schedel vos Schotland?

Gestart door Rikstar, juni 26, 2011, 18:26:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

hoi iedereen,

eergisteren een schedel gevonden. tevens ook een hoop haren met botten.
schedel vind ik er vosachtig uitzien maar wat mij vooral deed twijfelen was de vachtkleur. deze was muisgrijs met wat bruinige plukjes. wel geef ik toe dat de vacht doorweekt was en dit misschien grijs leek.
hier de link met foto's van de schedel: http://observado.org/waarneming/view/55325732
zoals jullie zien bestaat het gebit uit snijtanden en kiezen.
helaas heb ik geen cm in huis en daarom kan ik de maten niet goed opmeten maar ik schat dat de maten zijn: schedel, 14-15 cm bij 5-6 cm hoog, onderkaak ca. 10 cm lang.
wel kreeg ik het gevoel doordat tanden erg wit waren dat het een jong exemplaar betrof.
ik ben benieuwd naar jullie reacties, en is bijvoorbeeld hond uit te sluiten?
vindplaats: rand heide/naaldbos
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

hoi iedereen,

vandaag toch eindelijk een liniaal gevonden en meteen de schedel opgemeten:
schedel: 14.5 cm en 5 cm op zijn hoogste punt.
onderkaken: 10.5-11 cm lang

iemand enig idee wat het kan zijn? of is het toch een vos?
ik heb de schedel nog in huis dus mochten de foto's te onduidelijk zijn kan ik altijd nog meer foto's. graag hoor ik dan wel wat belangrijk is om te fotograferen om tot een zekere determinatie te komen.

suggesties zijn altijd welkom.

met vriendelijke groeten,
Rik
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

beste mensen, ik hou het op een schedel van een vos.  heb rondgezocht op internet en maten kloppen precies op vos en ook de kuiltjes boven oogkas die vos hoort te hebben waren aanwezig op de schedel... dit sluit hond uit.
wat de verklaring voor de grijzige vacht is weet ik niet, maar zoals ik al zei de vacht was helemaal doordrenkt met vocht en kleur kan daarom anders lijken.

mvg,
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Dennisdelaak


Bartman

Het is een das. Vooral goed te herkennen aan de kam bovenop de schedel. Ik heb er verschillende en als ze  ouder zijn dan zijn de boven en onderkaak in elkaar vergroeit en valt ie er niet meer uit.
Een schedel van een vos is veel meer langwerpig.
Kijk maar eens op de site van dassenwerkgroep Brabant: http://www.dassenwerkgroepbrabant.nl/pages/schedelpag.html

Rob Koelman

Dit is een schedel van een vos (onder andere te zien aan het relatief kleine formaat en de slanke vorm van de schedel). Dassen hebben een kortere snuit en niet zulke grote scheurkiezen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rikstar

hoi Rob en Bart,

bedankt voor jullie reactie. Ik was er al een tijdje uit dat dit een Vos moest zijn.
moeilijk uit te leggen maar de kam bovenop de schedel loopt toch echt te ver door voor een das en moet daarom wel vos zijn.  plus in vind hem een te lange snuit hebben voor een das.
ik weet niet hoe ik u (bart) moet overtuigen maar ga er toch maar vanuit dat dit een vos moet zijn.
waar ik destijds vooral mee zat was vos of hond, maar ik heb hond al uitgesloten. (zie reactie eerder in dit topic) grijze vacht die ik destijds dacht te zien zou door de nattigheid van de vacht kunnen zijn geweest.
jij ook bedankt voor je reactie nog Rob. ben benieuwd of mijn foto's nog goedgekeurd gaan worden.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre