schietmot (je) ----->Leptoceridae ?

Gestart door GerardL, september 06, 2011, 23:12:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Wie kent of herkent dit mooie schietmotje?
Doet meteen aan Athripsodes albifrons denken, maar ik vermoed dat het toch een ander is.

Athripsodes commutatus bijv. ?


Grtzzzz

Gerard

David Tempelman

Athripsodes is OK. de soort volgens mij A. aterrimus, want er zit slechts 1 gelige vlek bovenaan de vleugel.
het witte dwarslijntje lijkt me een draadje ? of was het echt een wit lijntje?
met vriendelijke groet,
David

GerardL

#2
Hallo David,

Het witte dwarslijntje is echt een lijntje. Had er vorig jaar ook al een,
maar met een bar slechte foto!
Heb liggen dubben met die aterrimus, weet het niet, en over de commutatus vind ik zeer
weinig info, via Google vind ik 1 of 2 foto's, beide met zo'n lijntje maar niet echt lekker!

En die met die gelige vlek had ik ook dezelfde avond!


Grtzzzz

Gerard


GerardL

#3
Hallo David,

Begin nu wel echt te twijfelen over dat lijntje, is nog niet eerder
gebeurt dat ik draadjes op het laken heb.
Vind het wel jammer dat ik niet meer foto's heb!
Maar heb het tijdens het nachtvlinderen soms zo druk, dat ik af
en toe blij ben, dat er niet meer beestjes bij komen.
Ben zeker bang dat ik wat mis!

De foto's die ik op internet vind en waarbij commutatus staat, lijkt
wel wat op volgende foto.

Grtzzzz

Gerard


Harry Boonstra

Hoi Gerard,

De bovenste foto die je hebt geplaatst is volgens mij geen A. commutatus, omdat het tweede kleinere streepje (meer aan de achterkant van de foto) onderdaan de vleugel zit. Op de foto onder de link http://www.kolumbus.fi/esko.viitanen/athripsodes_commutatus.htm is te zien dat A. commutatus het tweede kleinere streepje bovenaan de vleugel zit.

Die tweede andere foto die je van een mogelijke A. commutatus hebt geplaatst komt meer in de richting. Het is echter geen bevestigde Nederlandse soort en daarom is het volgens mij verstandig dat je wanneer je weer een exemplaar op de plaat zet deze probeert te vangen en in een potje met alcohol stopt. David of ikzelf willen hem dan wel voor je determineren. Op basis van genitaalonderzoek is dan met zekerheid uitsluitsel te geven.

Groet,
Harry
Groeten,
Harry

GerardL

Hallo Harry,

Dankje voor het meedenken!
Ik hoop dat ik deze nog eens voor de camera krijg, en ik dan een exemplaar kan vangen!
Er is heel weinig vergelijkingsmateriaal te vinden op internet van dit beestje, dus wist
ik niet eens dat dit geen Nederlandse soort is. Maar hier in het zuiden worden meerdere
vreemde dingen gesignaleerd, dus het is opletten geblazen!

Grtzzzz

Gerard

David Tempelman

dag allemaal, natuurlijk het beste zoals Harry zegt, er na foto af en toe eentje in de ethanol doen.
Er zijn inderdaad verschillende soorten met witte lijntjes op de vleugel. Dit is zeker een interessant geval. In de Benelux zijn 6 soorten bekend dan wel te verwachten:


Athripsodes albifrons NL zeldzaam. Prachtige hagelwitte dwarslijntjes op de vleugels.
Athripsodes aterrimus NL zeer algemeen. Slechts 1 geelachtige vlek aan de vleugel-bovenrand.
Athripsodes bilineatus NL nog niet bekend. Tekening mogelijk ongeveer als van A. albifrons
Athripsodes cinereus NL vrij zeldzaam / vrij algemeen. 2 Geelachtige dwarslijnen op de vleugel.
Athripsodes commutatus NL nog niet bekend. Tekening mogelijk ongeveer als van A. albifrons
Athripsodes leucophaeus NL nog niet bekend. Tekening mogelijk ongeveer als van A. albifrons


Het leuke is, dat we gewoon nog niet alles weten - zeer waardevol blijven deze bijdragen dus. En natuurlijk kunnen beestjes in ethanol worden opgestuurd.
met vriendelijke groet,
David