zwerminktzwam?

Gestart door JohnvR, november 14, 2006, 09:44:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Is dit de zwerminktzwam? Er zijn (nog?) geen donkergekleurde sporen te zien. Ik vond dit groepje begin november op een stobbe in een hoofdzakelijk populieren/iepen omgeving.




Arno van Stipdonk

Hallo John,

Dit zijn nog erg jonge exemplaren en dan lijken ze allemaal op elkaar.
Het lijkt wel of er al glinstertjes op de hoed aanwezig zijn, dus lijkt me een Glimmerinktzwam het meest logisch. Glimmerinktzwam SL dus.
Even afwachten of er nog meer reacties volgen.

wim veraghtert

Niet echt gemakkelijk vanop foto.
Ik bekijk zoiets zelf liever met de loep.

Glimmerinktzwam: korrelig wit velum
Zwerminktzwam: geen echt velum, maar duidelijk behaard.

Ik dacht eigenlijk eerder aan de Zwerm. De close-up toont schijnbaar haartjes.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

gezien de grootte in relatie tot het mos lijkt het me zwerminktzwam.

Kik

JohnvR

Uit de bovenstaande berichten kan ik geen convergentie concluderen. Ze zijn inderdaad klein, maar dat kan ook jong betekenen. Ik had de middelste foto geplaatst vanwege de mogelijke haartjes, maar er is ook glinstering. Uit de andere foto's die ik maakte kan ik geen aanvullende informatie bieden. Inktzwam spec. dan maar?

Marijke


Arno van Stipdonk

Hallo Marijke,

Je voorbeeld maakt het inderdaad wel heel duidelijk; de Zwerminktzwam.
Bedankt, hebben we ook weer wat geleerd.

John, wil je je mooie duidelijke foto's ook in de database zetten? Dan hebben we voortaan een goed voorbeeld van jonge Zwerminktzwammen. :)  

JohnvR

Natuurlijk, leuk toch. http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1736610

N.B. Wellicht kan de forum-tijd weer gerepareerd worden? Die is sinds de ingang van de wintertijd van slag (deze post is van 18:24 uur)

Arno van Stipdonk

CiteerN.B. Wellicht kan de forum-tijd weer gerepareerd worden? Die is sinds de ingang van de wintertijd van slag (deze post is van 18:24 uur)
Dan moet je even naar het configuratiescherm gaan (boven in het scherm) en op boardinstellingen (linksonder) klikken. In het vakje tijdzone het vinkje aan of uit zetten, dan zal het wel opgelost zijn.  

JohnvR

#9
Citeer
CiteerN.B. Wellicht kan de forum-tijd weer gerepareerd worden? Die is sinds de ingang van de wintertijd van slag (deze post is van 18:24 uur)
Dan moet je even naar het configuratiescherm gaan (boven in het scherm) en op boardinstellingen (linksonder) klikken. In het vakje tijdzone het vinkje aan of uit zetten, dan zal het wel opgelost zijn.
Dat is het niet, het tijdsverschil is 38 a 39 minuten (deze post is van 18:42 uur)