Hoofdmenu

mini schorpioen

Gestart door janet, juni 23, 2005, 21:13:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

janet

Hallo,

Deze week voor de tweede keer kwam ik een niet al te vriendelijk beestje tegen in mijn tuin.  
Ik wil heel graag weten wat het is en waar het vandaan komt en waar het overleeft.

Het lijkt op een schorpioen is ongeveer twee centimeter groot en pik zwart.
Zijn lijf bestaat uit drie delen zijn kop, een middenstuk en een achterlijf waaraan een soort angel? zit die hij bij bedreiging omhoog steekt.
Aan zijn kop zitten twee scharen die heel hard heen en weer kunnen gaan.

Vanavond dacht een mus een lekker hapje aan hem of haar te hebben maar die pret was gauw voorbij, uit zn bek kwam een gelige vloeistof ( ik weet niet of dat door de mus kwam)

Ik ben heel nieuwsgierig want heb dit beestje nog nooit gezien.

Ik hoop dat u/jullie mij kunnen helpen.

Mark van Veen

Ik heb een donkerbruine vermoeden dat het hier om een kortschildkever gaat en wel de Stinkende kortschildkever. Dit is een grote zwarte kever. Wat jij scharen noemt zijn de kaken, die inderdaad groot zijn. Deze kevers krullen bij bedreiging het achterlijf omhoog. Bovendien smaken ze vies.

Zoek het dier eens in een insektengidsje of op internet op en laat weten of het lijkt. Voor internet is de latijnse naam nog handig: Staphylinus olens.

Mark
groet,

Mark van Veen

boogey55

Dit doet me denken aan een reportage over kleine zwarte schorpioenen in Engeland. Ik weet niet meer hoe ze heten en ook niet meer waar ze vandaan komen.

Als je een foto kan maken, mag je die naar mijn email sturen. Dan zet ik 'm op het forum.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Julian

CiteerHet lijkt op een schorpioen is ongeveer twee centimeter groot en pik zwart.
Zijn lijf bestaat uit drie delen zijn kop, een middenstuk en een achterlijf waaraan een soort angel? zit die hij bij bedreiging omhoog steekt.
Aan zijn kop zitten twee scharen die heel hard heen en weer kunnen gaan.
Waterschorpioen, Nepa cinerea?

* +/- 2 cm groot.
* Donker gekleurd (meestal).
* Lange adembuis, aangezien dit diertje ook onderwater leeft.
* Twee scharen aan de kop.

MVG

Julian Overweg

janet

Hallo allemaal.

Het antwoord op mijn vraag is inderdaad Staphylinus olens.
Hartelijk dank nu weet ik in iedergeval wat er steeds door mijn tuin heen rent.
En het verhal wat ik bij gelezen heb klopt ook met het oog op de mus, want die was snel verdwenen na een hap van het beestje.

Nou ja als hij/zij mijn honden maar met rust laat vindt ik het prima dat het hier leeft, want het schijnt dat ze dol zijn op slakken en die zitten er hier genoeg.

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Groet Janet


Henk-Jan

De kortschildkever loopt bij ons niet door de tuin, maar op de overloop en huiskamer... 't Beestje komt nogal agressief over en houdt de gemoederen nogal bezig.

'k Durf het eigenlijk niet te vragen, maar hoe komen we er weer van af??? Een andere site meldde dat de kortschildjkever samenleeft met mieren, zou dat een optie zijn (mieren weg, kever ook weg?)

Alvast bedankt voor de moeite!

Henk-Jan