Mierenleeuw? uit de Eifel

Gestart door jack_windig, september 04, 2011, 13:35:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Deze, ik denk een mierenleeuw, kwam in mijn nachtvlinderval in de Eifel in het Ahrdal. De achtervleugels kloppen niet voor de gevlekte mierenleeuw die we in Nederland hebben. Het kan heel goed dat het een niet Nederlandse soort is, bij de nachtvlinders heb ik een stel niet Nederlandse soorten van wat warmere gebieden gevangen. Probleem is alleen dat ik geen goed overzicht van Europese soorten mierenleeuwen kan vinden.

Joris Menten

#1
Lijkt me eerder een haft, mierenleeuwen hebben langere en slankere achtervleugels. Wel geen staartjes ? Of evt een steenvlieg. Joris

jack_windig

Een haft? Hmm, ik heb wel aan zo'n vlinderhaft zitten denken meer ik zie geen antennes, en ook geen staartdraden. Blijft nog even een vraagteken voor mij.

Joris Menten

#3
Hallo, nee ik bedoel een "echte" haft (Ephemeroptera) - vlinderhaften zijn net als mierenleeuwen neuroptera (beide groepen zouden langere antennes moeten hebben en hebben andere achtervleugels). Met de insectengids in de hand kan ik er enkel een haft van maken die haar staartdraden kwijt is - lijkt sterk op Ephemera danica (of een andere soort van dat geslacht). Joris

jeeweevz

Gezien de tekening van het achterlijf lijkt dit inderdaad het meest op Ephemera danica.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jack_windig

Ach ja, die moet het wel zijn. Normaal zie je ze niet zo 'platgeslagen'.