Op Gewone hennepnetel.

Gestart door zuilim, september 07, 2011, 18:42:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze knobbeltjes (max. 0,5 mm groot) zitten op de achterkant van het blad van Gewone hennepnetel. Aan de voorzijde is in enkele gevallen een even grote en nauwelijks waarneembare aanduiding te zien maar geen oneffenheid.
Er zijn ook enkele langwerpige bultjes. Mogelijk maken die deel uit van de ook op het blad aanwezige mijn (Liriomyza strigata). De wratachtige bultjes lijken me niet door de mijnvormer te zijn veroorzaakt.
Het Gallenboek DvL vermeldt bij Gewone hennepnetel niets over deze wratachtige bulten. Een zoektocht op internet bleef zonder resultaat.
Heeft iemand dit ooit eerder gezien en wat kan het zijn?

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

ik heb dit nooit eerder gezien, maar ik heb de pagina op de site van Willem Ellis erbij gehaald,
http://www.bladmineerders.nl/minersf/dipteramin/liriomyza/strigata/strigata.htm
(de pagina van Liriomyza strigata op de site van Willem Ellis)
op die pagina zie ik op de 2e foto mogelijk net van die bultjes; geen verklaring.
http://www.bladmineerders.nl/minersf/dipteramin/liriomyza/strigata/7049tr.jpg

In de tekst wordt vermeld dat het begin van de gang vaak met callus gevuld is en daardoor extra onzichtbaar is;
dit is, denk ik, de langwerpige verdikking die je ziet op jouw blad ziet bij sommige gangen.

Misschien kun je Willem Ellis om een reactie vragen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hoi Margreet,
Gelijkaardige bultjes zijn inderdaad te zien op één van de foto's op de Ellis-site.
Je advies heb ik opgevolgd. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de heer Willem Ellis. Zijn mogelijke reactie stuur ik je door.

Groeten,
Karel.

zuilim

Hoi Margreet,
Willem Ellis geageerde zeer snel. Geen gallen maar wel een zeldzaam en interessant verschijnsel veroorzaakt door de veroorzakers van de mijnen.
Zijn antwoord plak ik hieronder in dit topic.

Groeten,
Karel.

Beste Karel

ik vind het heel interessante foto's! Het blad is gemineerd door inderdaad Liriomyza strigata, een agromyzide. (Heel gewone soort, die op allerlei planten voor kan komen). De wijfjes van, voorzover ik weet alle alle, agromyziden gebruiken hun legboor niet alleen om een ei in een blad te leggen, maar ook voor het maken van zogenaamde 'feeding punctures', zegmaar voedingsprikjes. Ze steken de legboor in een blad en maken dan met de legboor een wrikkende beweging, waardoor het plantenweefsel tot een soort prut wordt gemaakt. Vervolgens drinken ze dan van het sap dat uit het gaatje komt. Het zou me niet verbazen als de functie niet alleen voeding was, maar ook om de kwaliteit van de plant te testen, maar daar heb ik nooit iets duidelijks over kunnen vinden. De mannetjes, die uiteraard geen legboor hebben, drinken ook van de prikjes, en dat kan leiden tot een simpel baltsgedrag. De wijfjes maken vaak honderden prikjes, en doen de planten daardoor vaak véél meer schade dan door de mijn.

Normaliter zijn de prikjes kleine gaatjes zonder meer, van onderepidermis tot, maar niet door, de bovenepidermis (of andersom). Maar in jouw geval is er een wondreactie ontstaan, die het blad rond de prikjes heeft doen opzwellen. Ik ken dat goed van het geval dat er een ei in een blad is afgezet (niet alleen bij agromyziden), en soms ook in reactie op de frass (= poep) van de larve in een mijn**, maar zo'n heftige reactie op voedingsprikjes heb ik nooit gezien!

** Dat is op je foto's te zien: aan de onderzijde van het blad loopt, onafhankelijk van de nervatuur, een ribbel, als een ader op een handrug. Hier is de mijngang dik-gevuld met parenchym, gevormd in wondreactie.

De larve leeft niet in, en niet van, het gevormde weefsel, daarom is het geen gal, zou ik denken. Maar het lijkt er wel sterk op!

vriendeljke groeten -- Willem

Margreet Kwh

Karel, wat een interessante reactie! Dank voor het plaatsen, zo worden we allemaal weer wat wijzer.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven