Spikkelspanners in tuin

Gestart door Bob Hogeveen, juni 24, 2005, 09:44:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo,

Deze Spikkelspanner kom ik de laatste dagen tegen in de tuin, gisterenavond zelfs 3 tegelijkertijd. Voor de herkenning is het gelukt om dit onaanzienlijke fotootje te maken (sorry voor de schele hoofdpijn bij het bekijken).

Dit is toch wel een spikkelspanner en zo ja, zou het de Gewone kunnen zijn?
Ik heb geen idee op welke details gelet moet worden voor determinatie.

ALvast bedankt,
Bob


Bob Hogeveen

Toch nog een ander fotootje gevonden dat beter is, en hoogstwaarschijnlijk van hetzelfde type spanner:



HHH (Hopelijk Helpt Het),

Bob

han.endt

Beste Bob,

Het is een mannetje taxusspikkelspanner, Peribatodes rhomboidaria.

Kenmerkend voor de taxussp.sp. en de geveerde sp.sp. (P. secundaria) zij de twee lijntjes in het midden van de voorvleugel. Bij deze soorten beginnen ze bij de voorrand van de vleugel ver uit elkaar en komen (vlak) bij elkaar bij de achterrand (bij de achtervleugel dus).
Nou is jou spikkelspanner een beetje raar beest, beide lijnen vloeien bij de achterrand nl. samen tot een vlek. Kenmerkend voor secundaria. Op de achtervleugel is echter een flinke knik te zien (in de toch al onregelmatige) lichte lijn nabij de achterrand (niet het fijne lijntje langs de achterrand). Dit pleit weer voor rhomboidaria.
De antennes zijn echter bij secundaria veel breder geveerd en dit kenmerk lijkt mij echt de belangrijkste. Vandaar Taxusspikkelspanner.

Beetje duidelijk.................?

Han.

Bob Hogeveen

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Han!

Als ik zo andere plaatjes van de Taxusspspr bekijk dan kan ik niet anders dan het beamen...
Maar moeilijk is het wel, ben blij dat ik er een plaatje van heb kunnen maken.

Groet,
Bob