Portugal (2): Spaanse Muurhagedis? --> Noordwest-Iberische hagedis

Gestart door Auratus, september 04, 2011, 21:15:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Deze hagedis, gefotografeerd in de buurt van Porto, zag er anders uit als de Spaanse muurhagedissen die ik daar verder heb gezien (zeker wat kleur betreft). Het dier was bovendien ook wat groter. Is het desondanks toch een Spaanse muurhagedis of toch een andere soort?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,

Jan

rikk

#1
Moeilijke vraag. In het noorden van Portugal komen zeker drie Podarcis-soorten voor die erg op elkaar lijken. P. hispanicus, P. carbonelli en P. bocagei. De laatste twee met weinig geografische overlap. Qua kleur en tekening zijn ze alledrie erg variabel.
Wat de kleur betreft zou het zeker een (mannetje) P. hispanicus kunnen zijn. (Denk ik.)
Heb je misschien een (scherpe) foto van de wang of een foto van de keel of buik? Dan wordt de determinatie misschien iets makkelijker.
Groet, Rik
Rik

Auratus

Rik,

Dit is wat ik nog heb, helaas niet al te scherp, maar door de vele schaduwen op die plek was het lastig fotograferen.
Groet,

Jan

rikk

Waar was het precies? Kun je dat op de kaart aangeven?
Groet, Rik
Rik

Auratus

Rik,

Het was op dezelfde plek als deze waarneming van, volgens mij een Spaanse muurhagedis: http://observado.org/waarneming/view/56594424
Groet,

Jan

rikk

Hoi Jan,
Als het ten noorden van de Douro is, valt P.carbonelli af.
Op de tweede foto is volgens mij een groot, duidelijk afgetekend slaapschild (massetericum) te zien. Dat zou erop wijzen op dat het waarschijnlijk een Noordwest-Iberische hagedis (Podarcis bocagei) is.
Ik ben nooit in Portugal geweest, heb deze zomer wel in Galícia, Noord-Spanje naar hagedisjes gekeken, vond ze behoorlijk lastig uit elkaar te houden.  :rolleye:
Groet, Rik
Rik

Auratus

Rik, het is circa 10 km ten noorden van de Douro. Moet zeggen dat ik het ook erg moeilijk vind, zelf na jouw heldere aanwijzingen. Zal hem invoeren als Noordwest-Iberische hagedis. Zie dat er actief gevalideerd word, dus dan wacht ik het oordeel verder wel af.
Groet,

Jan

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Auratus

Jawel, de enige die daar volgens mijn gegevens eventueel voor zou kunnen komen is Iberolacerta monticola, maar daarvoor wordt een vaak groene kleur gemeld.
Groet,

Jan

rikk

Ik heb wel aan Iberolacerta monticola gedacht, maar dat is volgens mij minder waarschijnlijk.
De Iberische berghagedis wordt, als ik het goed begrijp, alleen gemeld uit de Serra de Estrela (veel zuidelijker) en het uiterste noorden dichtbij de Spaanse grens (noordelijker dus.) Niet uit het gebied van de waarneming.
Ook op grond van de foto vind ik I.monticola niet erg waarschijnlijk. Deels is dat een gevoel, ik kan het niet helemaal onderbouwen, vind het moeilijk al mijn argumenten hier te verwoorden. De hagedis op de foto heeft in elk geval een kleur en tekening die volledig bij de beschrijving van P.bocagei in de verschillende boekjes past.
De rug van het dier op de foto is trouwens wel duidelijk groen, Jan, zij het wat flets. (Komt mede door het felle zonlicht, denk ik, en doordat het al nazomer is is.) Omgekeerd is ook I.monticola niet altijd groen.

Hoe het ook zij, ik mis de blauwe vlekken in de oksel, die mannetjes van I.monticola meestal zouden hebben. Ik vind de kopvorm Podarcis-achtig, de twee donkere rugstrepen staan m.i. te ver uit elkaar om de karakteristieke tekening van I.monticola te geven die de vrouwtjes van die soort vaak hebben. Maar zoals gezegd het is allemaal een indruk, en ik kan het natuurlijk vreselijk mis hebben.
Persoonlijk denk ik dat er op de foto een mannetje P.bocagei staat.

Ik zou het trouwens heel fijn vinden als ook mijn waarnemingen van P.bocagei en I.monticola, die ik onlangs ingevoerd heb, nog door een deskundige bekeken worden. Ik leer er graag bij. Dan weet ik weer meer voor een volgende keer als ik die kant op ga.

Groet, Rik
Rik

Auratus

Rik,

Je hebt gelijk, beest is wel degelijk groen, in mijn gedachten overheerst echter de roodbruine indruk die het dier maakte. Zoals al eerder aangegeven heb ik er niet veel verstand van, en zie geen reden om aan jouw onderbouwing te twijfelen. Het dier is inmiddels ingevoerd, dus laten we de mening van de validator maar afwachten...

In ieder geval nogmaals bedankt voor je uitgebreide hulp.
Groet,

Jan