Zadelzwammen op het terrein van Schiphol

Gestart door adinda, september 09, 2011, 10:50:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Deze zadelzwammen stonden op een stukje grasland met jonge berken.
De eerste foto is waarschijnlijk Zadelkluifzwam (Helvella Ephippium), de tweede de Roetkluifzwam (Helvella Atra).
De sporenfoto is van foto 2
foto3 is een opname van de steel van de Zadelkluifzwam
Foto4 is een opname van de steel van de Roetkluifzwam

Sporenmaten van de Zadelkluifzwam komen nog.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

De 1e lijkt me gezien de vorm een Schotelkluifzwam. Die 2e is 'gewoon' beschimmeld en mogelijk ook gewoon een Schotelkluifzwam.
Aan de sporenvorm gezen is het Gladstelige schotelkluifzwam (Helvella villosa).
Groeten,
Martin

adinda

#2
Er is duidelijk een verschil in het oppervlak van de steel te zien onder de Stereo :micro: Martin dus het lijkt me niet dezelfde soort, de sporen van foto 1 moet ik nog even onderzoeken.
De kleur van de hoed van foto-2 was bij vondst zwart en de beschimmeling treedt al vrij snel op. H. atra heeft dezelfde soort sporen als H. villosa volgens mij.
Hier nog een link voor H. atra  http://www.flickr.com/photos/herman_l/4412891372/
Gezien de vorm van de hoed (een zadel) zijn het volgens mijn bescheiden mening eerder zadelkluifzwammen dan schotelkluifzwammen.
Ik ga morgen nog even kijken of ik verse exemplaren kan vinden
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

in de Gerhardt staat het verschil tussen de sporen van deze beide soorten, ik dacht fig 135 en...

xenion

H. atra en H. ephippium zijn beide anders van vorm dan op jouw foto's te zien is, veel meer dichtgeklapt zeg maar: http://waarneming.nl/soort/photos/14923 en http://waarneming.nl/soort/photos/14928

Ik blijf (met eigenlijk bijna 100% zekerheid) bij mijn eerdere standpunt: de eerste één van de Schotelkluifzwammen en de 2e een aangetaste Helvella. Dat verschil in steeloppervlak kan omdat het misschien 2 verschillende Helvella's zijn (er zijn 2 algemene Schotelkluifzwammen) of door de leeftijd of mogelijk door die aantasting.
Groeten,
Martin

adinda

#5
Met alle respect Martin maar mijn foto's van H. Ephippium zijn identiek aan die van waarneming alleen vanuit een andere hoek genomen waardoor de zadelvorm niet zo goed te onderscheiden is, zal vandaag wel wat nieuwe plaatsen vanuit een ander gezichtspunt, als ze nog goed zijn, hopelijk kun je dan zien dat het een zadel is. Het dichtklappen van de zadels gebeurt als ze ouder worden
Bovendien zijn de kleur en de huidstructuur van de steel van beide soorten verschillend dat verandert niet door schimmelvorming, dus zoals je zelf al aangaf zijn het twee soorten Helvella, nu alleen nog onderzoeken welke twee.
Hopelijk staan er vandaag nog verse exemplaren die ik direct onder de  :micro: kan onderzoeken, dan kan ik je voorzien van microscopische gegevens maakt de determinatie iets eenvoudiger dan het alleen bekijken van foto's zonder deze gegevens.
Ik heb al de nodige gegevens maar van verse exemplaren komt het iets duidelijker over omdat er minder rommel bij zit, overigens de sporen van de eerste foto zijn eveneens glad en elliptisch zoals die van foto 2.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#6
Hier de beloofde foto's Martin.
Foto-1 de zadelvorm van de hoed.
Foto-2 de afmetingen van de asci (8-sporig)
Foto-3 afmeting van de hyfe
Foto 4 en 5 jonge spore bedekt met ronde wratten (staat overigens ook vermeld in PDS blz 56/57 (leptopodia electica) maar die is het volgens mij niet.
Foto 6 gladde volwassen spore met een zeer jonge spore bedekt met wratten

Hoedmaat = 21 mm
Steel = 39 mm lang, plat met een gesloten inkeping aan de bovenzijde 5x1,5 mm; vlees wit; niet hol
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#7
De hyfe met de verdikking aan de top.
Er zijn wel excipulumhyphen aanwezig maar ik krijg ze er met deze oudere exemplaren niet goed uit.
De tweede foto is een dwarsdoorsnede van de hoed
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Mijn standpunt is nog ongewijzigd, misschien dat iemand anders een andere mening heeft.
Groeten,
Martin

adinda

Het blijft moeilijk Martin verschillen in sporen zijn er nagenoeg niet bijna allemaal glad en het is moeilijk te bepalen wat nu werkelijk de lengte en breedte is. Alleen lengte/breedte asci; verdikking paraphysen; en kleur, huidstructuur en inhoud van de steel zouden bepalend kunnen zijn. Ze hebben nagenoeg allemaal jonge sporen met ronde wratten en excipulumhyphen. Ga er maar aanstaan.
Zo op het oog bepalen of het een schotel- of zadelkluifzwam is vind ik persoonlijk nogal moeilijk dus moet ik maar afgaan op microscopische gegevens. Maar uiteindelijk moeten we er toch uitkomen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

zie vorige bericht. met mn mobiel kan ik het moeilijk zien sorry momenteel ff geen computer.
Groeten Ismaël Wind

xenion

Ik neem aan dat je een sleutel voor Helvella hebt Joop? Want zomaar kenmerken vergelijken zonder te weten waar de verschillen nu echt zitten is geen beginnen aan.
Groeten,
Martin

adinda

#12
Ik heb de sleutels uit Nordic Macromycetes Vol. 1 en wat gegevens uit PDS band 1 tot mijn beschikking Martin, heb wel de microscopische gegevens van alle gevonden soorten verzameld maar nog niet echt de tijd gehad om ze goed te interpreteren.
De sporen maten zijn qua lengte/breedte bereik bijzonder ruim bemeten en de vorm van de sporen zijn nagenoeg allemaal hetzelfde en glad, het is waarschijnlijk ook moeilijk om volwassen sporen te vinden, maar wat ik zo zie is dat de grootste verschillen zitten in de lengte/breedte van de asci.
Jonge sporen met ronde wratten hebben ze allemaal en excipulumhyphen eveneens maar deze laatste zie je alleen maar als je een volledige dwarsdoorsnede van de hoed neemt.
Ook het oppervlak van de hoedhuid en van de steel kan nog wel eens doorslaggevend zijn, al met al een lastige soort om te determineren.
Maar je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat dit een schotelkluifzwam is i.p.v. een zadelkluifzwam, zal wel jouw ervaring zijn maar daar is een forum voor zeg ik maar en men is nooit te oud om te leren.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

Citaat van: xenion op september 12, 2011, 18:46:15 PM
Want zomaar kenmerken vergelijken zonder te weten waar de verschillen nu echt zitten is geen beginnen aan.
wat bedoel je daar mee? sleutel van atte v/d berg niet goed genoeg? het is wel een macroscopische sleutel, maar soms kan dat ook.
Groeten Ismaël Wind

adinda

Die sleutel van Atte heb ik niet Ismael waar kan ik die vandaan plukken?
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citaat van: Ismael op september 13, 2011, 00:19:36 AM
Citaat van: xenion op september 12, 2011, 18:46:15 PM
Want zomaar kenmerken vergelijken zonder te weten waar de verschillen nu echt zitten is geen beginnen aan.
wat bedoel je daar mee? sleutel van atte v/d berg niet goed genoeg? het is wel een macroscopische sleutel, maar soms kan dat ook.
Ik had het tegen Joop, zonder sleutel kun je wel verschillen gaan zoeken, maar kom je er waarschijnlijk niet uit. Macroscopisch zijn ze voor een deel goed te doen, maar dan wel met een sleutel (of ervaring natuurlijk).
Groeten,
Martin