Roestgalletje tussen Lensgallen?

Gestart door zuilim, september 13, 2011, 18:11:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Het valt mij op dat tussen zekere Lensgallen (Neuroterus quercusbaccarum) vaak wat kleinere roestkleurige gallen te vinden zijn. Die zijn ook wat sterker behaard.
Het zouden dan Roestgalletjes (Neuroterus tricolor) kunnen zijn?
Twee losgewipte gallen tonen ook een heel donkere en een heel lichte gal aan de onderzijde.
Is dit hier ook het geval?

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

rkoops

Beste Karel,
Hmmm dat is wel een lastige die je ons voorschoteld. De lensgal heeft bij volwassendom roestbruine sterharen. Op een deel van de gallen op jou foto's is dat goed te zien. Dus die kan je zeker invoeren. Echter, voordat de lensgallen volwassen zijn, beginnen ze wat kleiner en gedrongener. Vaak hebben ze al wel veel haren, die dan nog dicht opeen staan. Mijn theorie is dat deze haren naarmate de gal groter wordt, minder dicht op elkaar komen te staan. In juni 2009 heb ik de bijgevoegde foto maakt. Dit lijkt wat op jouw harige gallen. Ik dacht toen dat het jonge lensgallen waren. Als de veroorzaker vroegtijdig dood gaat, groeit ook de gal niet verder door en blijft deze harig.  Moet eerlijk bekennen dat ik niet erg bekend ben met het Roestgalletje. Zal er dit jaar meer op gaan letten. website www.galleninnederland.nl laat trouwens wel een ander beeld (bijna onbehaard (vlak voor afvallen))van deze soort zien.
Groet, Roelof Jan Koops
Hartelijke groet,

Roelof Jan

zuilim

Beste Roelof Jan.
Je twijfel is terecht. De Lensgal in volwassen stadium is bijna altijd met zekerheid op naam te brengen. Anders is dat als ze harig zijn en een roestbruine kleur hebben. In twee gevallen zijn die door mij als Roestgal(Neuroterus tricolor) ingevoerd en daarna gevalideerd. Daardoor had ik het gevoel dat ik op het juiste spoor zat met deze gal.
Na wat meer ervaring ben ik mij gaan afvragen of die kenmerken zouden kunnen samenhangen met een leeftijdsstadium of een aantasting. Een tochtje langs afbeeldingen op internet laat er vele zien waarbij ik er niet over zou piekeren die Roestgalletje te noemen. Het is dan steeds n.m.m. overduidelijk de Lensgal. Duidelijke foto's van de Roestgal zijn nauwelijk te vinden. Die vergelijking vergrootte dus eerder mijn twijfels.
Het zou ook een aantasting kunnen zijn. Ik voeg foto's bij van de Lensgal die, toen ik ze loswipte, commensalen bleken te bevatten en verantwoordelijke zouden kunnen zijn voor verkleuring. Daar kwam ik achter toen ik de Ellis-site bezocht. Daarop ook een foto van de Lensgal in een jong stadium, goed te vergelijken met de foto die jij maakte van waarschijnlijk jonge Lensgallen. Zie http://www.bladmineerders.nl/gallen/neuroterus/quercusbaccarum_ff/quercusbaccarum_ff.htm (De kostgangers zijn op Waarneming.nl niet plaatsbaar!)

Mijn vraag zal vermoedelijk onbeantwoord moeten blijven.

Dank voor je reactie.
Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.