2 Zwitserse sprinkhanen

Gestart door Datura, september 14, 2011, 13:32:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hallo Allen,

Afgelopen weekend 2 sprinkhanen gefotografeerd tussen de Gotthardpas en Airolo (noordelijkste deel van Tessin/Ticino).
De eerste ben ik vrijwel van overtuigd dat het een vrouwtje Kleine goudsprinkhaan - Euthystira brachyptera is (op basis van eilegkleppen en vleugelvorm). Alleen de vleugels zijn niet roze, en aangezien ik verder nog geen ervaring heb met de soort graag een bevestiging (of verbetering natuurlijk :) ).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

De tweede is mogelijk Corthippus eisentrauti. Ik ben bang dat de foto te slecht is voor zekerheid, maar aangezien een zekere Sprinkhaan-adminstrator recent de soort ook in Tessin gezien heeft (en er dus ervaring mee heeft :)), waag ik hier toch maar een gokje. Voor wat het waard is: het geluid dat ik het meest hoorde herkende ik niet als Bruine sprinkhaan of Ratelaar.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

jaapbouwman

Die eerste klopt, maar nou die tweede. Ik durf het niet aan, het zou heel goed kunnen, maar harde kenmerken zijn niet te zien. Ratelaar lijkt niet voor te komen in die hoek van Zwitserland. Blijven eisentrsuti, brunneus en mollis over. Brunneus heeft langere vleugels, die is het ook niet. Ik durf alleen mollis niet uit te sluiten. Misschien durft Wim het wel!!

Wim Bakker

En die moest het thuis eerst even opzoeken...

Tsja, en dan hebben we het nog niet eens over C. vagans (maar die heeft kortere vleugels en het zwart loopt door tot de achterrand van het halsschild) en O. rufipes (maar die heeft witte tasters. trouwens, is het Chorthippus-lobje wel te zien?). C. mollis heeft toch iets kortere vleugels. Op die plek komt geen C. biguttulus voor (maar je moet ook niet te ver naar het noorden schieten... waar was het precies?). Blijft over C. eisentrauti en C. brunneus... Ik zou het niet durven zeggen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Datura

Hoi Wim & Jaap,

Dank voor de reacties, ik ben al blij met mijn eerste Kleine gouden sprinkhaan! Als ik jullie reacties combineer kom ik voor de 2e als meest waarschijnlijke kandidaat op C. eisentrauti uit, maar zeker niet zeker. Ik heb hem onzeker ingevoerd, zie deze waarneming: http://observado.org/waarneming/view/56760385 Laat ook de plek zo precies mogelijk zien.
Weet één van jullie toevallig of het geluid van C. eisentrauti ergens online staat (een snelle google-search leverde niks op)? Het geluid ter plaatse deed iig geen belletje voor snortikker rinkelen. Met photoshop spelen laat wel iets van een vaag C-lobjesstructuur zien, maar eigenlijk blijft het gewoon een net-niet foto.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides