Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

marcel234

#421
https://support.google.com/accounts/answer/6179507?hl=nl

CiteerNagaan welke apps de locatie van uw telefoon gebruiken
Swipe omlaag vanaf de bovenkant van het scherm.
Tik op Locatie Locatie en houd vast. Als u Locatie Locatie niet kunt vinden:
Tik op Bewerken Bewerken of Instellingen Instellingen. Sleep vervolgens Locatie Locatie naar 'Snelle instellingen'.
Tik op App-rechten.
Onder 'Altijd toegestaan', 'Alleen toegestaan tijdens gebruik' en 'Altijd vragen' worden de apps weergegeven die de locatie van uw telefoon kunnen gebruiken.
Als u de rechten van de app wilt wijzigen, tikt u erop en kiest u de locatietoegang voor de app. Meer informatie over app-rechten
Tip: Als deze stappen niet werken, vraagt u de fabrikant van uw apparaat om hulp.

Ik reageer meestal niet omdat berichten verwijderd worden, stuur ook wel

OlivierO

Citaat van: marcel234 op oktober 22, 2020, 23:20:23 PM
https://support.google.com/accounts/answer/6179507?hl=nl

CiteerNagaan welke apps de locatie van uw telefoon gebruiken
Swipe omlaag vanaf de bovenkant van het scherm.
Tik op Locatie Locatie en houd vast. Als u Locatie Locatie niet kunt vinden:
Tik op Bewerken Bewerken of Instellingen Instellingen. Sleep vervolgens Locatie Locatie naar 'Snelle instellingen'.
Tik op App-rechten.
Onder 'Altijd toegestaan', 'Alleen toegestaan tijdens gebruik' en 'Altijd vragen' worden de apps weergegeven die de locatie van uw telefoon kunnen gebruiken.
Als u de rechten van de app wilt wijzigen, tikt u erop en kiest u de locatietoegang voor de app. Meer informatie over app-rechten
Tip: Als deze stappen niet werken, vraagt u de fabrikant van uw apparaat om hulp.

Ik reageer meestal niet omdat berichten verwijderd worden, stuur ook wel

Helaas, dat blijkt het niet te zijn. De optie 'altijd toegestaan' is er zelfs niet. Ik denk dat ik die optie dus bij de opstart op afgevinkt ofzo. Ik zal dus een nieuwe installatie doen en zien of het dan opgelost is.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op november 23, 2020, 19:57:20 PM
Helaas, dat blijkt het niet te zijn. De optie 'altijd toegestaan' is er zelfs niet. Ik denk dat ik die optie dus bij de opstart op afgevinkt ofzo. Ik zal dus een nieuwe installatie doen en zien of het dan opgelost is.

Dit lijkt een fout te zijn icm Android 10+.
Ik kijk hier zsm naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op november 24, 2020, 08:42:08 AM
Citaat van: OlivierO op november 23, 2020, 19:57:20 PM
Helaas, dat blijkt het niet te zijn. De optie 'altijd toegestaan' is er zelfs niet. Ik denk dat ik die optie dus bij de opstart op afgevinkt ofzo. Ik zal dus een nieuwe installatie doen en zien of het dan opgelost is.

Dit lijkt een fout te zijn icm Android 10+.
Ik kijk hier zsm naar.

Opgelost in update 7.27.12
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op november 25, 2020, 12:59:44 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 24, 2020, 08:42:08 AM
Citaat van: OlivierO op november 23, 2020, 19:57:20 PM
Helaas, dat blijkt het niet te zijn. De optie 'altijd toegestaan' is er zelfs niet. Ik denk dat ik die optie dus bij de opstart op afgevinkt ofzo. Ik zal dus een nieuwe installatie doen en zien of het dan opgelost is.

Dit lijkt een fout te zijn icm Android 10+.
Ik kijk hier zsm naar.

Opgelost in update 7.27.12

Thanks!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
Ik kreeg een vraag van een van onze waarnemers:
"Ik heb een nieuwe gsm: Samsung A51 ( androïd).
Waarnemingen ingeven in Obsmapp gaat veel trager.
Als volgt: als ik een soort wil ingeven doet hij eerst 12 seconden over de opbouw van de soortenlijst . Ik heb daarom alle niet Belgische en niet Europese soortengroepen  er af gezwierd maar dat scheelt nauwelijks enkele seconden.

Van zodra ik iets wil ingeven in de balk 'zoekfilter' zegt de app:
ObsMapp reageert niet. Ik kan dan kiezen, en moet 'wachten' aanklikken om verder te gaan.
Het duurt dus veel te lang om een simpele waarneming i te geven. "

Is daar een verklaring en/of oplossing voor?

Vriendelijke groeten,
Pieter


Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 12, 2021, 11:59:44 AM
als ik een soort wil ingeven doet hij eerst 12 seconden over de opbouw van de soortenlijst

Dat zou een eenmalige actie moeten zijn per soortgroep, klopt dat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex,
Zo te zien herhaalt het probleem zich bij elke waarneming:

"k neem foto's in het veld en geef mijn waarnemingen nadien in.
Bij elke waarneming moet ik weer 12 tot 15 seconden wachten, en elke keer zegt het systeem dat Obsmapp niet reageert met de vraag of ik wil wachten. Ik druk dan wachten in en dan kan ik de waarneming verder afhandelen.
Dit was nooit het geval met mijn vorige Android telefoon, maar nu wel met mijn samsung A51."

Citaat van: Alex Kwak op april 12, 2021, 13:55:37 PM
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 12, 2021, 11:59:44 AM
als ik een soort wil ingeven doet hij eerst 12 seconden over de opbouw van de soortenlijst
Dat zou een eenmalige actie moeten zijn per soortgroep, klopt dat?

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 12, 2021, 14:54:32 PM
Zo te zien herhaalt het probleem zich bij elke waarneming:

Dit is zeker geen normaal gedrag, en de A51 wordt veel meer gebruikt. Ik zou eerst eens het toestel helemaal uitzetten en opnieuw opstarten. Als het probleem dan nog niet verholpen is ObsMapp deïnstalleren en opnieuw installeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

alainchappuis

Hello
I have a Samsung TAB A6 and with version 7.30.2 I have entry delays from the 10th entry. This is increasing with the movements of entries. On the ground when there are a lot of birds it becomes difficult and a waste of time is observed for the new entries.
To overcome this problem, I had to go back to version 7.29 which does not cause me this problem.
Will there be a patch for the new version 7.30 .... which corrects this problem?

Sincerely

Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

Alex Kwak

Citaat van: alainchappuis op april 12, 2021, 15:22:15 PM
Will there be a patch for the new version 7.30 .... which corrects this problem?

As soon as I find the cause...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

En daarmee is het inderdaad opgelost, bedankt!
Citaat van: Alex Kwak op april 12, 2021, 15:02:12 PM
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op april 12, 2021, 14:54:32 PM
Zo te zien herhaalt het probleem zich bij elke waarneming:
Dit is zeker geen normaal gedrag, en de A51 wordt veel meer gebruikt. Ik zou eerst eens het toestel helemaal uitzetten en opnieuw opstarten. Als het probleem dan nog niet verholpen is ObsMapp deïnstalleren en opnieuw installeren.

Frans deV

Eerder abusievelijk gemeld als een OSM kaart probleem. ObsMapp v7.33.2 op Android 7.1.2 (Fairphone 2). ObsMapp geeft als GPS locatie 0,0 (afgerond), zie screenshot.

Ik gebruik ook OsmAnd+ en SatStat die wel de juiste latitude/longitude 52.3,6.8 (afgerond) geven. Alle drie apps hebben de Location permissie in Android settings, en ook in de XPrivacyLua app. Zelfs met XPrivacyLua helemaal afgezet voor ObsMapp, blijft deze 0,0 geven.

Hoe kan dit probleem verder onderzocht en opgelost worden, zodat ik ObsMapp daadwerkelijk in het veld kan gebruiken?

marcel234

Je hebt wel voor lang/lat gekozen bij de instellingen?

Frans deV

Citaat van: marcel234 op april 15, 2021, 12:12:40 PM
Je hebt wel voor lang/lat gekozen bij de instellingen?
Ja, lijkt me ook de default, want heb ik niet aangepast. Daarom kom ik op de wereld kaart ook in de Golf van Guinea uit.

Alex Kwak

Citaat van: Frans deV op april 15, 2021, 12:10:12 PM
ObsMapp geeft als GPS locatie 0,0 (afgerond), zie screenshot.

Kan je me de logging sturen, zie het item "Hoe verstuur ik debugbestanden?" op https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frans deV

Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2021, 14:00:38 PM
Kan je me de logging sturen, zie het item "Hoe verstuur ik debugbestanden?" op https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/
Zojuist verzonden.

Alex Kwak

Citaat van: Frans deV op april 15, 2021, 14:54:37 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2021, 14:00:38 PM
Kan je me de logging sturen, zie het item "Hoe verstuur ik debugbestanden?" op https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/
Zojuist verzonden.

Ontvangen, dank. Helaas kan ik hier op dit moment niets aan doen. ObsMapp vraagt aan Android wat de locatie is, en ontvangt dit:
onLocationChanged Location[fused -0,000046,-0,000062 acc=34 et=+17h7m4s993ms alt=61.718545193433286 {Bundle[mParcelledData.dataSize=52]}]
Het is dus helaas geen verkeerde interpretatie van de gegevens door ObsMapp, maar je toestel levert onjuiste gegevens.

Vanaf de komende update komt er een optie om de locatie te bepalen op basis van alleen GPS (dus zonder ondersteuning van WiFi en/of mobiele data). Wellicht helpt dat...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frans deV

Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2021, 15:56:59 PM
Ontvangen, dank. Helaas kan ik hier op dit moment niets aan doen. ObsMapp vraagt aan Android wat de locatie is, en ontvangt dit:
onLocationChanged Location[fused -0,000046,-0,000062 acc=34 et=+17h7m4s993ms alt=61.718545193433286 {Bundle[mParcelledData.dataSize=52]}]
Het is dus helaas geen verkeerde interpretatie van de gegevens door ObsMapp, maar je toestel levert onjuiste gegevens.

Vanaf de komende update komt er een optie om de locatie te bepalen op basis van alleen GPS (dus zonder ondersteuning van WiFi en/of mobiele data). Wellicht helpt dat...
Dank voor de snelle follow-up. Moet ik bovenstaande interpreteren als dat m'n Wifi netwerk (mobiele data heb ik bijna altijd uitstaan) de locatie-bepaling verstoort? Ik had ObsMapp tot nu toe alleen thuis geprobeerd om het te leren kennen maar ben even buiten bereik van m'n wifi gelopen, en krijg dan nog steeds 0,0 in de Kaart.

SatStat heeft een optie waarbij een notificatie melding getoond wordt indien een andere app GPS opvraagt. Die notificatie schakelt inderdaad aan als ik in de ObsMapp Kaart ga, en laat zelf wel correcte GPS lat/long zien. Dan is het toch vreemd dat ObsMapp die juiste data niet binnenkrijgt.
Van SatStat is de source code beschikbaar, en van OsmAnd+ overigens ook, misschien biedt dat aanknoopingspunten om locatie data op een andere manier op te vragen die wel goede resultaten geeft? Is maar een idee, ik probeer als IT-er -- maar niet app bouwer -- een beetje mee te denken. :)

Alex Kwak

Citaat van: Frans deV op april 15, 2021, 17:41:37 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2021, 15:56:59 PM
Ontvangen, dank. Helaas kan ik hier op dit moment niets aan doen. ObsMapp vraagt aan Android wat de locatie is, en ontvangt dit:
onLocationChanged Location[fused -0,000046,-0,000062 acc=34 et=+17h7m4s993ms alt=61.718545193433286 {Bundle[mParcelledData.dataSize=52]}]
Het is dus helaas geen verkeerde interpretatie van de gegevens door ObsMapp, maar je toestel levert onjuiste gegevens.

Vanaf de komende update komt er een optie om de locatie te bepalen op basis van alleen GPS (dus zonder ondersteuning van WiFi en/of mobiele data). Wellicht helpt dat...
Dank voor de snelle follow-up. Moet ik bovenstaande interpreteren als dat m'n Wifi netwerk (mobiele data heb ik bijna altijd uitstaan) de locatie-bepaling verstoort? Ik had ObsMapp tot nu toe alleen thuis geprobeerd om het te leren kennen maar ben even buiten bereik van m'n wifi gelopen, en krijg dan nog steeds 0,0 in de Kaart.

SatStat heeft een optie waarbij een notificatie melding getoond wordt indien een andere app GPS opvraagt. Die notificatie schakelt inderdaad aan als ik in de ObsMapp Kaart ga, en laat zelf wel correcte GPS lat/long zien. Dan is het toch vreemd dat ObsMapp die juiste data niet binnenkrijgt.
Van SatStat is de source code beschikbaar, en van OsmAnd+ overigens ook, misschien biedt dat aanknoopingspunten om locatie data op een andere manier op te vragen die wel goede resultaten geeft? Is maar een idee, ik probeer als IT-er -- maar niet app bouwer -- een beetje mee te denken. :)

Android biedt een default manier om de locatie te bepalen: de FusedLocationProviderClient.
Daarmee laat je het aan het toestel cq. Android over over om de locatie te bepalen. Die client geeft dus bovenstaand resultaat.
Ik heb vaker gemerkt (bij de FP1) dat FairPhone -hoe goed ik het principe ook vindt- zich niet goed aan de standaarden houdt.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frans deV

#441
Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2021, 18:11:47 PM
Citaat van: Frans deV op april 15, 2021, 17:41:37 PM
SatStat heeft een optie waarbij een notificatie melding getoond wordt indien een andere app GPS opvraagt. Die notificatie schakelt inderdaad aan als ik in de ObsMapp Kaart ga, en laat zelf wel correcte GPS lat/long zien. Dan is het toch vreemd dat ObsMapp die juiste data niet binnenkrijgt.
Van SatStat is de source code beschikbaar, en van OsmAnd+ overigens ook, misschien biedt dat aanknoopingspunten om locatie data op een andere manier op te vragen die wel goede resultaten geeft? Is maar een idee, ik probeer als IT-er -- maar niet app bouwer -- een beetje mee te denken. :)

Android biedt een default manier om de locatie te bepalen: de FusedLocationProviderClient.
Daarmee laat je het aan het toestel cq. Android over over om de locatie te bepalen. Die client geeft dus bovenstaand resultaat.
Ik heb vaker gemerkt (bij de FP1) dat FairPhone -hoe goed ik het principe ook vindt- zich niet goed aan de standaarden houdt.

Hmm, ik snap dat dat lastig kan zijn, hoewel ik hun Open Source OS gebruik waarvan ik begrepen had dat het zo dicht mogelijk bij kale Android blijft.

Maar feit blijft dat OsmAnd+ wel de juiste GPS coördinaten binnenkrijgt, en die app (SatStat niet) maakt wel degelijk gebruik van bovengenoemde default class. Ofschoon ik niet veel verder in de code gegrasduind heb of ze een backup methode gebruiken als de default geen bruikbare data geeft.

Enfin, ik waardeer al het werk dat er in ObsMapp zit en ben bereid toekomstige versies te proberen als er in de GPS verwerking iets veranderd is, maar voorlopig is de app dan jammer genoeg niet nuttig voor me. Succes verder!

hiskodevries

Frans, als ik het zo eens lees: reset je fairphone eens naar fabrieksinstellingen en installeer obsmapp nog eens.
Veruit de meeste waarnemingen op deze site worden ingevoerd via Obsmapp, daar zullen allicht meer fairphone gebruikers tussen zitten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frans deV

Hisko, dat lijkt me ook waarschijnlijk, en excuus dat ik het probleem bij ObsMapp bleef zoeken. De 0,0 coördinaten worden door XPrivacyLua teruggeven als "fake location" maar vanwege de toegekende permissie was dat niet meer het eerste waar ik aan dacht. Bij nader onderzoek afgelopen zaterdag ontdekte ik echter dat ObsMapp dit opvraagt via de Google Play Services "app" -- en die was wel geblokkeerd in XPrivacyLua. Oops.

Echter, ook na permissie aanzetten bleef 0,0 nog steeds verschijnen op de ObsMapp kaart, en toen heb ik het maar even aan de kant gelegd. Paar dagen geen tijd gehad, en nu ik weer kijk gaat het goed: 6.8,52,3 op de kaart. Mogelijk dat een paar reboots of cache expiration geholpen hebben.

wschulte

#444
Vanmorgen lekker op pad in het Kennemerduin met een vriend. Tot mijn verbazing kon ObsMap geen locatiefix krijgen ("Location uncertain!"), de hele ochtend niet  :o. Omdat ik geen zin had het in het veld uit te zoeken (was het veel te mooi voor), alles maar ingevoerd met de "fixed" lokatie wat zo te zien de lokatie is een minuut of zo nadat ik ObsMap had aangezet. De hele tijd daarna (+4 uur) heeft ObsMap niet 1 keer een locatie gekregen.
Tegelijkertijd liep OSMAnd+ mee en die had nergens problemen mee en liet prima zien waar we ons bevonden. Dit is de eerste keer dat ik dit fenomeen mee maak, vorige week ging her nog prima.
In de location log blijft hij ook klagen over "isBetterLocation: newLocation not accurate enough, 1000.0>100". Ik sluit deze file (gps_2021-04-26.txt) even bij en de debug file (debug_2021-04-26.txt). De laatste file (debug) suggereert een merkwaardig probleem (geen objekt).

Wat gaat er mis ? Iemand een idee ?

PS. ObsMap 7.33.3, Android 9.1.0.317, Huawei PSmart+/INE-LX1.
PPS1. Vergeet de andere meldingen in de deub, er was iets met kaarten mis, maar is inmiddels weer in orde.
PPS2. Schijnbaar ben ik vergeten het bestand "gps_2021-04-26.txt" bij te sluiten. Maar als er belangstelling voor is .. het is er nog (op mijn laptop).

Alex Kwak

Citaat van: wschulte op april 26, 2021, 15:59:09 PM
Tot mijn verbazing kon ObsMap geen locatiefix krijgen ("Location uncertain!"), de hele ochtend niet

Heb je wellicht "Vraag of internet gebruikt mag worden..." aan staan?
Zo ja, dan wordt er geen mobiele data gebruikt om de locatie te bepalen, en zal dat (veel) trager worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wschulte op april 26, 2021, 15:59:09 PM
De laatste file (debug) suggereert een merkwaardig probleem (geen objekt).

Dit wordt later vandaag opgelost met een update, heeft te maken met de soms te grote tiles op het startscherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wschulte

Citaat van: Alex Kwak op april 26, 2021, 16:04:15 PM
Heb je wellicht "Vraag of internet gebruikt mag worden..." aan staan?
Zo ja, dan wordt er geen mobiele data gebruikt om de locatie te bepalen, en zal dat (veel) trager worden.

Dag Alex,
Ja, die vraag heb ik aanstaan, omdat ik niet zoveel mobiele data heb en dat dus in de hand wil houden. Ik ging er van uit dat hij so-wie-so mobiele data gebruikt als je de vraag niet aanvinkt ..
Blijven bij mij 2 vragen leven:
- waarom nu opeens ? Nooit eerder last van gehad.
- waarom heeft OSMAnd+ dit probleem niet ? Die gebruiken ook geen mobiele data .. of heeft het niet met het gebruik van mobiele data op zich te maken ?

Alex Kwak

Citaat van: wschulte op april 26, 2021, 16:11:37 PM
- waarom nu opeens ? Nooit eerder last van gehad.

Omdat er terecht werd geklaagd dat ObsMapp mobiele data verbruikte

Citaat van: wschulte op april 26, 2021, 16:11:37 PM
- waarom heeft OSMAnd+ dit probleem niet ? Die gebruiken ook geen mobiele data .. of heeft het niet met het gebruik van mobiele data op zich te maken ?

Dat zou je aan OSMand moeten vragen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

alainchappuis

Hello,
In the list of downloads for birds I cannot find the option or more: birds of Europe.
I have this list of European birds on another device.
How can I find this. I only have the following choices: Swiss birds, French birds, Spanish birds...
Thanks for your help!
Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946