Hoofdmenu

Vreemdelingen

Gestart door verbua, augustus 29, 2011, 16:27:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag forunleden,
De gemeente Amstelveen heeft op diverse plaatsen in de wegbermen allerlei wilde planten uitgezaaid. Een aantal daarvan heb ik kunnen determineren en inmiddels ingevoerd onder ´mijn waarnemingen´. Het drietal op bijgaande foto´s lukt evenwel niet. Het betreft een klokje, een silene en een toorts. Deze laatste zou vlgs mijn flora Windbloemtoorts zijn, maar die komt onder die naam niet in waarneming voor. Kan het forum mij wijzer maken=
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

Pieter Stolwijk

1. Akkerklokje
2. Dagkoekoeksbloem
3. Keizerskaars
4. zelfde plant als 3?

Ik weet niet goed waarom je die vindplaatsen invoert. M.i. zijn alleen wilde voorkomens interessant. Maar als je het doet, zet dan duidelijk erbij dat het om inzaai gaat.

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

verbua

Hallo Pieter,
Inmiddels heb ik de invoer gewijzigd naar 'ingezaaid'. Voor de waarnemingen-database zijn deze denk ik inderdaad niet interessant. Zal ze dus wanneer ik weet dat het om floravervalsing gaat niet meer invoeren. Maar wanneer het mij niet lukt om tot een goede determinatie te komen, mag ik ze naar ik aanneem nog wel aan het forum voorleggen.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Windekind

Ik vind het toch wel interessant om die soorten in te voeren, mits onder de kop ingezaaid.
Mocht over 25 jaar  alleen nog één interessante soort over zijn, terwijl aan de vegetatie verder niet meer kan worden gezien of er ingezaaid is, dan schept jouw invoer die duidelijkheid.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

Citaat van: Windekind op augustus 29, 2011, 21:57:52 PM
Ik vind het toch wel interessant om die soorten in te voeren, mits onder de kop ingezaaid.
Mocht over 25 jaar  alleen nog één interessante soort over zijn, terwijl aan de vegetatie verder niet meer kan worden gezien of er ingezaaid is, dan schept jouw invoer die duidelijkheid.

Mee eens.
Koos
Koos Ballintijn

verbua

Ik sluit mij dan maar aan bij de meningen van Elmar en Koos. Soms kan het overigens nu al lastig zijn om te bepalen of een plant ingezaaid is door mensen, of door b.v. vogels is aangevoerd.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

Windekind

't Gaat natuurlijk alleen om waarnemingen waarvan "zeker" is dat er sprake is van uitzaai.
Bij de opmerkingen kun je kwijt op bais van welke feiten, zoals bronvermelding van uitzaaiers met soorten of eventueel hier een lijstje van de "merkwaardige soorten of soortencombinatie "die daar op wijzen/wijst.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Melchior van Tweel

Goed om te lezen dat jullie ook steeds meer moeite hebben met het onderscheid wild en nietwild. Ik heb inmiddels het standpunt dat dat onderscheid in het veld vaak niet meer te maken is dat ik dus gewoon maar alles noteer. Pas bij de interpretatie van de data ga ik onderscheid maken tussen wild en nietwild.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

WimV

Dit inzaaien en daarbij het onderscheiden tussen wild en niet wild is al zeker 20 jaar aan de gang. Ben het dus eens met Han Endt die pas geleden terecht op het plantenforum vermeldde, dat de Nederlandse flora "totaal verziekt" is. Maar wat wil je ook, als zo'n beetje iedereen er aan mee doet.
Of je als rijkswaterstaat, gemeente of andere instantie mengsels neerpleurt, of als natuurbeherende organisaties maaisels van het ene gebied naar het andere versleept, onder het mom van "dat deden ze vroeger ook" (lulkoek, het draait alleen om geld), als het dan draait om inzaaien van beschermde soorten dat LNV dit gewoon goedkeurt, dat je als invoersite's maar zeer sporadisch vermeld dat het om inzaai of aanverwante dubieuze zaken gaat i.p.v. expliciet te melden etc.
Tsja, het wordt er allemaal niet leuker op.
Maar ja, Bevers, Otters, Pimpernelbauwtjes, Ooievaars, Hamsters etc. noem maar op zijn ook niet wild meer in Nederland en zijn ook, op wellicht een enkel overgebleven exemplaartje, ook allemaal uitgezet.
We steken met z'n allen gewoon de kop in het zand. Blijkbaar willen we dit. Zit in ons calvanistische cultuurtje.
De "methode" Elmar is dan tenminste nog strijdbaar en geeft nog hoop. De "methode" Melchior is dat stadium helaas al voorbij.

Groetjes,
Wim

Datura

Daar hebben we de discussie weer! Goed dat die periodiek gevoerd wordt, blijft belangrijk om voor het nadenken over wat wel en wat niet in te voeren. Wim's reactie is weer heerlijk ongenuanceerd, maar bevat wel veel waarheid. Nuancering zou ik aanbrengen in de "lulkoek", natuurlijk werd er vroeger ook veel gesleept met hooi etc., maar ik ben het helemaal met Wim eens dat geld nu het belangrijkste argument is, wat niet genoemd wordt. Momenteel vind ik het regeringsbeleid wel een verzachtende omstandigheid, anders wordt alles wel heel veel Bleker.
Het rijtje fauna wat Wim noemt is ook interessant. De Bever vind ik bijvoorbeeld een succesverhaal, en een verrijking voor de Nederlandse natuur. Het is een soort die de mens hier heeft uitgeroeid, waarom hebben wij dan niet het recht (plicht?) om ze te herintroduceren als de omstandigheden weer gunstig zijn? Waarom is dat 'tuinieren'? En als dat 'tuinieren' is, dan is het verdwijnen van soorten door de mens dat in zekere zin ook (maar dan meer 'schoffelen'). De Otter is ook een succesverhaal, maar er worden er nog wel erg veel doodgereden. Ethisch verantwoord? Te snel geherintriduceerd? Groot succes? Wie zal het zeggen. Hamster, ook een succes, maar gebonden aan cultuurlandschap, hadden we geen akkerbouw uitgevonden, dan zat de Hamster nog lekker op de oost-europese Puszta. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor Echte kamille.
Kortom: glijdende schalen (wat ook inhoud dat ik het met Melchior eens ben, dat je lang niet altijd in het veld het onderscheid tussen wild en niet wild kan maken, ik denk ook niet dat Melchior al een 'stadium' voorbij is :)).
Mijns inziens is de kern van het probleem dat natuurbescherming en -beheer nu gedomineerd worden door economische motieven, en niet (veel minder) door ecologische. Momenteel ook begrijpelijk, maar het staat een goede bescherming van wat we nog hebben (wat de basis van het natuurbeleid moet zijn) in de weg.

Terzijde: Hier in Zwitserland wordt ook heeeeel veeeel inheemse soorten in bermen ingezaaid. Ik heb niet de indruk dat er veel botanisten hier zijn die zich daar echt druk om maken.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides