Hoe planten invoeren in km hok als ze niet in snelinvoerscherm kmhok zitten?

Gestart door Willemien Troelstra, september 05, 2011, 23:24:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik heb vandaag een uur op het forum rondgeneusd of ik kon uitvinden hoe je nou alle planten van een km hok streeplijst invoert. Ik kwam veel oude discussies tegen, maar ik kon niet ergens een instructie vinden. Waar ik tegenaan loop:
Op de kmhok invoerlijst (wetenschappelijk) staan niet alle soorten van de (buitenkant) van de streeplijst. (Ik miste bijvoorbeeld: Portulaca oleracea, Populus xcanescens, Ligustrum ovalifolium, Ulmus glabra, Ulmus x hollandica, Rapistrum rugosum) allemaal volgens mij redelijk gangbare soorten (in ieder geval in het stedelijk milieu).
Nou begreep ik uit een discussie dat dat misschien is opdat mensen nog een keer nadenken of de waarneming wel klopt en gestimuleerd moeten worden om er coördinaten aan te hangen. Dit is echter niet in lijn met de manier waarop floristen in het algemeen hun km hok opnames doen: GPS coördinaten alleen voor de soorten van de rode lijst, typische soorten, habitatsoorten en doelsoorten . Maar, ook daarbij is dat soms onbegonnen werk omdat een soort dan wel landelijk zeldzaam is, maar lokaal op veel plekken in een hok kan voorkomen waardoor een coördinaat invoeren nauwelijks informatie geeft.
Ik zou dan als oplossing sommige soorten via het gewone invoerformulier willen toevoegen aan de km hok lijst, maar de optie 'km hok' is niet beschikbaar. Mijn km hok bestaat ook niet als gebied. Ik heb ze nu maar de centrumcoordinaat van het hok gegeven en een onzekerheid van 1000 meter. Maar, volgens mij is dat een cirkel en geen vierkant, dus erg gelukkig ben ik daar niet mee.

Wat is de bedoeling/instructie?
groet, Willemien Troelstra

hiskodevries

Willemien de door jouw genoemde soorten staan in waarneming.nl als zeldzaam te boek en worden daarom niet in de streeplijst getoond
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

Het zou fijn zijn als de streeplijst en waarneming.nl dan dezelfde lijn trekken over wat "zeldzaam" is, of beter gezegd welke waarnemingen extra informatie behoeven zoals een locatie en aantallen. Als ik met een streeplijst het veld inga kan ik daar alleen zien welke soorten vanuit de streeplijst gekarteerd (of geteld) moeten worden en niet welke (toevallig) op waarneming.nl ook gekarteerd moeten worden.
groet, Willemien Troelstra