Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Waarschijnlijk komt dit doordat de foto té groot is om door ObsMapp zonder kwaliteitsverlies ingelezen te worden, en dan wordt de foto meteen al verkleind.
Wat zijn de afmetingen van de foto?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn van Sluijs

5504x3096 (standaardresolutie van foto's op mijn telefoon van een paar jaar oud). Dat de afbeelding al verkleind wordt bij het inlezen is dus eigenlijk wel zonde. Eigenlijk zou verkleinen/comprimeren ná de crop-functie ipv ervoor prettiger zijn. Dan blijft het voordeel hiervan behouden, maar gaat bij dit soort kleine uitsnedes ook een stuk minder verloren.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Citaat van: Alex Kwak op januari 11, 2021, 16:09:28 PM
Waarschijnlijk komt dit doordat de foto té groot is om door ObsMapp zonder kwaliteitsverlies ingelezen te worden, en dan wordt de foto meteen al verkleind.

Ik bedenk mij net dat dit natuurlijk voor alle foto's geldt dan, ook als ik ze niet crop. Worden foto's ook nog een keer gecomprimeerd bij het binnenkomen in de algehele database? (Zoals gebeurt wanneer een foto via de site geüpload wordt?) Dat zou betekenen dat de foto's tweemaal gecomprimeerd/verkleind worden, en dat zou dan weer betekenen dat als ik de foto's die ik neem met mijn telefoon met zo hoog mogelijke kwaliteit op waarneming.nl wil hebben, ik ze beter eerst op mijn pc kan zetten, om ze vervolgens via de site in te voeren. Op de site mis ik echter weer de handige crop-functionaliteit van de app, waardoor ik al mijn foto's handmatig zou moeten gaan bewerken.

Als dit geheel waar is; waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies, en als dit met de snelheid van de app te maken heeft (waar ik niet zoveel om geef, maar wel om de kwaliteit van de foto's bij mijn waarnemingen), is het mogelijk om een optie te maken om deze verkleining/compressie bij het inladen van foto's helemaal uit te schakelen? Dan is mijn 'probleem' met die kleine uitsnedes ook opgelost.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Alex Kwak

Citaat van: Martijn van Sluijs op januari 11, 2021, 16:38:26 PM
waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies

Een foto van 5504 x 3096 heeft zo'n 50MB geheugen nodig om in te laden. dat is voor een Android-app heel erg veel. Daar zit het probleem.
Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, maar ik heb daar in het verleden veel 'Out of memory'-errors gezien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 12, 2021, 07:51:54 AM
Citaat van: Martijn van Sluijs op januari 11, 2021, 16:38:26 PM
waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies

Een foto van 5504 x 3096 heeft zo'n 50MB geheugen nodig om in te laden. dat is voor een Android-app heel erg veel. Daar zit het probleem.
Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, maar ik heb daar in het verleden veel 'Out of memory'-errors gezien.

Dit probleem is verholpen in 7.29 die later vandaag beschikbaar zal zijn in Google Play.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

Citaat van: Alex Kwak op januari 12, 2021, 14:57:20 PM
Dit probleem is verholpen in 7.29 die later vandaag beschikbaar zal zijn in Google Play.
Heel fijn. Ik crop voor een betere beeldkwaliteit maar heb na gelaten om te testen of dat ook echt wel het geval was. Bedankt Martijn!

Martijn van Sluijs

Top, ik heb het gelijk even getest met het voorbeeld wat ik eerder gaf, en het ziet er perfect uit  :duim:
Vriendelijke groeten,
Martijn

Alex Kwak

Citaat van: Martijn van Sluijs op januari 12, 2021, 18:14:10 PM
Top, ik heb het gelijk even getest met het voorbeeld wat ik eerder gaf, en het ziet er perfect uit  :duim:

Dank voor de terugkoppeling!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Dirk.Bollen

Kan dan ineens voorzien worden dat ook 8192x5464 pixels ingelezen kunnen worden? Lukt ook niet. Tussen haakjes: grootte van deze bestanden is eerder rond de 7-11MB, niet 45 MB.
Net getest met versie 7.29, werkt niet... :'(

Alex Kwak

Citaat van: Dirk.Bollen op januari 16, 2021, 19:29:11 PM
Kan dan ineens voorzien worden dat ook 8192x5464 pixels ingelezen kunnen worden? Lukt ook niet. Tussen haakjes: grootte van deze bestanden is eerder rond de 7-11MB, niet 45 MB.

Nou, in mijn berekening is 8192x5464x3=128MB. Ik vermoed dat jij het er over hebt hoe groot een JPEG-versie daarvan is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Citaat van: Alex Kwak op januari 12, 2021, 14:57:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 12, 2021, 07:51:54 AM
Citaat van: Martijn van Sluijs op januari 11, 2021, 16:38:26 PM
waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies

Een foto van 5504 x 3096 heeft zo'n 50MB geheugen nodig om in te laden. dat is voor een Android-app heel erg veel. Daar zit het probleem.
Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, maar ik heb daar in het verleden veel 'Out of memory'-errors gezien.

Dit probleem is verholpen in 7.29 die later vandaag beschikbaar zal zijn in Google Play.

Ben er blij mee. Ik mis alleen de vrije uitsnede. Is dat evt. mogelijk? Zou qua workflow fijn zijn.
Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Dirk.Bollen

#1632
Citaat van: Alex Kwak op januari 16, 2021, 21:28:53 PM
Citaat van: Dirk.Bollen op januari 16, 2021, 19:29:11 PM
Kan dan ineens voorzien worden dat ook 8192x5464 pixels ingelezen kunnen worden? Lukt ook niet. Tussen haakjes: grootte van deze bestanden is eerder rond de 7-11MB, niet 45 MB.

Nou, in mijn berekening is 8192x5464x3=128MB. Ik vermoed dat jij het er over hebt hoe groot een JPEG-versie daarvan is.

Inderdaad als jpg is het minder. Volledig ongecomprimeerd is de sensor max. 45 megapixel en 24bit kleurdiepte, dus geheugengebruik van 135MB bij openen maximaal. Meestal zijn de jpg echter al wat in kwaliteit gereduceerd tov de raw bestanden. Nu, in ieder geval, andere apps op mijn gsm kunnen er mee om (gsm heeft werkgeheugen van 8 GB), dus lijkt het me dan logisch dat ook ObsMapp hiermee zou kunnen werken mits te voorzien dat deze bestanden kunnen voorkomen?

Alex Kwak

Citaat van: Dirk.Bollen op januari 21, 2021, 01:59:19 AM
dus lijkt het me dan logisch

Maar helaas is het dat niet. Te technisch verhaal om daar hier op in te gaan. Maar als het zo makkelijk was geweest was het al gedaan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

aertsderijk

Hallo,

Het GPS signaal van OBSmaps valt regelmatig uit.  Iemand suggesties?  Heb al allerlei instellingen geprobeerd.  Zelfs OBSmaps opnieuw geïnstalleerd, maar na 2 of 3 ingaves valt het het signaal weg.  Mijn echtgenote heeft dezelfde Samsung gsm en daar is er geen probleem.
Alvast bedankt voor de feedback.

Alex Kwak

Citaat van: aertsderijk op februari 19, 2021, 16:25:49 PM
Het GPS signaal van OBSmaps valt regelmatig uit.  Iemand suggesties?

Installeer een GPS-status app om te kijken wat er gebeurt.
Het is bekend dat in toestellen een draadje naar de GPS-antenne los kan gaan waarna de GPS-verbinding onbetrouwbaar wordt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

#1636
Alex

Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de landen behouden blijven.
elke keer als je tellen opent moet je ervan bewust zijn dat deze filters ingesteld moeten worden.
Als je in Nederland bent wil je meestal de aantallen Nederlandse soorten opvragen.
En verblijf je in het buitenland dan wil je tijdens die reis steeds het aantal geziene soorten van dat land instellen.
het lijkt me een kleine aanvulling om ook de laatste waarde van deze filters op te slaan omdat alle andere filters al opgeslagen worden.

Als er een 'logische' verklaring voor is om juiste deze velden niet te behouden dan hoor ik dat ook graag.

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:14:52 AM
Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.

Ja, goed en logisch idee  :duim:
Ik zet het op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

kevinvdburg

Is er een mogelijkheid om in de app de optie LED emmer te kiezen onder Methode? Nu moet dit via Waarneming.nl gedaan worden. Maar dat is vind ik niet handig aangezien ik het via de app upload.

Alex Kwak

Citaat van: kevinvdburg op mei 11, 2021, 18:30:59 PM
Is er een mogelijkheid om in de app de optie LED emmer te kiezen onder Methode? Nu moet dit via Waarneming.nl gedaan worden. Maar dat is vind ik niet handig aangezien ik het via de app upload.

Als die er nog niet bij staat: even de Stamgegevens bijwerken via de instellingen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

kevinvdburg

Top, als ik had geweten dat het zo simpel zou zijn......

Johannes Veenstra

Zou het t.z.t. ook mogelijk kunnen worden dat je van je overzicht van je waarnemingen van de dag een pdf kunt maken of dat je hem in je whatsapp kunt versturen?

Alex Kwak

Citaat van: Johannes Veenstra op juni 15, 2021, 17:02:44 PM
Zou het t.z.t. ook mogelijk kunnen worden dat je van je overzicht van je waarnemingen van de dag een pdf kunt maken of dat je hem in je whatsapp kunt versturen?

Leuke optie, maar ik vrees dat ik daarvoor letterlijk voldoende vrije tijd voor zou moeten vinden.  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Hoi Alex,

Zou je deze nog eens willen bekijken? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,161847.msg2390950.html#msg2390950

Inmiddels lukt het om ruim 4000 waarnemingen op een dag in te voeren maar dat vergt veel correctiewerk. Zo had ik bijv. Fluitenkruid als vastgezette soort en zette het aantal op 2 als het Koolzaad/Raapzaad betrof, het aantal op 3 in geval van een Paardenbloem, het aantal op 4 bij een Madeliefje, 5 voor Pinksterbloem, 6 voor Grote brandnetel etc. Behoorlijk omslachtig omdat ik vervolgens uren bezig ben om de aantallen en soortnamen per waarneming aan te passen. Ze staan dan immers allen op Fluitenkruid. Het resultaat is mooi maar ik zou de tijd die ik op zo'n dag kwijt ben aan corrigeren liever besteden aan meer data verzamelen.

Ik bied me hierbij aan als tester en beloof bij deze dat ik, indien het werkt, een 10.000-waarnemingen-dag ga inplannen om de effectiviteit aan te tonen.  B)

SlechtValk

Citaat van: Julian op juni 19, 2021, 15:20:36 PM
Zou je deze nog eens willen bekijken? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,161847.msg2390950.html#msg2390950
...

Als ik je wens goed lees, komt het wel een beetje neer op hoe de app van trektellen.nl eruit ziet: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.trektellen

Een invoerscherm dat geoptimaliseerd is voor snelheid, waar vooral veel voorkomende soorten op staan, wat aan te passen is naar wens (bijv. roofvogelprotocol).
Helaas is deze app alleen te gebruiken met inloggegevens van trektellen.nl en die heeft niet iedereen... en echt gericht op tellingen op een vast punt (en alleen voor vogels als ik mij niet vergis).
Note: ik heb deze app zelf nooit gebruikt omdat ik zelf geen inloggegevens heb, maar het geeft mij de indruk zoals hierboven beschreven... exacte werking is mij niet geheel bekend.

Ik heb al eerder gesteld dat inspreekscherm en tekstueel invoerscherm eigenlijk verschillende weergaven (invoermodi zo je wilt) voor hetzelfde zijn, daar kan best nog wel een "sneltel"-modus bij, waarbij de focus niet (zoals de tekstuele invoer) gericht is op veel aanvullende gegevens, maar op zo snel mogelijk een (relatief) beperkte set soorten in kunnen voeren.
In wezen vervang je alleen het vak waar je normaal de soort zou typen, voor een aantal knoppen met voorgekozen soorten. (note: de laatste knop bij de trektellen app is altijd "..." wat mij doet vermoeden dat het een soort van "staat niet op de kaart"-knop is, waar alsnog een andere soort ingevoerd kan worden)

Het allermooiste zou zijn als het door de gebruiker zelf in te stellen is, dus het aantal knoppen (sommigen willen grote en wat minder zodat ze niet makkelijk mis klikken, anderen juist heel veel kleine knopjes), de functie van de knoppen (dus bijv. welke soorten, maar je zou bijv. ook een soort macro's kunnen maken waarbij vooringestelde eigenschappen gebruikt worden (bijv. knop A = buizerd overvliegend noord, knop B buizerd overvliegend zuid, knop C buizerd tp) bij wijs van spreken...), het opschrift van de knop (de een wil Roodborsttapuit, de ander robotap weer een ander rbt etc...).
Helemaal mooi zou zijn als je meerdere invoerinstellingen kunt gebruiken en opslaan... op de snelweg zou ik bijv. andere knoppen willen dan op een telpost aan zee, bij een vlinderroute, een bomeninventarisatie etc...
Al met al, dat je tuis, in je luie stoel het vervelende werk van voorkeuren instellen kan doen, en in het veld vooral zo min mogelijk hoeft te klikken om toch in te voeren wat je wilt invoeren.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Julian

Citaat van: SlechtValk op juni 19, 2021, 22:25:58 PM
Als ik je wens goed lees, komt het wel een beetje neer op hoe de app van trektellen.nl eruit ziet: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.trektellen

Klopt! Misschien in de vorm van meerdere soortnaamselectievelden onder elkaar (kolommen) waarbij achter elk 'n vastzetknopje zit (een slotje)? Wanneer op een vastzetknop wordt gedrukt verandert bijbehorend soortnaamselectieveld zelf in een knop waarmee die soort gemakkelijk is in te tikken (de soortgroepinstellingen zijn elders in de app al ingevuld). Wil je één van de 'invoerblokken' voor een andere soort gebruiken, dan gewoon ontgrendelen (de soortknop wordt weer een selectieveld) met het slotje en de nieuwe naam intikken (en uiteraard weer vergrendelen zodat het weer een knop is, etc.).

lukasverboom

In Obsmapp zie je bij het invoeren van een waarneming de coördinaten in lat/long. Als je ze uploadt naar de website staan ze ook als lat/long. Maar in het overzicht van je waarnemingen staan ze andersom, long/lat. Dat is voor mij onhandig, aangezien ik coördinaten vaak als lat/long overschrijf in mijn notitieboekjes. Kan daar de locatie ook als lat/long gezet worden? Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

#1648
Citaat van: lukasverboom op juli 29, 2021, 11:47:41 AM
Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.
Ook in het wijzigingen waarneming-scherm en het instellingenscherm (2 schermen).  Tenslotte kies je in het instellingenscherm bij 'Locatie weergave' voor 'lat/long'

https://github.com/jaime-olivares/coordinate
https://archive.codeplex.com/?p=coordinate

Alex Kwak

Citaat van: lukasverboom op juli 29, 2021, 11:47:41 AM
Kan daar de locatie ook als lat/long gezet worden? Het lijkt me logisch om het overal hetzelfde te hebben.

Ik zal daar binnenkort naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!