gele stekelkorstzwam?

Gestart door gerard bredewold, september 13, 2011, 22:01:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Is dit wel een gele stekelkorstzwam?
Gerard.
http://waarneming.nl/waarneming/view/56741275
Gele Stekelkorstzwam - Mycoacia uda gezien op 2011-09-13 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:


bij voorbaat dank Gerard Bredewold

gerard bredewold


xenion

Doe er eens een druppel ammonia op, de genoemde soort verkleurdt van donkerlila.
Groeten,
Martin

gerard bredewold

Helaas niets meegenomen; mogelijk kan ik het nog weer vinden.
Groet,
Gerard.

grietaf

Gerard, ik gebruik in zo'n geval After Bite. Dat heb ik altijd bij me en dan hoef je de paddenstoel niet mee te nemen naar huis. In de hoop dat hij inderdaad paars verkleurt natuurlijk.
Grieta.

gerard bredewold

Dat is een goed idee, makkelijk mee te nemen, bovendien kan het helpen de gevolgen van stekende muggen en brandnetels te verzachten.
Gerard.

gerard bredewold

Vandaag nog gezocht en weer gevonden. Er was niet veel van over, maar wat overbleef werd na behandeling donker paars/zwart.
Zie geplaatste foto's met de resten.
Is dit voldoende voor het geven van de naam van deze veronderstelde stekelzwam?

Gerard.

xenion

Op de foto's is de verkleuring niet te beoordelen, maar als jij het hebt gezien zal het waarschijnlijk wel kloppen.
Groeten,
Martin

gerard bredewold

Foto 007(6) geeft de verkleuring aan; dat was het resultaat.
Maar ik lees hier nog geen naam uit.

Gerard.

gerard bredewold

Nog wat info:
Biotoop is loofbos op weiland (rivierklei).
Zwam wordt paars/zwart na behandeling met after -bite.
Gelet op uiterlijk denk ik toch een : Bleke stekelkorstzwam Mycoacia aurea.

Gerard.

grietaf

De Bleke stekelkorstzwam verkleurt niet met ammonia. Afgelopen zaterdag nog kunnen constateren.
Grieta.

gerard bredewold

 
Dag Grieta,
Dan is is toch nog een andere zwam.  :o 
De "takvorming" zoals die te zien is op de stekels heb ik niet eerder gezien, mocht je daarover een idee hebben die naar de juiste naam wijst dan hoor ik dat graag.

Gerard.

ratje

Kan dit nog wat zijn? witte-dwergpegelzwam

gerard bredewold

Voorzover ik de witte-dwergpegelzwam op internet heb gezien ontbreken de "takjes"op de pegels. Aangenomen dat een belangrijke onderscheiding is.
Gerard.

Corryabbink

Citaat van: grietaf op september 16, 2011, 10:19:26 AM
Gerard, ik gebruik in zo'n geval After Bite. Dat heb ik altijd bij me en dan hoef je de paddenstoel niet mee te nemen naar huis. In de hoop dat hij inderdaad paars verkleurt natuurlijk.
Grieta.

Grieta dat is een geweldig idee! Heb ik altijd bij me maar nooit aan gedacht.........Stom eigenlijk want het spulletje ruikt duidelijk naar ammonia.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: ratje op september 19, 2011, 17:57:12 PM
Kan dit nog wat zijn? witte-dwergpegelzwam
Het was ook een suggestie.....

gerard bredewold

Suggesties zijn altijd welkom  :duim: ;ze helpen me vaak onderweg naar de juiste naam.
Gerard.