Geelpootmeeuw vs geelpotige Zilvermeeuw

Gestart door ruud_altenburg, november 14, 2006, 16:07:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Ik kreeg uit Frankrijk de vraag of ik eens naar deze vogel wilde kijken. Gefotografeerd in Calais op 5 november. De Franse vogelaars denken aan (hopen op?) een geelpotige Zilvermeeuw. Wat ik zelf denk dat het is is misschien beter om nog even voor me te houden. Wat denken de kenners op dit forum?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

#2
Tsja, lastige vogel. Mischien dat de kopstreping(ik weet niet wat ongeveer de marge is maar ik vind hem niet echt veel hebben) en lijkt geen rood op de bovensnavel te hebben(lijkt wel enige aanzet van rood op de bovensnavel of ik zie het fout) voor Zilvermeeuw pleitten. Maar de ietsjes donkere mantel, rode oogrand, heldere gele poten en een subterminale band op p10 die niet is onderbroken zijn geloof ik wel weer goed voor Geelpootmeeuw. p5 is helaas niet zichtbaar op de foto's die zou mischien meer uitsluitsel geven.

Ik vermoed toch wel een Geelpootmeeuw

Ben benieuwt naar meningen van anderen.

JohanvantBosch

(ben geen kenner, maar...) ik zou hier ook een geelpootmeeuw van maken en geen geelpotige zilver. Anders op zijn hoogst een hybride.
Qua jizz denk ik geelpoot, de kopstreping is misschien ietwat veel voor geelpoot, maar ook niet extreem en wel heel fijn. Maar volgens mij zou een geelpotige zilver veel meer en grovere streping hebben.
Wat betreft naakte delen denk ik ook geelpoot, behalve misschien dat rood op de bovensnavel. Hij heeft een rode oogrand, of zie ik dat nou verkeerd.
Groeten,
JOhan

Bram Rijksen

wel een erg grote mirror op de handpennen voor GPM, lijkt me zo..

maartenwielstra

#5
Atlantisje. Snavelvorm en mantelkleur typisch Micha. Oogringkleur en pootkleur sluit daar mooi op aan, al past het ook op geelpootzilver. De grote hoeveelheidkopstreping wijst naar atlantis of hybride. p5 zou inderdaad ietsje meer duidelijkheid verschaffen. Mirror lijkt me niet te groot voor Geelpoot overigens. En inderdaad rood op de bovensnavel is goed voor geelpoot.

rrsmits

Hoi,

Ik ben geen meeuwen-kenner, maar de jizz van de vogel doet mij denken aan een geelpootmeeuw. De vogel i.t.t. zilvermeeuwen geen dikke buik, niet agressieve oogopslag en het rood lijkt door te lopen op de bovensnavel (dat is toch nooit bij een zilver?).
De kopstreping concentreert zich op de bovenkop, een beetje helmvorm creerend, wat volgens mij pleit voor geelpoot, anders zou de streping veel uitgebreider zijn in de nek. Verder een vrij steil voorhoofd.

Kortom het lijkt mij een geelpoot (ik lach me een kroot als Ruud straks met een waterdicht verhaal komt voor geelpotige zilver...).

Groet
Ralph

Albert de Jong

#7
Mmmm, waar zit dat rood op de bovensnavel?

Pootkleur vind ik flets overkomen voor een voor de rest zo uitbundig gekleurd beest. Maar dat kan een kwestie van de foto an sich zijn.

Maar, ik weet het niet. P5 zou inderdaad handig zijn. Grijsschaal van de mantel, oogrand en jizz zijn wat mij betreft wel 'Geelpoot'. Ik mis het 'plompe' van een zilver.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

ruud_altenburg

#8
Ik denk zelf ook dat het een Geelpootmeeuw is. Hieronder het antwoord dat ik naar Philippe Dubois stuurde. Bijgesloten ook nog een foto (met permissie) van Roland François van een geelpotige Zilver in Oostende vorige maand. Groeten,

Ruud


This indeed is a difficult topic. Some birds from the Baltic are virtually inseparable from YLG except for their jizz. I usually focus on three things: shape of black band on P5, shape of tongue on P10 and general jizz (including shape of bill and head, wing length). Of course there are supporting characters such as intensity of yellow of legs, red gonys bleeding unto upper mandible, colour of orbital ring, size of mirrors on P9-10, hue of grey of mantle, etc.

Unfortunately it's very hard to judge those main characters from the pictures. But from a French perspective yellow-legged Herring Gull is the rare bird and YLG should be excluded. Actually I don't see any characters in this bird that would be very unusual for YLG. Surely it is relatively short-legged and has a large mirror on P10, but in HG the mirror often merges with the tip if it's this large. Although it's rather late in the season, the head streaking is typical for YLG. If a yellow-legged HG shows streaking, the streaks often run further down the head as in other HGs. The bill of this bird is very strong and blunt-tipped and IMO better fits YLG than it does HG. Other characters pointing to HG but not in YLG also are not present: straw-coloured legs, orange orbital ring, mantle as pale as HG. Based on only these two pictures in Holland I would have identified this bird as a YLG.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Niet persé atlantis dus. Wist niet dat Geelpoot zulke uitgebreide streping kon hebben. Mantelkleur zou bij atlantis wellicht ook donkerder zijn bedacht ik me later. Leerzame vogel! Bedankt Ruud.