Hoofdmenu

truffel

Gestart door Willy, september 05, 2011, 13:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Dit kwam onder het mos vandaan en staat onder een Spar,
wat moet ik hierbij aan denken??Nog nooit eerder gezien.
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Uitgraven en doosnijden ben ik bang van, als het geen ontzettend misvormde Peziza/Otidea is zou het een truffel kunnen zijn. In alle gevallen zal er trouwens wel de microscoop aan te pas moeten komen.
Groeten,
Martin

Willy

Ik wacht nog even hou hem in ieder geval in de gaten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Gezien de schimmel en donkere vlekken denk ik dat deze alleen nog maar meer kan verrotten/beschimmelen. Dus als je iets meer wilt weten is nu toch het beste moment ;)
Groeten,
Martin

Willy

ik ga morgenvroeg wel even langs om te kijken en
dan zie ik wel wat ik doe.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Vanmorgen terug geweest,hij zit in zandgrond onder
het mos onder een Blauwe Spar.heb hem uitgegraven
hij voeld hard aan meegenomen en thuis doorgesneden
zie foto's.Bewaar hem in de koelkast in plastic zakje.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Dieter op september 06, 2011, 14:01:32 PM
Hydnotrya
Waar ik ook al aan dacht :) Werk voor de microscoop en dan nog lastig...
Groeten,
Martin

Dieter

Citaat van: xenion op september 06, 2011, 18:40:20 PM
Waar ik ook al aan dacht :) Werk voor de microscoop en dan nog lastig...

Als je onrijp materiaal bekijkt wel ja... dit moet wel lukken denk ik.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Ik zal ze opsturen en dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Vandaag bericht gekregen Het is de Rosse doolhoftruffel(Hydnotria tulasnei)
Hij is microscopisch onderzocht door Hans Adema.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Ismael

Groeten Ismaƫl Wind

xenion

Hmm, en ik dacht dat die soort niet hol was. Wat denk jij daarvan Dieter?
Groeten,
Martin

Dieter

Tjah, ik heb er niets op tegen om hier tulasnei van te maken. Maar je hebt gelijk, Montecchi spreekt van 'solid fruitbodies'.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Dieter op september 08, 2011, 23:54:55 PM
Maar je hebt gelijk, Montecchi spreekt van 'solid fruitbodies'.
Nordic ook en de meeste foto's op internet zijn ook niet hol.

Heb je misschien iets meer info hoe/waarmee deze gedetermineerd is Willy?
Groeten,
Martin

Dieter

Ik moet men zinnetje wijzigen, op basis van de sporen heb ik er niets op tegen. Maar zoals Martin aanhaald, solid. Als ik volgende week in het labo ben kijk ik eens in The british truffles.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Zo ziet hydnotrya tulasnei eruit.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

#17
Hallo Martin en Dieter,hij is gedetermineerd door Hans Adema in Leiden
Hoe en waarmee weet ik ook niet.Zal hem eens vragen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#18
Op 9 september 2011 20:26 schreef Hans Adema <> het volgende:
Beste mensen,
als je de foto bekijkt die meegestuurd is van Hydnotria tulasnei, als 'solid', dan zie je bij een iets grotere vergroting dat die helemaal niet 'solid' is. De plooien zijn wel degelijk hol.zoals ook bij de foto van het exemplaar van Willy, alleen zijn de holtes heel erg klein, itt het vruchtlichaam van Willy. Maar die van Willy is exact hetzelfde, alleen wat groter dus wat meer hol. Ik heb hem gedetermineerd met G.A. Keizer, De Nederlandse Hypogea (verzamelnaam voor ondergrondse paddestoelen, truffels s.l) en daar staan de microscopische kenmerken in zoals mijn foto in het PA van Willy op Nederpix. 
Het is een unieke vondst, de tweede die ik ooit heb gezien, de eerste was in Telgte@ (voorstadje van Munster) toen ik in 1966 bij een van mijn vele broers logeerde, die daar op de NAVO basis werkzaam was.
Mvgr
Hans
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Dieter

Hmm, geen volledig determinatiewerk en solid wil zeggen dat ze veel minder hol en dus compacter zijn in vergelijking met de andere soorten. Ik weet ook wel dat er wat kleine 'kamertjes' in zitten.

Ps wijzig het emailadres eens naar iets met wat meer tekst (bv apenstaartje in tekst) of meer spaties. Dit om spam te voorkomen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Ik heb het emailadres verwijderd.

De genoemde literatuur bevat maar 1 soort en een verwijzing naar H. carnea welke ondertussen als H. tulasnei wordt gezien. In Nederland zijn 3 soorten Hydnotrya bekend, uit Europa 5, dan is een determinatiewerk van 40 jaar oud met maar 1 soort toch wel achterhaald en niet echt bruikbaar hiervoor.
Groeten,
Martin

Dieter

Willy,
Weet je toevallig niet hoe groot de sporen zijn? Deze metingen zijn met versiering, deze mag normaal niet mee gemeten worden.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

HansAdema

#22
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Ik heb Coolia 53 (3), gevonden via Google, er op nageslagen. Het is inderdaad de olieboltruffel.
Ik wist niet dat er meerdere Hydnotria's waren, vergeten het gele monster te raadplegen. Maar nu ik vakantie heb, heb ik meer tijd gelukkig

Mvgr

Hans

Willy

Ik heb hem aangepast.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Willy,
Mooi werk.   :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Dit illustreert mooi hoeveel verkeerde determinaties er gebeuren door gebrek aan literatuur. Hiermee wil ik niemand beschuldigen want ik ben er zeker van dat dit mij ook al is overkomen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Dieter op september 12, 2011, 20:21:56 PM
Dit illustreert mooi hoeveel verkeerde determinaties er gebeuren door gebrek aan literatuur. Hiermee wil ik niemand beschuldigen want ik ben er zeker van dat dit mij ook al is overkomen.
De inzichten blijven ook veranderen, voor sommige soorten kun je literatuur blijven kopen. Maar ben het wel met je eens, ik zie het wel vaker gebeuren.
Groeten,
Martin

HansAdema

Ach,

ik he maar 210 boeken over paddestoelen, dan gaat er wel eens wat mis. :rolleye:
Mvgr
Hans

xenion

Ook de beste mycoloog maakt fouten toch? :)
Groeten,
Martin

HansAdema

Ja, waar gehakt wordt, vallen spaanders. Ik loop vaak mijn enthousiasme voorbij. Inmiddels heb ik geleerd dat ik drie vier checks moet doen. Ik ben vraagbaak voor artsen en ziekenhuizen geworden hier in de omgeving, onlangs een hele avond in het ziekenhuis doorgebracht voor een doodzieke peuter met een vermeende paddestoelvergiftiging. Dus eerst in het ziekenhuis microscopisch onderzoek van het materiaal. later thuis nog eens uitgebreid. Het was de blanke champignonparasol. Niks aan de hand dus, ware het niet dat het vruchtlichaam (uit de tuin thuis) bedorven was. Niks meer dan een voedselvergiftiging dus. ;)

Mvgr

Hans