Onbekende sprinkhaan

Gestart door Mark Broeckaert, september 04, 2011, 20:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Broeckaert

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56608262
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2011-09-03 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Heerenduinen
Foto's:








bij voorbaat dank Mark Broeckaert
Met vriendelijke groet, Mark

Wim Bakker

een vrouwtje van een van de drie Chorthippus-soorten, Bruine Sprinkhaan, Ratelaar of Snortikker. Helaas zijn de vrouwtjes niet te onderscheiden.

Je kunt de waarneming invoeren als vrouwtje "biguttulus-groep".
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark Broeckaert

Lastige soort dus. Van je collega Rob Felix kreeg ik te horen dat het geluid diagnostisch is voor de mannetjes, maar zijn er in het veld ook kenmerken voor de mannetjes? Of is het echt alleen het geluid?
Dank voor de info. Heb de waarneming aangepast.
Met vriendelijke groet, Mark

Wim Bakker

De mannetjes zijn te onderscheiden aan de hand van de voorrand en de lengte van de voorvleugel. Bij de rand gaat het om de vorm van het costaalveld en het subcostaalveld, dat zijn de eerste en de tweede rij cellen aan de voorrand (bij rust de onderrand dus) van de vleugel.

Het blijft lastig. De foto moet goed zijn wil de determinatie lukken. Op geluid is zoveel makkelijker bij deze soorten.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark Broeckaert

Hoi Wim,

Dank voor de info. Het is een hele uitdaging deze soorten. Ik ga mijn best doen in de toekomst.
Met vriendelijke groet, Mark

Wim Bakker

Ter info: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69161.0

Staat ook nog ergens een gratis te downloaden gidsje tussen van DeVriese...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark Broeckaert

Dank voor de tip, ik ga hier zeker gebruik van maken.
Met vriendelijke groet, Mark