heb je daar kennelijk vooral heel veel ongefundeerd interpretatievermogen nodig. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

APellemans

Is er een mogelijkheid in dit forum om aan te geven dat je updates in een bepaalde discussie niet meer wil zien. Ik hoeft deze discussie niet meer te zien. Dit gaat al een hele tijd nergens meer over.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HPM

Citaat van: APellemans op september 22, 2011, 17:04:03 PM

Is er een mogelijkheid in dit forum om aan te geven dat je updates in een bepaalde discussie niet meer wil zien. Ik hoeft deze discussie niet meer te zien. Dit gaat al een hele tijd nergens meer over.

Of een discussie ergens over gaat maken de deelnemers natuurlijk helemaal zelf uit en niet een ongeinteresseerde buitenstaander. Nu je je als deelnemer hebt gemeld maak je het voor jezelf nog moeilijker, want nu krijg je hem ook nog eens telkens op je "nieuwe reacties op jouw berichten" bordje en daar krijg je hem niet meer af. Beetje dom.
Herman van der Meer

APellemans

Citaat van: HPM op september 22, 2011, 17:18:08 PM
Of een discussie ergens over gaat maken de deelnemers natuurlijk helemaal zelf uit en niet een ongeinteresseerde buitenstaander. Nu je je als deelnemer hebt gemeld maak je het voor jezelf nog moeilijker, want nu krijg je hem ook nog eens telkens op je "nieuwe reacties op jouw berichten" bordje en daar krijg je hem niet meer af. Beetje dom.
Ik maak inderdaad zelf uit of een discussie ergens over gaat of niet. Ik ben immers deelnemer ! En ik kijk wel uit om notificatie aan te zetten, want dan krijg ik steeds mail. Ik ben niet gek.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)