Ree VS Edelhert kalf

Gestart door joop_83, september 13, 2011, 14:37:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

joop_83

este allen,

Een paar dagen geleden was ik in de Hollandse Biesbosch ( de Zuidhaven bij Dordrecht 51.753329°N    4.727025°E).
Hier vond ik wat ik aanvankelijk bestempelde als een zeer vermagerde Jaarling ree hinde, in het riet van rivier de Merwede.
Het Beest was te verzwakt om door het riet heen te komen en was aan het verdrinken, ik heb het uit het water getrokken en op de been geholpen. Het beest kon maar nauwelijks blijven staan.

Ik nam een foto en poste die op mijn Facebook Account, een vriend van mij die jager is reageerde dat het een Edelhert kalf is.
Ik begin nu zelf ook te twijfelen.
Ik weet dat er geen edelherten voor komen in de Biesbosch en dat het daarom wel een ree zou moeten zijn........

Toch vraag ik jullie te kijken naar de foto's en "blind" je mening te geven.

Ik heb de Foto's gister ge-emaild naar Het zoogdier onderzoekscentrum van de unie van Warschau en naar de Koninklijke Nederlandse Jagers vereniging. en ze geven beide een ander antwoord.

Graag vraag ik om uw mening.

Met vriendelijke groet,

Joop van Eerbeek

Rikstar

lijkt mij geen Ree. snuit veels te spits.
wat het wel is, lastig....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


joop_83

Er zijn edelherten boerderijen rond, Tilburg..... hemelsbreed nog geen 40 Km.
Vroeg u om er blind in te gaan, dus niet te kijken naar de locatie, maar meer naar de determinatie kenmerken.

gko

heb ik ook gedaan, ik heb alleen uw woorden gebruikt, ik heb gekeken of de snuit mogelijk was of te spits
met vr gr gkoopman

Bart van Hoogstraten

Hij heeft het oog van een Ree (zwarte knikker) Edelherten hebben bruin oog met zwarte cirkel erin. Maar dat kan ook aan de foto liggen. Zelf vind ik hem inderdaad een erg spitse/lange schedel hebben voor een Reekalf maar het beestje is verzwakt en dus sterk vermagerd en bovendien al halfwas (gevlekte tekening ontbreekt al)... En voor een halfwas is ie erg klein voor een Edel. Ik gooi het daarom op een Ree.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rene Janssen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 13, 2011, 17:01:26 PM
Zelf vind ik hem inderdaad een erg spitse/lange schedel hebben voor een Reekalf maar het beestje is verzwakt en dus sterk vermagerd ...
En het dier is ook nog eens nat, wat het helemaal een dun dier maakt!



René
René Janssen

Norman

Ree, geen enkele twijfel.

Edelhert heeft een flinke staart t.o.v. een Edelhert.
Edelhert heeft ook een grovere kop dan een Ree.
Donkere kleur past ook wel op Ree, Edelhert kleurt doorgaans niet zo donker, ook niet als ze nat zijn.

joop_83

onderstaande kreeg ik van bevriende mensen.


Ha Joop,

Indeed a very poor looking creature. I have been discussing it with Marcin Churski and comparing it to the books. We come to the conclusion that it is most likely a roe deer, which is very thin and therefore gets the profile of a red deer.

Although features are difficult to see, you included one picture .....35 in which you can see the patch on it's ass. With red deer this is normally large and extends above the tail and between the legs. Your deer seems to have more a typical roe deer patch with two half circles below the tail. What does our roe deer expert, Leif, say?

What size did it have? That may be the best feature because a juvenile red deer is much taller (even when in poor shape) by this time in the year.

We have had also several juveniles/ad roe/red deer we had difficulties in identifying on the video's collected in the Bialowieza forest. Mainly in summer they start to look similar during a brief period.

groeten,

Dries Kuijper

Dr. D.P.J. Kuijper
dkuijper@zbs.bialowieza.pl
Mammal Research Institute, Polish Academy of Sciences
Ul. Waszkiewicza 1d
17-230, Bialowieza, Poland
0048-856827793





Hi Joop
thanks for forwarding me this message, have just read it now. Whatever it is, it doesn´t look good. My first impression was that it is roe deer in very very bad shape. The funny angle of some pictures doesn´t make it easier to identify it. Looking from the back I first was almost sure to see a roe because of the missing "tail" red deer usually has. But the fur is quite long. My colleagues, working at a field research station of our institute, who seeing roe every day don´t think it is a roe deer. I wanted to ask you about the size and weight, though this might be also confusing since it is so skinny. Any chance for game keepers in this region, who are keeping other species than red? Was just a spontanous idea...
We´ll stay in touch.
Leif



joop_83

reactie van de KNJV.  = Edelhert

Beste Joop,

Dank voor je foto's. Wij kunnen mede gezien de vorm van de kop en de grootte van de oren niet naders concluderen dan dat het een roodwildkalf betreft, waarschijnlijk ontsnapt uit een fokkerij en via het water daar terecht gekomen.

De kans dat deze het overleeft is o.i. gezien de leeftijd gering, wellicht is het beter een afschotvergunning aan te vragen, als de rechtmatige eigenaar niet is te achterhalen.



Met vriendelijke groeten,

KONINKLIJKE NEDERLANDSE JAGERS VERENIGING

Albert de Boer
jachtzaken

HPM

Waarom zou dat beest een eigenaar hebben en waarom zou het afgeschoten moeten worden?
Overigens is het ook volgens mij gewoon een drijfnatte Ree.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: HPM op september 15, 2011, 09:50:24 AM
Waarom zou dat beest een eigenaar hebben en waarom zou het afgeschoten moeten worden?
Overigens is het ook volgens mij gewoon een drijfnatte Ree.

Begrijp je dat niet Herman, dieren doodschieten is leuk. Én je moet als man wel, oorspronkelijk waren we jagers en dat is nog niet bij iedere man er uit geëvolueerd.  :rolleye:

Overigens wel weer een fijne gedachte dat jagend nederland het onderscheid niet kan maken tussen een Ree en een Edelhert.
Nou ik het er nog eens goed naar gekeken. Met zulke grote oren moet het wel een Haas zijn.

Beetje jammer weer.

joop_83

De Gedachte van deze meneer is dat het een Edelhert kalf is.
Dan zou het plausibel zijn dat het een eigenaar heeft omdat het ontsnapt zou zijn uit een hertenkamp / boerderij.

Volgens mij haalt deze het niet, denk dat het te verzwakt was. stond te draaien op z'n poten.

HPM

Citaat van: Norman op september 15, 2011, 09:54:42 AM
Citaat van: HPM op september 15, 2011, 09:50:24 AM
Waarom zou dat beest een eigenaar hebben en waarom zou het afgeschoten moeten worden?
Overigens is het ook volgens mij gewoon een drijfnatte Ree.

Begrijp je dat niet Herman, dieren doodschieten is leuk. Én je moet als man wel, oorspronkelijk waren we jagers en dat is nog niet bij iedere man er uit geëvolueerd.  :rolleye:

Overigens wel weer een fijne gedachte dat jagend nederland het onderscheid niet kan maken tussen een Ree en een Edelhert.
Nou ik het er nog eens goed naar gekeken. Met zulke grote oren moet het wel een Haas zijn.

Beetje jammer weer.

Zeg maar rustig diep treurig.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: joop_83 op september 15, 2011, 09:57:52 AM
De Gedachte van deze meneer is dat het een Edelhert kalf is.
Dan zou het plausibel zijn dat het een eigenaar heeft omdat het ontsnapt zou zijn uit een hertenkamp / boerderij.

Volgens mij haalt deze het niet, denk dat het te verzwakt was. stond te draaien op z'n poten.

Als dat beest inderdaad net de Nieuwe Merwede was overgezwommen kan ik me voorstellen dat het op zijn benen stond te tollen want daar staat een behoorlijke stroming en er is veel verkeer, maar dat lijkt me geen reden om het dan maar af te schieten. Ik ben midden op het Haringvliet, tussen Moerdijk en Willemstad, eens een van noord naar zuid overstekend volwassen Ree tegengekomen. Met een kilometer of drie is het daar vier tot vijf keer zo breed als de Nieuwe Merwede. Of die het gehaald heeft weet ik niet. Alleen al de scheepvaart maakt het daar levensgevaarlijk.

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: joop_83 op september 15, 2011, 09:57:52 AM
De Gedachte van deze meneer is dat het een Edelhert kalf is.
Dan zou het plausibel zijn dat het een eigenaar heeft omdat het ontsnapt zou zijn uit een hertenkamp / boerderij.

Volgens mij haalt deze het niet, denk dat het te verzwakt was. stond te draaien op z'n poten.

Het is toch echt een Ree, geen twijfel over mogelijk.

Ik gok zomaar dat het Ree de oversteek iets heeft onderschat en door sterke de stroming van het water behoorlijk uitgeput is geraakt en even op krachten moet komen.

Ik gok dat als het beest even rust krijgt, even wat eet en drinkt, dit Ree zoweer op krachten is.

Vorig jaar winter is er eens een Ree van Almere naar Amsterdam gezwommen en in de gracht uit het water is geplukt door de dierenambulance. Het arme beest was doodop, maar na een uurtje grond onder zijn voeten was het diertje weer klaar om teruggebracht te worden naar Almere.

Dus afschot omdat het Ree een beetje moe is en een beetje nat, lijkt me volkomen zinloos.