helmkruid

Gestart door cora, september 10, 2011, 12:43:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort helmkruid dit is ? Op ongeveer 1800m hoogte gezien
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/56685322
Helmkruid (alle soorten) - Scrophularia spec. gezien op 2011-06-23 Austria - Karinthië / Kärnten
Foto's:



NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

margriet

Ik denk aan S. juratensis..  vanwege de grote, donkere bovenlip van de bloem en vanwege het voorkomen in Slovenië net aan de andere kant van de grens.
Ik kan je geen zekerheid geven, wil nog wel even in de Sloveense flora kijken maar heb je geen foto van de bladeren?
groetjes,

Margriet

cora

Hallo margriet
Ik was geen plantenfotograaf maar ben dit er toch naast insecten bij gaan doen en vind het erg leuk. Ik heb geen foto van de bladeren maar volgend jaar gaan we terug naar dit gebied wie weet zie ik ze weer en ga dan zeker er op letten dat ik meer details van planten op de foto zet.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

Ik heb inmiddels een PB gehad dat het S. Carina is.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

ejslootweg

S. canina heeft geloof ik niet zo'n grote donkere bovenlip.

groeten, Erik
groeten, Erik

margriet

S. canina bovenlip kroon ongeveer 1/3 van de lengte van de rest van de kroon
S. juratensis bovenlip 1/2 tot 2/3 van de lengte van de kroon
(uit flora Helvetica, Sloveense flora gebruikt sleutelkenmerken van de bladeren)

Daarbij is S. juratensis een synoniem voor s.canina subsp hoppii (observado), s. canina subsp juratensis en s. hoppei (voor zover ik het kon achterhalen) Ik weet eigenlijk dus ook niet of we nu praten over het verschil tussen twee soorten of twee ondersoorten of onderscheidt ondersoort van soort...

Wanneer je de sleutel van flora Helvetica gebruikt kom je dus niet op S. canina uit, met de reden die Erik ook noemt en ik eerder had vermeldt namelijk de grote bovenlip. Maar wat was de strekking van het PB met argumenten voor S. canina?
groetjes,

Margriet

cora

Hallo
Geen informatie verder in PB alleen dat ze ze zelf ook hadden gezien en gefotografeerd.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Datura

Volgens de Flora alpina komt in Karinthië geen S. canina voor, maar wel S. juratensis. Met de al genoemde redenen volgens mij genoeg om voor S. juratensis te kiezen. Mocht je hem nog een keer tegenkomen: een aanvullend kenmerk is ook dat S. canina stinkt (dit jaar zelf geroken, ruikt echt vies!), en S. juratensis niet (maar ik heb verder nog geen ervaring met deze soort).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

cora

Deze soort is nog niet bekend in de soortenlijkst zal hem aanvragen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Pieter Stolwijk

Er ontbreken trouwens nogal wat Europese Scrophularia's

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

margriet

Volgens mij kun je hem invoeren als S.canina ssp hoppii ...
groetjes,

Margriet

cora

Inderdaad Margriet is gebeurd :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot