Negen onbekende bergplanten

Gestart door blame, september 10, 2011, 16:52:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

blame

Eind augustus kwam ik tijdens een lange bergwandeling in de Alpen een heleboel mooie bergplanten tegen. Met Grey-Wilson/Blamey heb ik de meeste op naam kunnen brengen (denk ik tenminste). Bij negen soorten kwam ik er niet uit. Tenzij anders vermeld betreft het soorten rond het stadje Briancon otussen de 1000 en 2000 meter. Wie helpt? Ik zal ze genummerd een voor een binnen dit topic invoeren. Mocht iemand toevallig meteen willen reageren, svp even wachten tot ik met nummer 9 klaar ben, anders wordt het onoverzichtelijk.  Wessel.


Soort 1/9: Geranium
(rommelhoekje in bergdorpje, 1680 m)

blame

Soort 2/9: Een kruiskruid?

blame

Soort 3/9: Geen idee

blame

Soort 4/9: gele composiet

blame

Soort 5/9: een zonneroosje, maar welke?

blame

Soort 6/9: sla-achtig

blame

Soort 7/9: geen idee

blame

Soort 8/9: Muurslabloem Plant verder geheel anders, stug en stijve stengels. Droge, zonnige helling. 1300 m.

blame

Laatste soort 9/9: Viltig. Rommelhoekje in bergdorpje, 1680 m. In de buurt van bebouwing. Lijkt op extreem viltige bijvoet.

Bart van Hoogstraten

 :police: Ik heb geen flauw idee Wessel maar heb voor de aardigheid even je upload opgeteld -> ruim 4,5 Mb! Da's wel 'n uitzonderlijke prestatie...  :rolleye:
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html
(zei iemand die veel moeite gedaan heeft om de nieuwe server bij mekaar te krijgen...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Willemien Troelstra

1/9 Kan dat Bermooievaarsbek zijn?
2/9 Solidago virgaurea?
7/9 een Rubiacaea? (Walstro e.d.)
groet, Willemien Troelstra

ejslootweg

#11
1/9 & 2/9; eens met Willemien
3/9; Thymus alpestris?

7/9; Cruciata glabra
8/9; Lactuca viminea
9/9; Artemisia absinthium

groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

4/9 Vind ik het meest lijken op Hieracium prenanthoides, maar niet helemaal zeker
5/9 Volgens mij zie ik steunblaadjes, en dan valt H. alpestre af en blijft m.i. H. nummularium over
6/9 wordt weinig zonder blad vrees ik...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

blame

Alle reageerders, hartelijk dank. Ik ga eens kijken waar ik wat in de flora heb gemist en voer ze in.
@ Bart: Je hebt helemaal gelijk, mijn werkwijze is geheugencapaciteittechnisch niet de meest economische. Als ik echter een aantal samenhangende vragen tegelijk heb vind ik het zelf (en voor potentiele reageerders) overzichtelijker deze eerst bij elkaar in een enkele topic te bespreken. Het alternatief is nl. ze allemaal als plant onbekend in te voeren en in dan in negen verschillende topics op te voeren. En 4,5 MB is nog geen promille van een huis tuin en keuken memory stick, dus ik achtte dit niet zo'n aanslag. Maar alle beetjes helpen natuurlijk. Overigens groot respect voor alle moeite die jij, en vele andere zich getroosten voor het beheer, onderhoud en uitbreiding van deze fantastische site! Groet, Wessel

Willemien Troelstra

Verdelen over 9 topics lijkt me geen bezuiniging opleveren, het gaat om dezelfde foto's. Als je wel zuinig wil omgaan met geheugencapaciteit (en energie, want al die plaatjes moeten ook iedere keer over het net verstuurd worden naar alle mensen die je plaatjes bekijken.
Tip1: een lagere kwaliteit jpg is voor dit doel ook nog heel bruikbaar. Ik heb viltig onbekend 1 kunnen verkleinen van 274 naar minder dan 60 kB (low quality jpg) en dan is het nog steeds een prima te beoordelen foto.
Tip2: 1 of 2 foto's is vaak ook genoeg. (onbekend a 3 heeft bijvoorbeeld niet zo veel meerwaarde t.o.v. 1 en 2).
groet, Willemien Troelstra

Datura

Dan heb je nog 2 andere mogelijkheden;
1: De waarneming invoeren met foto's (bijvoorbeeld als Plant onbekend) en dan in het forum direct linken naar de foto's (ze verschijnen dan wel in de post, maar nemen geen capaciteit van de forumservers in als ik het goed heb) of
2: Precies zo doen als je het nu hebt gedaan, en als je tevreden bent met het antwoord, je berichten aanpassen: foto weghalen en evt tekstje erbij met de link naar de waarneming waar de foto nu staat.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides