Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: Alex Kwak op juli 21, 2012, 12:10:54 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Vraag I: Is er een instelling waardoor ik in ObsMapp ook op de 'secundaire' Engelse naam kan invoeren? Voorbeeldje: Crimson-breasted Gonolek in ObsMapp kunnen invoeren als Crimson-breasted Shrike. Het lukt mij niet met de diverse instellingen in ObsMapp.
De Crimson-breasted Shrike komt niet mee in m'n download vanaf Observado, en kan dus ook niet worden gekozen. Eerlijk gezegd had ik 'm als synoniem wel verwacht. Hisko kan hier meer over vetellen, maar hij is even op vakantie.
Weet ik, hij verwees me naar dit topic

Citaat van: Alex Kwak op juli 21, 2012, 12:10:54 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Vraag II: Ik heb in ObsMapp Vogels - Wereld - Engels gedownload (zeldzaamheid Zeer Zeldzaam), krijg een melding 'download ok' maar ik mis bij invoeren Cape Petrel (en andere soorten?) Doe ik iets fout?

Ik heb net de lijst gedownload en zie 'm wel. Dus nog een keer kijken en/of nog een keer downloaden?
Wel onhandig als je geen foutmelding krijgt, maar er wel soorten ontbreken. Of zit er vertraging in het opbouwen van de soortenlijst bij invoeren (komen er als je langer wacht soorten bij)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Hart op juli 23, 2012, 06:20:16 AM
Wel onhandig als je geen foutmelding krijgt, maar er wel soorten ontbreken. Of zit er vertraging in het opbouwen van de soortenlijst bij invoeren (komen er als je langer wacht soorten bij)?

Dit is iets dat niet voor zou mogen komen: "Downloaden OK" betekent ook echt OK. De lijst wordt in 1 keer getoond. Heb je het al een keer opnieuw geprobeerd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bert Geerdes

Ik krijg de waarnemingen niet meer geüpload.
Als ik op "upload" druk zegt ie: waarneming.nl: NOK: waarneming.nl.

Bij het zoeken naar de oplossing leek het of ik opnieuw moest inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord van waarneming.nl. Dat heb ik gedaan maar hij zegt "ongeldige gebrukersnaam of wachtwoord. Omdat ik niet zeker was of ik het juiste wachtwoord had heb ik op de computer het wachtwoord veranderd en dat vervolgens gebruikt op de telefoon. Met hetzelfde resultaat. Wat nu?

Groet, Bert Geerdes

Alex Kwak

In 99 van de 100 gevallen maak je toch een tiepvouwtje, of je telefoon maakt automatisch van het eerste karakter een hoofdletter. Controleer dat dus. Of je gebruikt hele rare tekens in naam of wachtwoord.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Geerdes

Ja, als ik de telefoon van staand naar liggend beweeg maakt hij een hoofdletter.... Opgelost. Dank!

DunesUnLimited

Hoe worden de foto's voor de multi media geselecteerd? Ik vind die foto van die dode laatvlieger die met zijn staartvlieghuid in het prikkeldraad is blijven hangen hartverscheurend. (multimedia -> zoogdieren -> laatvlieger)

Bernard
Bernard van Duijnen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick w

kan ik obsmapp ook binnenhalen zonder Google Play te gebruiken? Ik las de privacy statement van Google Play en die heb ik daarna direct weer van mijn telefoon gegooid...

Groet,
Nick W

Alex Kwak

Citaat van: nick w op oktober 12, 2012, 18:30:15 PM
kan ik obsmapp ook binnenhalen zonder Google Play te gebruiken?

Nee. Google Play is dé manier om app's te verspreiden en er voor te zorgen dat updates automatisch binnenkomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nick w

ik wil Google Play niet, die schendt op 1000 manieren je privacy. Heb je de privacy statement gelezen?!

Groet,
Nick W

hiskodevries

Nick de keuze is aan jouw maar dit wijkt niet erg af van je overeenkomst met je Internet provider of je Telco. Behalve op gebied van advertenties.
Dat laatste geeft Google de mogelijkheid om jouw gratis gebruik te laten maken van hun software.
Als je op privacy gesteld bent moet je nooit via je eigen ip adres Internet ten maar via een proxy want alles wat je doet wordt gelogd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick w

maar Google Play behoudt zich het recht voor om je gps aan te zetten om te kijken waar je bent en om de naam en foto bij je social media aan te passen. Dat wijkt wel af.

Groet,
Nick W

hiskodevries

Nee een app uit de market heeft dat recht. Bijvoorbeeld obsmapp zonder gps werkt het niet. Elke app die je installeert geeft een overzicht van de noodzakelijke toestemmingen dan kun je wel of niet besluiten om die app te installeren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick w

om je social media van een andere naam en foto te voorzien dan die je er had staan? Wat je in die link laat zien is veel uitgebreider dan wat je op je telefoon te zien krijgt en daar staat iets als (en ik kan je geen screenshot geven helaas) 'als je bij meer social media actief bent met andere namen behouden we ons het recht voor je naam en foto daar toe te voegen'. Daar werd ik nog het meest pissed over.

Groet,
Nick W

hiskodevries

Heeft nog steeds niets met de market of obsmapp te maken maar met het gebruik van je Google account welke je ook kan gebruiken om in te loggen op bv Google + en vele andere pakketten http://www.google.nl/search?hl=nl&gl=NL&ie=UTF-8&source=android-browser&q=inloggen+met+google+account&redir_esc=&ei=EwN7UNTlN8qa0QXm4YD4BQ   . Gezien jouw privacy zorgen ben je op geen enkel sociaal medium actief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Nick. Je hoeft natuurlijk geen gebruik te maken van obsmapp of een andere app.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick w

nee, ik wou wel graag obsmapp maar niet via Google Play. 't is jammer..

Groet,
Nick W

Lanius

#78
Voor Multimedia heb ik bv de vogels gedownload van Xeno canto. In obsmapp heb ik de instellingen zo gezet dat sorteer soortenlijst staat op laatsgekozene. Bij multimedia staat dit ook zo. Is het mogelijk om de volgorde van de multimedia apart in te stellen? Ofwel er een zoekfunctie voor te maken?

Voordeel van soortenlijst te sorteren op laatstgekozene is dat als je veel buizerds invoer, je na invoeren van de "b" de buizerd al snel ziet staan en kan selecteren. Maar voor multimedia is dat niet zo handig, want om daar dan een soort uit te gaan zoeken uit die schijnbaar willekeurige volgorde, das moeilijk.

ALs je obsmapp van je toestel verwijderd via applicatiebeheer, is de multimedia dan ook verwijderd?
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 16, 2012, 15:40:40 PM
Voor Multimedia heb ik bv de vogels gedownload van Xeno canto. In obsmapp heb ik de instellingen zo gezet dat sorteer soortenlijst staat op laatsgekozene. Bij multimedia staat dit ook zo. Is het mogelijk om de volgorde van de multimedia apart in te stellen? Ofwel er een zoekfunctie voor te maken?

Voordeel van soortenlijst te sorteren op laatstgekozene is dat als je veel buizerds invoer, je na invoeren van de "b" de buizerd al snel ziet staan en kan selecteren. Maar voor multimedia is dat niet zo handig, want om daar dan een soort uit te gaan zoeken uit die schijnbaar willekeurige volgorde, das moeilijk.

Daar ben ik geen voorstander van, weer een (onbegrijpelijke) instelling.

Citaat van: Lanius op oktober 16, 2012, 15:40:40 PM
ALs je obsmapp van je toestel verwijderd via applicatiebeheer, is de multimedia dan ook verwijderd?

Nee, de directory ObsMapp op de sdkaart zal je dan zelf moeten verwijderen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

euch Alex, die instelling is er momenteel hé ;-)



en ik heb ze ondertussen weten te waarderen. Alleen is de multimedia ook in die volgorde, en daar heb je nu geen enkel voordeel aan (lijkt me). Ik denk dat de multimedia altijd via volgorde alfabeth mag staan, niet?
Davy De Groote

g.janze

Bij invoeren van waarnemingen wordt de lokatie fout weergegeven. Als ik met Google of osm Dde lokatie invoer kan het zijn dat bij het invoeren van de volgende waarneming hij weer eregens anders staat (veelal mijn huisadres, maar ook zeg maar 20 km elders. Soms krijg ik even een groene lokatie waarna deze rood wordt.
Als ik maps start krijg ik wel direkt de goede lokatie. Ook voorheen had ik een last van dit ongemak.

Groet Guido Janze

bruijsten

Dag,

mijn mobiele telefoon is kapot en in reparatie. Hierop had ik obsmapp geïnstalleerd en in gebruik. Ik heb nu mijn oude telefoon in gebruik met mijn simkaart erin, maar dat is geen smartphone, dus daar kan ik obsmapp niet op installeren. Nu heb ik de telefoon van iemand anders met haar simkaart er in even geleend bij een dag vogels kijken. Ik wilde daar obsmapp op installeren, en dat lukte prima, behalve dat mijn accountgegevens niet werkten. Nu kan in mijn observaties niet uploaden. Hoe kan dit? Is het omdat ik al een account heb op een andere telefoon met een andere simkaart? Is er wellicht toch een manier om mijn observaties te uploaden vanaf die andere telefoon? Of doe ik iets verkeerd? Ben benieuwd, de waarnemingen staan nu op die andere telefoon en ik wil ze graag uploaden op mijn waarneming.nl account.

Met vriendelijke groet,

Pieter Bruijsten

hiskodevries

veel gehoord probleem
de eerste letter is wrsch een hoofdletter geworden en/of het OS plakt automatisch een spatie aan het eind
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

radeby

Heren,

Ik heb de volgende vraag, misschien een ABCtje voor intensievere gebruikers dan ik.  Net op een trip buitenland wilde ik

Black-winged Plover --- Vanellus melanopyterus

invoeren in ObsMap.
Onder "Plover" vind ik hem niet; onder "Vanellus" krijg ik maar twee dingen te zien:

Vanellus macropterus Â
Vanellus macropterus Â

Ik meen dat ik soortgelijk problemen ook met nog enkele andere soorten had.  Wat is hiervan de oorzaak? Misgelopen soorteklnlijk download?  Wat kan ik doen voor reparatie?

Groet en dank,

Rolf

hiskodevries

Rolf per soort groep kun je instellen welke soorten je wilt zien. Check die eens. Vergewis je ook of de soort in observado.org wel voorkomt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Rolf in dit geval is de soort niet bekend in observado.org wat betekent dat de soort niet bekend is in de ioc worldbirdlist. Deze wel http://observado.org/search.php?q=Vanellus+melanop&g=0&local=0&local=1&sort_lat=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

radeby

Ha Hsiko,

Dank daarvoor.  Maar kun je uitleggen waarom ik bij zoeken op "Vanellus" maar 1 soort te zien krijg, en in ieder geval niet "Vanellus melanopterus"?

Is die rare  een indicatie dat er meer aan de hand is?

Groet

Rolf

hiskodevries

Rolf geen idee is een gewone soort dus als jij een complete observado.org vogels soortenlijst gedownload hebt staat die daar tussen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Zijn de secondes bij het opslaan van je waarneming mbt de tijd verwijdert?

Mijn waarnemingen binnen een minuut staan weer in verkeerde volgorde. Dat was niet zo omdat de secondes ook netjes werden opgeslagen.

Groetjes, Marleen