Larfje van onbekend insect.

Gestart door Twan martens, september 07, 2011, 21:28:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welk insect dit is.
Huisde in vermolmd hout.
Bvd.
Twan.

Arp

Hoi Twan,

Het is de pop van het één of ander - kever zou kunnen, maar andere insectenordes ook. Moet niet te moeilijk zijn om die in een bakje met vochtig houtmolm te bewaren en uit te laten komen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

De foto, en dus ook de pop, is enkele jaren oud.
Het uitkweken zal dus niet meer lukken.
Veel wijzer ben ik deze keer niet van je geworden Arp.  :huh:
Behalve dan dat het alle kanten op kan.
En de volgende keer meenemen en uitkweken.
Uiteraard toch bedankt. :duim:
Twan.


Arp

#3
Hoi Twan,

Citaat van: Twan martens op september 09, 2011, 20:04:04 PM
Veel wijzer ben ik deze keer niet van je geworden Arp.  :huh:
Ik ben ook maar gewoon een gezellig meeraadselende ignorante amateur :)

Wat ik wilde communiceren is dit:
1) Het is een pop - geen larve
2) Kever is een hele goede optie, maar andere (Hymenoptera?) durf ik niet uit te sluiten

Eén overbelichte en iets onscherpe foto uit wellicht niet de meest ideale hoek, zonder afmeting, datum en vindplaats is misschien ook niet de meest ideale uitgangssituatie om veel te verwachten ;)

Heb je destijds meer foto's geschoten? Andere perspectieven? Waren er iets van vleugelschachten herkenbaar? Zijn de voelers op één ervan duidelijk te ontwaren?

Aangezien in (vermolmd) hout en met relatief lange poten, vergelijk eens met Cerambycidae of Pyrochroidae enzo. Die hebben alleen vaak de pootjes wat "met de knietjes opzij" gebogen staan (zie ik hier niet echt, maar kan kijkhoek/onscherpte zijn?) en boktorren met duidelijk herkenbare lange opgerolde voelers. Ik meen(?) op de zijkant iets te zien wat zo'n opgerolde voeler zou kunnen(?) zijn, maar voor hetzelfde geld is het een iets opzij geschoven tars ofzo?

De (schijnbaar?) afhangende pootjes doen misschien wat aan een wespenpop denken, maar de ogen niet - of het moet iets mier8igs ofzo zijn? Maar ik ken ook niet alle Hymenoptera-poppen die in (rottend) hout voor zouden kunnen komen.

Maar ik zou hem dus wel het eerst bij de kevers zoeken (vergelijk bijv. hier).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Hoi Arp.
Ik meen me te herinneren dat "het dingetje" bewoog, dus ging ik er in eerste instantie van uit dat het een larve was.
De foto is gemaakt in september 2008. Destijds knipte ik nog alles wat voor mijn lens kwam,
zonder me al te druk te maken wat het was, want ik was nog te onbekend in de insectenwereld.
Hopelijk kom ik hem nog eens tegen, dan kijk ik er zeker met andere ogen naar.
Groet, Twan.

Arp

Hoi Twan,

Veel poppen zijn helemaal niet zo star als je misschien zou denken - zelfs de (nacht)vlinderpoppen die zo'n indruk maken wringen en krullen als je ze aanraakt. Poppen van veel kevers zullen ook gewoon strekken en wiebelen als ze verstoort worden - LHB-poppen richten zich bijvoorbeeld snel/heftig op de vastgeplakte staart op om belagers af te schudden of om een minder belastende hoek t.o.v. warmte/zonlicht in te nemen. Poppen van sommige netvleugeligen lopen zelfs gewoon rond opzoek naar een geschikte plek om uit te sluipen.

Zelf heb ik ook veel van dit soort kiekjes uit m'n begintijd (voor mij rond 2006) op m'n schijf liggen - die witte dingen op donkere ondergrond zijn met digitale camera's (zeker met automatische belichting) bijna niet te doen :rolleyes:

Maar wellicht dat als een admin deze naar de kevers verplaatst, dat de kevercracks er gewoon een soort op kunnen plakken - je weet maar nooit ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

lijkt mij niet direkt een keverpop vanwege de beharing maar is ook maar een gevoel. de poppen van sommige vlinders zoals wilgenhout en hoornaar vlinder zijn zeer actief vlak voor uitkomen en kruipen dan al halverwege naar buiten. verder poppen van xylotrechus rusticus zijn zeer bewegelijk en kunnen actief vrij snel door de verppings kamer bewegen van tegen de schors naar 2 a 3 cm in het hout. groeten toon.
Toon Keukelaar