Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2021, 09:19:52 AM
Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:14:52 AM
Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.

Ja, goed en logisch idee  :duim:
Ik zet het op de todo-lijst.

Op welke termijn kun je dit van de todo lijst afhalen?

Bart Weyers

Beste, bij nachtvlindervangst dmv skinner inventariseer ik alle gevangen exemplaren door een individuele foto, ongeacht het aantal exemplaren van één soort in de val.
Determinatie gebeurt nadien door middel van individuele invoer in Obsmapp. Obsmapp genereert een lijst van waarnemingen die nadien op commando kunnen worden ge-upload naar waarnemingen.be Ik weet dat meerdere nachtvlinderaars dit doen aangezien dit zeer snel gaat. We willen natuurlijk de validators niet gek maken en gaan aan het tellen alvorens te uploaden. Bvb : de 10 aparte waarnemingen van 1 soort van die nacht worden teruggebracht op 1 waarneming met 10 exemplaren. Dit lijkt een éénvoudige handeling maar is het helemaal niet ! Reden ? De lijst van je nog te uploaden waarnemingen in Obsmapp kan je naar mijn weten en kennis niet alfabetiseren. Die 10 exemplaren staan dus verspreid in de lijst.
Wensen voor Obsmapp ? Mogelijkheid tot alfabetiseren van de ingegeven waarnemingen voorafgaand aan de upload.  Zo komen identieke soorten onder elkaar en kan snel worden samengeteld. Zegen voor de waarnemers EN zegen voor de validators !  ;)
groet, bart weyers

Alex Kwak

Citaat van: Bart Weyers op augustus 16, 2021, 18:41:46 PM
Wensen voor Obsmapp ? Mogelijkheid tot alfabetiseren van de ingegeven waarnemingen voorafgaand aan de upload.

Doe eens een lang-klik op de betreffende datum...   :angel:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart Weyers

Maar jongens nog aan toe ! Jullie zijn keien ! Wat een opluchting en hartelijk dank voor de ondersteuning !

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 15, 2021, 11:51:49 AM
Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2021, 09:19:52 AM
Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:14:52 AM
Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.

Ja, goed en logisch idee  :duim:
Ik zet het op de todo-lijst.

Op welke termijn kun je dit van de todo lijst afhalen?

Update 7.35.3
Zojuist in Google Play gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op augustus 17, 2021, 11:04:28 AM
Citaat van: j.simons op augustus 15, 2021, 11:51:49 AM
Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2021, 09:19:52 AM
Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:14:52 AM
Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.

Ja, goed en logisch idee  :duim:
Ik zet het op de todo-lijst.

Op welke termijn kun je dit van de todo lijst afhalen?

Update 7.35.3
Zojuist in Google Play gezet.

super, een wens vervult
het kan van de todo lijst

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2021, 13:06:59 PM
Citaat van: lukasverboom op juli 29, 2021, 11:47:41 AM
Kan daar de locatie ook als lat/long gezet worden? Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.

Ik zal daar binnenkort naar kijken.

Zijn daar geen internationale afspraken voor? Wat er eerst komt? Het lijkt mij dus dat één van de twee gewoon "verkeerd" is.
Het is maar logisch ook denk ik, want zolang je hier in de buurt blijft is het allemaal wel duidelijk, maar omwisselen van gegevens kan maken dat je gewoon ineens helemaal ergens anders op de wereld terecht komt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Martijn van Sluijs

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_6709

CiteerGeneral rules > Order, sign, and units:
--> Latitude comes before longitude
Vriendelijke groeten,
Martijn

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Julian

Citaat van: Julian op juni 19, 2021, 15:20:36 PM
Hoi Alex,

Zou je deze nog eens willen bekijken? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,161847.msg2390950.html#msg2390950

Inmiddels lukt het om ruim 4000 waarnemingen op een dag in te voeren maar dat vergt veel correctiewerk. Zo had ik bijv. Fluitenkruid als vastgezette soort en zette het aantal op 2 als het Koolzaad/Raapzaad betrof, het aantal op 3 in geval van een Paardenbloem, het aantal op 4 bij een Madeliefje, 5 voor Pinksterbloem, 6 voor Grote brandnetel etc. Behoorlijk omslachtig omdat ik vervolgens uren bezig ben om de aantallen en soortnamen per waarneming aan te passen. Ze staan dan immers allen op Fluitenkruid. Het resultaat is mooi maar ik zou de tijd die ik op zo'n dag kwijt ben aan corrigeren liever besteden aan meer data verzamelen.

Ik bied me hierbij aan als tester en beloof bij deze dat ik, indien het werkt, een 10.000-waarnemingen-dag ga inplannen om de effectiviteit aan te tonen.  B)

Graag nog een reactie op dit idee. Nu registreer ik al relatief veel (https://waarneming.nl/users/3121/) met ObsMapp maar als dit gerealiseerd wordt kunnen jullie nog meer van mij verwachten. Dat geldt ongetwijfeld ook voor andere actieve ObsMapp-gebruikers.

hiskodevries

CiteerDat geldt ongetwijfeld ook voor andere actieve ObsMapp-gebruikers.

waar kunnen we die inventarisatie zien ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 14:37:28 PM
CiteerDat geldt ongetwijfeld ook voor andere actieve ObsMapp-gebruikers.

waar kunnen we die inventarisatie zien ?
Een inventarisatie waarmee wordt aangetoond dat een deel van de gebruikers die nu al veel waarnemingen registreren nog meer zal vastleggen wanneer dat efficiënter kan? Beschikbare tijd zal de voornaamste beperkende factor zijn. Meer waarnemingen binnen de beschikbare tijd x de opsomming van beschikbare tijd = meer waarnemingen.

Ik ga geen tijd steken in een inventarisatie als iets met redenatie al duidelijk is. Of kom jij met redeneren tot een andere uitkomst?

hiskodevries

Julian, jij stelt dat meer gebruikers daar blij van worden. Dan neem ik aan dat je daar aantallen van hebt.
Het gevolg van een aanpassing waar jij blij van wordt kan zijn dat obsmapp ingewikkelder wordt voor andere gebruikers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 16:01:26 PM
Julian, jij stelt dat meer gebruikers daar blij van worden.
Nee, ik stel enkel dat je met deze toevoeging (ten opzichte van nu) meer waarnemingen kan verwachten van de groep 'actieve ObsMapp-gebruikers'. Dat licht ik daarna toe.

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 16:01:26 PM
Het gevolg van een aanpassing waar jij blij van wordt kan zijn dat obsmapp ingewikkelder wordt voor andere gebruikers
Dat zo'n extra scherm het voor andere gebruikers ingewikkelder maakt hoeft niet. Dat hangt af van hoe/waar het geïmplementeerd wordt. Doel je daar op?

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 16:01:26 PMDan neem ik aan dat je daar aantallen van hebt.
Ik kan je geen cijfers geven van functionaliteit die nog niet bestaat. Wanneer het aanleveren van dergelijke cijfers vereist is voordat gewenste functionaliteit ter implementatie overwogen wordt, klopt er iets niet. Dan kunnen de wensentopics op dit forum net zo goed gesloten worden.

marcel234

Citaat van: Julian op september 02, 2021, 16:54:51 PM
Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 16:01:26 PMDan neem ik aan dat je daar aantallen van hebt.
Ik kan je geen cijfers geven van functionaliteit die nog niet bestaat. Wanneer het aanleveren van dergelijke cijfers vereist is voordat gewenste functionaliteit ter implementatie overwogen wordt, klopt er iets niet. Dan kunnen de wensentopics op dit forum net zo goed gesloten worden.
Mensen met vleermuizendetectoren hebben een beperkte set soorten, idem inloopvallen voor muizen. Ze werken wel eens met een scherm met bijvoorbeeld maar 8 knoppen met de soorten die ze tegenkomen.

Julian

Precies! Denk ook aan nachtvlindersmeerrondes, dagvlindermonitoring, sprinkhaantellingen... Eigenlijk alle 'transecten'.

Bart De Schutter

Gelieve aan de landenlijst China Aleoetenstern - Onychoprion aleuticus toe te voegen voor de mobiele invoer.

Dit is hier een courante trekvogel in voor- en najaar.
Groeten,
Bart

hiskodevries

Citaat van: Bart De Schutter op september 15, 2021, 02:02:04 AM
Gelieve aan de landenlijst China Aleoetenstern - Onychoprion aleuticus toe te voegen voor de mobiele invoer.

Dit is hier een courante trekvogel in voor- en najaar.
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

#1668
Citaat van: marcel234 op september 02, 2021, 19:46:18 PM
Citaat van: Julian op september 02, 2021, 16:54:51 PM
Citaat van: hiskodevries op september 02, 2021, 16:01:26 PMDan neem ik aan dat je daar aantallen van hebt.
Ik kan je geen cijfers geven van functionaliteit die nog niet bestaat. Wanneer het aanleveren van dergelijke cijfers vereist is voordat gewenste functionaliteit ter implementatie overwogen wordt, klopt er iets niet. Dan kunnen de wensentopics op dit forum net zo goed gesloten worden.
Mensen met vleermuizendetectoren hebben een beperkte set soorten, idem inloopvallen voor muizen. Ze werken wel eens met een scherm met bijvoorbeeld maar 8 knoppen met de soorten die ze tegenkomen.
Ik enk dat het deze post was en daar gebruiken ze de Tally Tool
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1045650965516568&set=basw.AbrwqK1ikZBaMDd3amOIxfLgnp_BhQAY6FtHV4Zcj4psUFAgm4RO9ifL_JAakMqLDJIcMtsW8dMHFEsFfThBY2ElHbbS8OHgGuIzLKw0MOKWGCdsmq7kMAsBKRtCeRBnpBU&opaqueCursor=Abom0Y--iv8VGvaDZfGJ3Z6ZJo_unTZ908LhYh41YeAV9HF3a4jjROBtCDL2cB7mxhEDhpMx0wbWgvFlI6h0JaxlN0xJVQzLeA1AYRpibX3i7Jo6TG-79BX1yrvd6Ey5eHIp5jfDuhWhQyeBdiLIkygx-M1PM-xrPngpri2_vgO_0Nb9oVGFNYEtxjO94hOGHc62ERpngMEnV5d3Zp90GDl3ckEnnCTvs04KCU2wdWbMkCrkyoOGZ8LkOAvcDAEN1DU9pIyuuFfXQ2Nmw9YQNkTmuVy3Ukh0dQHnTrlHNY9U8EE9XD2O90mPjziQpQzQjfuLNO8QWSBAHchLQ2g2KIi5ituw5H22s1ysLiyvEczvIJB8wFzsDGY1DXBAShdbdeATMkhKWWB7bulswhQvxj3jI6xDlxYVXpnQRwYcB0cEW4VV9GAcOvRaskKSK0kfz72IoQqpFzLqO6uF_tF-eYNUCHuss9TY5S0ix9RhhT_pSfDbUlt1wxvODnw79_2QoYg5vIeDT4klEfRF5LqSCEfM1BQocYodFVF7mHh8kGX8z5gL8jeuXXzq61RcaDJ2wsuT1Z0ef-Ti2m5zMaVlVQXNhCjndbH-B8-yko1MTFcMenR4-snEuD_m_mdqb7NIFUwF1GADV6eWJn6GxMfXxNlIyaq2n5ZpaAxadYhYXxIyYpETlFnCZjhbL_LZ0YZv9wBofsnZo1nJbdwv6P7PJFPB-9UYqr86abHKQ7MIYM2NLf6piKPLLVRl01EvQtIdR2v1_93DLjIMB7N6ipoMNEPghxWmyjjy6pvvnBKzqTJA_IoZuo8q7dRYP6n6BDjPiKlGwoxArCUUexlzD3BPBR_X19Rt9FP_ycUIFnFzrS7ozi7YRq5vz4Rgj3zoQzVW6ea1ACLvqD-k9fzN7EOpKc5xtMtKr_tkAugFsDG1bQ8zn7i-M66R_PyHkEzSMcFg-8_jTUKK3zCNDHM0jtRPeBqt


Julian

Ik vermoed dat een dergelijke functie t.z.t. wel gaat komen, Marcel. Begrijpelijk als Hisko er voor wil waken dat er nu toezeggingen gedaan worden voor nieuwe functionaliteit terwijl het team het knetterdruk heeft met alle huidige projecten. Persoonlijk krijg ik dan echter liever een berichtje met "Misschien past dit inderdaad wel bij ons maar er is momenteel te weinig capaciteit om het operationeel team dat uit te zoeken of er concreet mee bezig te kunnen laten houden. Ik noteer het in elk geval." dan dat een idee, ondanks goede onderbouwing, meteen afgeketst wordt. Wachten op een reactie bij niet-dringende zaken is voor veel mensen prima (en zeker als het duidelijk is waarom). Het idee krijgen van tegen een muur lopen niet, als het onduidelijk is -of onlogisch lijkt- waarom/dat er een muur wordt opgezet.

hiskodevries

Julian, dank voor je woorden
De apps obsmapp en iobs maken voor alle uitwisselingen van data gebruik van functies van de oude site
Op dit moment loopt de aktie om deze allemaal over te zetten naar de nieuwe site.
Daar gaat al een behoorlijke tijd inzitten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Periodiek komt bij het opstarten van ObsMapp het update scherm voor soortenlijsten naar voren... echter is dit, naar mijn mening, een erg onhandig moment...
Vaak start ik ObsMapp op omdat ik een soort wil invoeren die ik net gezien heb, dan wil ik niet wachten op een update-proces wat best wel wat tijd in beslag neemt...
Vaak heeft dit tot gevolg dat ik deze update oversla, vergeet en enige tijd later met dezelfde situatie geconfronteerd wordt...

Daarom mijn wens, om het moment van het voorschotelen van de update-wizard te verplaatsen van het moment van opstarten, naar het moment vlak nadat je waarnemingen geupload hebt.
Het uploaden doe je over het algemeen op het moment dat je netwerkverbinding hebt en bovendien op het moment dat je min of meer klaar bent met waarnemingen invoeren... het uitgelezen moment om de administratie te doen en soortenlijsten te updaten.




En als we dan toch met de update-mogelijkheden aan het knutselen zijn... ik heb nooit zo goed begrepen waarom de stamgegevens niet ook periodiek geupdate worden (en dit handmatig moet). Waarom voegen we die (en eventueel de landsgrenzen ook) niet meteen bij de lijst van (mogelijk) te updaten items...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerDe apps obsmapp en iobs maken voor alle uitwisselingen van data gebruik van functies van de oude site
Op dit moment loopt de aktie om deze allemaal over te zetten naar de nieuwe site.
Daar gaat al een behoorlijke tijd inzitten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: SlechtValk op november 08, 2021, 14:22:05 PM
Daarom mijn wens, om het moment van het voorschotelen van de update-wizard te verplaatsen van het moment van opstarten, naar het moment vlak nadat je waarnemingen geupload hebt.
Het uploaden doe je over het algemeen op het moment dat je netwerkverbinding hebt en bovendien op het moment dat je min of meer klaar bent met waarnemingen invoeren... het uitgelezen moment om de administratie te doen en soortenlijsten te updaten.

Top idee!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

lukasverboom

Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2021, 13:06:59 PM
Citaat van: lukasverboom op juli 29, 2021, 11:47:41 AMKan daar de locatie ook als lat/long gezet worden? Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.

Ik zal daar binnenkort naar kijken.

Dit staat nog steeds op long/lat, kan dat nog aangepast worden? Vrijwel iedereen op de wereld gebruikt lat/long. Het zou mij veel schrijffoutjes en gekras schelen :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Alex Kwak

Citaat van: lukasverboom op november 16, 2022, 20:32:18 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2021, 13:06:59 PM
Citaat van: lukasverboom op juli 29, 2021, 11:47:41 AMKan daar de locatie ook als lat/long gezet worden? Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.

Ik zal daar binnenkort naar kijken.

Dit staat nog steeds op long/lat, kan dat nog aangepast worden? Vrijwel iedereen op de wereld gebruikt lat/long. Het zou mij veel schrijffoutjes en gekras schelen :)

Ja, deze is echt ondergesneeuwd. Ik hiervoor nu een issue aangemaakt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

ik gebruik versie 9.0b109
- de app onthoud laatst geselecteerde soort niet. de optie staat wel aan.

Hans Verdaat

Citaat van: Hans Verdaat op november 09, 2018, 11:01:41 AMaanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?

wordt dit nog meegenomen in ObsMapp 9 ?? 

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op november 23, 2022, 16:54:21 PM
Citaat van: Hans Verdaat op november 09, 2018, 11:01:41 AMaanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?

wordt dit nog meegenomen in ObsMapp 9 ?? 


Nee, helaas. De insteek voor 9.0 is dat er (vrijwel) geen UI-zaken worden aangepast.
Puur een kwestie van tijd en geld...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

Android ObsMapp 9.1.3
Vraag/ tip: waarnemingen van 1 bepaalde dag (datum) uploaden.
Nu is de keus of alles tegelijk of 1 voor 1 uploaden.

Ik heb bv. nog waarnemingen van de zomer staan waar ik niet aan toe kom omdat ik er nog een (smartphone)foto aan wil toevoegen, tegelijk zou ik een dagje wintervogels wel in 1 keer willen uploaden ipv 1 voor 1 (nodigt niet uit om te doen).

Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |