Hoofdmenu

Kuifeend

Gestart door frankmeer, september 11, 2011, 21:35:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Vandaag bij Almere een vrouw Kuifeend waargenomen met een nasal saddle. Rood met zwarte inscriptie, ondanks de korte afstand erg moeilijk afleesbaar.
Links liggend BA, mogelijk zonder liggend streepje in de A. De B leek haast een # maar dan niet cursief maar recht. In het midden een verticale streep met 2 dwarsstreepjes. Rechts een staande 1 met rechts ervan nog een rij tekens. Vermoedelijk een Portugees, te oordelen naar cr-birding (enige project met rode ring), maar kan iemand helpen met de code? Of kan ik het beter bij de desbetreffende onderzoeker proberen? Met http://www.pt-ducks.com/ kwam ik ook niet veel verder. Zie hieronder een plaatje waarin ik geprobeerd heb de code in vooraanzicht gezien zo goed mogelijk weer te geven.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik zou de Portugezen gewoon mailen. Zeker geen foto?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Nee, geen foto. Zal mailen.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Jammer. Heb je hem ingevoerd?

Anders kun je wellicht ook de Tjechen mailen. Zit je in 2 hoeken te zoeken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Ingevoerd op Waarneming ja, http://waarneming.nl/waarneming/view/56710436
Zal meteen ook de Tsjechen mailen dan. Ik laat nog wel weten wat het wordt.
Bedankt alvast.
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: frankmeer op september 11, 2011, 21:54:31 PM
Ingevoerd op Waarneming ja, http://waarneming.nl/waarneming/view/56710436
Zal meteen ook de Tsjechen mailen dan. Ik laat nog wel weten wat het wordt.
Bedankt alvast.

Die kun je bij de CC invullen, hoef je maar 1 mail de deur uit te doen.

Ik zou dit topic meesturen voor de tekening bovenaan
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Ik mail zo'n soort aflezing ook wel eens naar meerdere ringers tegelijk als ik er niet helemaal kan uitkomen. Bij Kokmeeuwen met witte ringen uit Polen zijn er een heleboel ringers & dan zoeken ze het onderling wel uit. Gaat altijd prima & ik krijg gewoon bericht van de juiste ringer. Laatst op die manier ook twee van die aflezingen in één mail opgestuurd.

Ik ben wel benieuwd naar de herkomst van deze Kuifeend.

Groetjes, Klaas

frankmeer

#7
In Tsjechie is alleen met wit en geel 'geringd'. Dit is een Portugese, geringd in januari 2006 als 2kj. Ze heeft in het verleden heen en weer gependeld tussen Portugal en de UK. De code blijkt rood B1 te zijn; dit was in het veld erg moeilijk tot niet afleesbaar: zie de foto's van de ringer. De ringer merkt zelf ook op dat zijn handschrift niet zo best is. Als oplossing hiervoor is een aantal jaar terug overgestapt op met laser geprinte codes. Leuk zo'n Portugese Kuifeend. Allen hartelijk bedankt voor de input!
Frank van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: frankmeer op september 12, 2011, 16:49:45 PM
In Tsjechie is alleen met wit en geel 'geringd'. Dit is een Portugese, geringd in januari 2006 als 2kj. Ze heeft in het verleden heen en weer gependeld tussen Portugal en de UK. De code blijkt rood B1 te zijn; dit was in het veld erg moeilijk tot niet afleesbaar: zie de foto's van de ringer. De ringer merkt zelf ook op dat zijn handschrift niet zo best is. Als oplossing hiervoor is een aantal jaar terug overgestapt op met laser geprinte codes. Leuk zo'n Portugese Kuifeend. Allen hartelijk bedankt voor de input!

Niet echt professioneel en inderdaad moeilijk af te lezen.. maar wel een erg leuk eendje!
.

HPM

Ik blijf het geen gezicht vinden.

Herman van der Meer

Ted van der Knaap

B1 staat er dus in het klein op (verticaal) en in het groot (horizontaal)!

Prettig dat je een vlotte terugmelding hebt  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op september 12, 2011, 17:06:00 PM
Ik blijf het geen gezicht vinden.


Klopt... Echter geen andere manieren om veel data te verzamelen over (duik)eenden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

Geen gezicht vind ik nog zacht uitgedrukt maar oke. Wat ik me altijd afvraag (Ik ring zelf grutto's met kleurringen) is de vraag of er voldoende onderzoek is gedaan naar de gevolgen van dit soort snavelpiercings? Wat doet het bijv. met de predatiekans, en hoeveel last heeft die vogel ervan tijdens het fourageren? Uiteraard besef ik me dat alles wat geringd wordt de overlevingskans zeker niet doet verbeteren, eerder verminderen.
Een klein voorbeeldje met de Grutto's, we ringen altijd met een stalen ring vanwege de levensduur (combinatie zand/water kan een alluminiumring doen verslijten in 15 jaar). We ringen dit altijd aan het onderste gedeelte van de poot, maar het blijkt dat daardoor een Grutto altijd zijn poot laat hangen (zware stalen ring). Als een Grutto met deze poot naar afrika moet vliegen zou dit op zo'n lange reis misschien wel eens een gram extra vet kunnen kosten wat net het verschil tussen leven en dood kan zijn. Daardoor wordt deze methode nou door ons in twijfel genomen en zoeken we een oplossing voor dit probleem.
Maar weer even terug naar de kuifeenden, hoeveel is hier bekend over? Ik denk dat het namelijk moeilijk is om echt aan te tonen wat de gevolgen zijn (immers je kan het niet vergelijken met ongeringde eenden want daar weet je niks van). In dat geval hoe denken jullie hierover?
Groeten,
Haije Valkema

Klaas van Dijk

 
Frank, heel erg bedankt voor de terugkoppeling en ook voor de foto's. Hmmm, ik heb er toch wel wat twijfels over waarom deze onderzoeker(s) geen beter afleesbare snavelmerken gebruiken. 'Mijn handschrift is wat onduidelijk' komt op mij erg amateuristisch over, ik kan er echt geen betere omschrijving voor bedenken. Je wilt toch zoveel mogelijk zichtmeldingen (!!) van elders krijgen en dan moet je toch zorgen dat je kleurmerken zo goed & zo duidelijk mogelijk afleesbaar zijn? Een erg vaag verhaal hoor.

-----------------------

Nou, ik ken verschillende voorbeelden van onderzoekers die -deels achteraf- toch moesten erkennen dat ze wel wat te lichtvaardig over het probleem heen waren gestapt of er ook negatieve gevolgen waren voor de vogel zelf. Er zijn ondertussen een hele rij voorbeelden van soorten / gevallen / onderzoeksprojecten waarbij men hier toch wel wat te lichtvaardig over dacht.  Rotganzen met zenders, Kleine Zwanen met zenders, Grutto's met zenders, etc.

Tegelijkertijd heb je ook gelijk dat je zelf altijd de vinger heel goed aan de pols moet houden. Iets waarvan je naar eer en geweten van denkt dat het niet kwaad kan, kan uiteindelijk toch verkeerd uitpakken.  En er zijn bij legio vogelsoorten giga veel voorbeelden dat het ringen / kleurringen ervan totaal geen kwaad kan (ook niet na 30-40 jaar).

Zelf leg ik deze grens behoorlijk hoog. Bij bijvoorbeeld Grutto moet het vanzelfsprekend zijn dat de vogel zonder problemen heen en weer naar Afrika kan vliegen en dat het complete broedproces hier in Nederland ongestoord moet kunnen verlopen.

Blijft altijd een kwestie van een afweging maken tussen wetenschappelijke vragen die je wilt beantwoorden (enige reden waarom je wilde vogels legaal mag vangen), en de last die een vogel van jouw handelingen ondervindt. Niet te bang zijn om gewoon tot de conclusie te komen dat het nadeel van de vogel niet opweegt tegen het voordeel.

Groetjes, Klaas

H.Valkema

Citaat van: Klaas van Dijk op september 12, 2011, 19:23:06 PM

Nou, ik ken verschillende voorbeelden van onderzoekers die -deels achteraf- toch moesten erkennen dat ze wel wat te lichtvaardig over het probleem heen waren gestapt of er ook negatieve gevolgen waren voor de vogel zelf. Er zijn ondertussen een hele rij voorbeelden van soorten / gevallen / onderzoeksprojecten waarbij men hier toch wel wat te lichtvaardig over dacht.  Rotganzen met zenders, Kleine Zwanen met zenders, Grutto's met zenders, etc.

Tegelijkertijd heb je ook gelijk dat je zelf altijd de vinger heel goed aan de pols moet houden. Iets waarvan je naar eer en geweten van denkt dat het niet kwaad kan, kan uiteindelijk toch verkeerd uitpakken.  En er zijn bij legio vogelsoorten giga veel voorbeelden dat het ringen / kleurringen ervan totaal geen kwaad kan (ook niet na 30-40 jaar).

Zelf leg ik deze grens behoorlijk hoog. Bij bijvoorbeeld Grutto moet het vanzelfsprekend zijn dat de vogel zonder problemen heen en weer naar Afrika kan vliegen en dat het complete broedproces hier in Nederland ongestoord moet kunnen verlopen.

Blijft altijd een kwestie van een afweging maken tussen wetenschappelijke vragen die je wilt beantwoorden (enige reden waarom je wilde vogels legaal mag vangen), en de last die een vogel van jouw handelingen ondervindt. Niet te bang zijn om gewoon tot de conclusie te komen dat het nadeel van de vogel niet opweegt tegen het voordeel.

Groetjes, Klaas
Klopt, maar volgens mij ben je zelf ook ringer/ringaflezer toch? Wat is je mening over dit project dan? Ik bedoel dit meer in de zin van, is dit nog aanvaardbaar ten opzichte van het beest zelf (de ethische grens van het verminken van een mooie vogel ter zijde)?
Groeten,
Haije Valkema

Jeroen Nagtegaal

Haije, even een directe vraag. Is er een speciale reden om de ringen aan de tarsus aan te leggen? De afleeskans is vele malen lager, en voor mij lijkt het beter als de ring aan de tibia zit.

Zelf ook ringer en aflezer. Voor deze eenden zie ik geen andere oplossing dan wat nu gebruikt wordt. Echt heel veel last of hinder zal wel meevallen. Er duiken geregeld vogels op uit het zuiden in NL, en soms ook jaren achter elkaar. Ga je alleen aan de poten ringen dan krijg je geen levenslijsten. Je weet alleen de ring en vindplaats, en die vindplaats is meteen zijn rustplaats...

Ethisch wellicht niet verantwoord, maar de dataverzameling weegt in mijn optiek zwaarder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

Citaat van: Klaas van Dijk op september 12, 2011, 19:23:06 PM

Hmmm, ik heb er toch wel wat twijfels over waarom deze onderzoeker(s) geen beter afleesbare snavelmerken gebruiken. 'Mijn handschrift is wat onduidelijk' komt op mij erg amateuristisch over, ik kan er echt geen betere omschrijving voor bedenken. Je wilt toch zoveel mogelijk zichtmeldingen (!!) van elders krijgen en dan moet je toch zorgen dat je kleurmerken zo goed & zo duidelijk mogelijk afleesbaar zijn? Een erg vaag verhaal hoor.

Groetjes, Klaas

Hoi Klaas

Licht aan zijn onderzoek. Als hij naar de plaats trouw en de overleving en zo wil kijken. Maar niet naar de waar ze heen gaan en zo. Of zit ik nu verkeerd.

Hij is nu ook overgestapt naar een lezer printer. Dus ze zijn nu berter/ Veel berter leesbaar.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

H.Valkema

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 12, 2011, 20:03:10 PM
Haije, even een directe vraag. Is er een speciale reden om de ringen aan de tarsus aan te leggen? De afleeskans is vele malen lager, en voor mij lijkt het beter als de ring aan de tibia zit.

Wij ringen de kleurringen uiteraard aan de tibia. De stalenring wordt echter aan de tarsus aangelegd vanwege eventuele verwarring met het aflezen van de kleurringcode. De stalen ring is namelijk niet een onderdeel van de kleurringcode. Dus dit zou verwarring op kunnen leveren met kleuren zoals yellow of lime. Maar dit wordt zoals ik eerder al zei op dit moment heroverwogen om toch ook staal aan te brengen aan de tibia.
Groeten,
Haije Valkema

Klaas van Dijk

Citaat van: H.Valkema op september 12, 2011, 19:48:34 PMKlopt, maar volgens mij ben je zelf ook ringer/ringaflezer toch? Wat is je mening over dit project dan? Ik bedoel dit meer in de zin van, is dit nog aanvaardbaar ten opzichte van het beest zelf (de ethische grens van het verminken van een mooie vogel ter zijde)?

hoi Haije,

Yep, zelf ben ik aflezer en in het verleden ook actief geweest als ringer. Vooralsnog heb ik mijn twijfels over dit project, want ik ben ik niet geheel van overtuigd of deze snavelmerken niet negatief uitpakken voor deze vogels. Ik heb me echter niet in het project verdiept, dus ik weet ook niet wat de onderzoeksvragen zijn. En ik kan ook niet goed inschatten welke belangrijke nieuwe wetenschappelijke inzichten dat onderzoek moet opleveren. Kijk, we weten wel globaal waar al die eenden broeden / overwinteren / doortrekken (er zijn massa's terugmeldingen uit het verleden). Maar vooralsnog dus geen voorstander van. Je moet als onderzoeker altijd goed je grenzen weten te bewaken.

Jullie kleurringgrutto-onderzoek (om maar even een voorbeeld te noemen) zie ik bijvoorbeeld wel als buitengewoon zinvol. Omdat je bijvoorbeeld hiermee meer een vinger achter de broedbiologie van de Friese / Nederlandse Grutto kunt krijgen: zaken als plaatstrouw, overleving, verplaatsing van broedvogels, broedsucces, etc etc etc. En bovendien komen er ook nog allerlei aflezingen van de doortrek- en overwinteringsgebieden. En in het voorjaar kun je gekleurringde Grutto's op de sozen / slaapplaatsen aflezen etc. Er is veel aan de hand met de Grutto en dan heeft een goed & gedegen & grootschalig kleurringproject erg veel meerwaarde.

Maar ik hoor ook wel weer verhalen dat er ook wel gekleurringde Grutto's van dit project zijn waarvan de kleurringen al snel van kleur veranderen etc (roestkleurig worden / onleesbaar vies worden. etc). Zelf zo'n 'Franse' vogel ook wel eens gezien, nou daar was dus echt helemaal niets meer van te maken.

Is het zo iets duidelijker?

Klaas

frankmeer

Vogel is nog aanwezig op dezelfde plek, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/57561700
Deze waarnemer had ook de nodige moeite met het aflezen van de code...  :rolleye:
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Je hebt dus contact gehad met de waarnemer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Nee, een mail van de ringer (cc).
Frank van der Meer