Hoofdmenu

Geringde Franse Lepelaar

Gestart door Maarten Hotting, september 07, 2011, 18:13:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Hallo Allemaal,

Ik maak maar even een nieuw topic aan voor mensen die het interessant vinden!!
Afgelopen zaterdag (3-09) heb ik in Waterland, Polder IJdoorn een gekleurringde Lepelaar afgelezen!
Op 24-08 was de vogel ook al op deze plek aanwezig.
Het betrof een juveniele vogel het de ringcombinatie: Ra / GLR.
Deze bleek uit Frankrijk te komen, want ik al opvallend vond voor een juveniele vogel, maar kan natuurlijk best.

Net krijg ik de terugmelding uit Frankrijk en deze vogel blijkt op 17-05-2011 te zijn geringd in Lac de Grand-Lieu (Loire Atlantiqeu, F).
Hemelsbreed is dat ruim 750 km van de plek waar ik de vogel heb afgelezen.
Een hele afstand voor een vogel die toch in verder naar het zuiden hoort te overwinteren!
Doen juveniele Lepelaars dit vaker??

Ik vond het in elk geval wel even het melden waard!
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Bij heel veel soorten zie je dat 1kj vogels noordwaarts trekken. Waarom? Jaarlijks worden er wel enkele vogels gezien. Overigens vliegen Lepelaars wel vaker op en neer naar Frankrijk vanuit NL... Had er in Augustes in Frankrijk een adult die 2 dagen later in NL zat...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gjcaspers

Vorig jaar ook een gekleurringde juveniele Lepelaar uit Loire Atlantique, die pendelde tussen Milsbeek (L) en Kraaijenbergse Plassen (NB). Dus ja, juveniele Lepelaars doen dit vaker. Overigens is onder de Lepelaars in deze twee Nederlandse gebieden nog nooit een gekleurringde Nederlandse gezien, dus misschien zijn het wel allemaal Franse?
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij is in Limburg nog nooit een (nieuwe) Nederlandse Lepelaar afgelezen/gezien.
Zelfde geldt ook voor Ooievaar, daarvan zijn in Zuidelijk Nederland geregeld Franse Ooievaars.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Zeker leuk om hier even melding van te maken. Het is mij nog nooit gelukt om zo'n Franse Lepelaar in Nederland te zien, maar het gebeurt wel ietsje vaker. Ook in Noord-Nederland (provincie Groningen) zijn wel eens Lepelaars uit Frankrijk gezien.

Bij deze jongen gaat het om -relatief- normale nazomerdispersiebewegingen; vindt bij veel meer soorten plaats. Dus de -pas- uitgevlogen jongen vliegen eerst alle kanten op, om pas wat later naar de wintergebieden te vliegen. Nederlandse Lepelaars kunnen op die manier ook wel even in Denemarken (of in Engeland) een kijkje gaan nemen.

Geldt bv ook voor Grote Sterns. Jongen van Griend zwerven in de nazomer (nu dus) ook alle kanten op. Een deel is dus al bezig met de trek naar de wintergebieden, maar er zitten nu ook wel nestjongen van Griend in het Oostzeegebied.

Mede door de zeer sterk toegenomen ringafleesactiviteiten (en ook door het kleurringen natuurlijk) beginnen we steeds meer grip te krijgen op dit soort zwerfbewegingen.

Idem voor bv Zwarte Ibis.

Groetjes, Klaas

Maarten Hotting

Dit soort meldingen maken het aflezen ook erg leuk en motiveert weer om nog beter op te gaan letten!
Eigenlijk heb ik dit jaar pas me eerste Lepelaar afgelezen en ik heb nu al 6 verschillende vogels afgelezen.
Waaronder ook nog een vogel die in 2006 in Tunesië is afgelezen, overigens ook in Polder IJdoorn!

Voor mij alleen maar duidelijker dat ik daarvoor eigenlijk nooit goed genoeg op Lepelaars heb gelet!
Groet,
Maarten

Oenanthe

Al in de jaren 70 is uitwisseling vastgesteld tussen lepelaarkolonies in Nederland en in de Coto Donana in Zuid Spanje. Het ringonderzoek heeft inmiddels wel duidelijk gemaakt dat de trekbewegingen van vogels echt niet allemaal eenrichtingsverkeer naar noord (voorjaar) of zuid (najaar) zijn. Ze vliegen soms van hot naar her. Dat kan verkeerd aflopen (ooit werd een in Nederland geringde kleine karekiet een paar maanden later dood gevonden op IJsland) maar het is wel een prachtige manier om nieuwe woongebieden te ontdekken. Hoe is anders te verklaren dat ooit een paartje veldrietzangers (die niet dichterbij broeden dan Bulgarije en Roemenië) succesvol broedde op Vlieland?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

andre

Als je er nog een wil zien Klaas dan heb ik een goede kanshebber voor jouw .
In de Breebaart had ik vanmorgen een vogel met kleinere kleurringen dan die Otto gebruikt .
Links geel alu  rechts lime oranje rood . Ringen zijn al behoorlijk verkleurd en volgens mij heeft Otto geen oranje gebruikt .

André
Andre Boven

Maarten Hotting

Citaat van: andre op september 10, 2011, 16:46:45 PM
Als je er nog een wil zien Klaas dan heb ik een goede kanshebber voor jouw .
In de Breebaart had ik vanmorgen een vogel met kleinere kleurringen dan die Otto gebruikt .
Links geel alu  rechts geel oranje rood . Ringen zijn al behoorlijk verkleurd en volgens mij heeft Otto geen oranje gebruikt .

André
Zou inderdaad goed een Franse vogel kunnen zijn!
De ringen van mijn Franse Lepelaar vond ik ook al wat kleiner dan de ringen die Otto gebruikt.
Groet,
Maarten