zuidelijke boomsprinkhaan

Gestart door harry60, september 13, 2011, 13:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag in Barendrecht bij mijn apartement vond ik deze dode rups... lijkt mij toe dat het een soort pijlstaartrups is.
Is er nog te zien om welke rups het handelt ?

BVD
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

acherontia

Volgens mij de pop van een soort langpootmug.....

Jeroen

harry60

Nooit geweten dat deze er zo uit zagen.
Maar bedankt ik ga het daar verder proberen.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Ton van Haaren

nee, het is geen pop van een langpoter, maar een achterlijf van een of ander volwassen insekt. Ik meen allerlei genitaal-aanhangsels te zien aan het uiteinde van het achterlijf (onder die lange stekel, rechts), wat bij poppen niet te zien is.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

acherontia

Zijn dat niet ademhalingsaanhangsels die de poppen van sommige langpootmuggen hebben?

Jeroen

nielsyese

Denk ik ook. Er is geen enkele imago langpootmug met zulke aanhangsels aan de genitaliën.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

harry60

Alles op een rijtje,
Dit is een pop van een langpootmug ?

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Ton van Haaren

het is zeker geen pop, want die hebben niet zulke uitsteeksels. poppen van langpoters hebben meer korte doornachtige uitsteeksels, niet zo'n extreem lange.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

acherontia

Ik heb in dood hout weleens langpootmugpoppen gevonden met dergelijke lange uitsteeksels en het ding deed mij denken aan dit draadje op een ander forum:

http://www.natuurfotografen.org/forum/viewtopic.php?f=17&t=13831&p=107479&hilit=langpootmug#p107479



Jeroen

harry60

Ik heb het nog een keer geinspecteerd bekeken, en ben er uit wat het is.
Het is het lichaam van een mannelijke zuidelijke boomsprinkhaan.
Aan de achterkant heeft deze 2 van deze uitsteeksels waarvan hij er 1 mist net als de andere ledematen,

Toch bedankt voor het meedenken.
gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

acherontia

Ja dat moet hem zijn!

Jeroen

Wim Bakker

zuidelijke bomsprinkhaan?!?

Tsjonge, heb je die nu ook al bij de sprinkhanen?   :rolleye:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

harry60

Aan de foto te zien lijkt het of die door een bom geraakt is  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Wim Bakker

Jôh, je hebt in je eentje een hele nieuwe familie ontdekt, de Springstofhaantjes, Crepitusae.     ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson