Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jacob Molenaar

#1531
Alex, geen idee of dit al eens gevraagd is (lees dit topic vrijwel nooit), maar ook van mijn kant een wens:
Op dit moment zijn er bij het uploaden twee mogelijkheden: je moet óf alles tegelijk, óf per stuk uploaden.
Ik zou het erg handig vinden als je de alleen de waarnemingen van een hele dag kunt uploaden, zonder alle openstaande waarnemingen te uploaden. Bijvoorbeeld wanneer je op de datum gaat staan (waar nu alleen 'sorteer op soortnaam' en 'verwijderen' staan) zou je eronder nog een knop kunnen zetten met 'uploaden' oid.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Maarten Hotting

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 08, 2019, 11:41:25 AM
Alex, geen idee of dit al eens gevraagd is (lees dit topic vrijwel nooit), maar ook van mijn kant een wens:
Op dit moment zijn er bij het uploaden twee mogelijkheden: je moet óf alles tegelijk, óf per stuk uploaden.
Ik zou het erg handig vinden als je de alleen de waarnemingen van een hele dag kunt uploaden, zonder alle openstaande waarnemingen te uploaden. Bijvoorbeeld wanneer je op de datum gaat staan (waar nu alleen 'sorteer op soortnaam' en 'verwijderen' staan) zou je eronder nog een knop kunnen zetten met 'uploaden' oid.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.
Toevallig wilde ik net nakijken of dit al eens als wens ingediend is, ik wil in sommige gevallen ook alleen waarnemingen van een bepaalde dag download ipv alles tegelijk.
Dus ik hoop dat deze wens uitgewerkt kan worden in Obsmapp 8.
Groet,
Maarten

RutgerB

Foto's geluiden en informatie:

Ik zou graag alleen van waarnemingen.be de kaarten / afbeeldingen / statistieken voor de planten willen zien. 

Er gebeurt trouwens niets als ik op een kaart of statistiek druk bij de planten.  Dan ga ik naar het invoerscherm. Ik heb die info wel gedownload.

Als ik op namen (het vlaggetje) druk, zou ik graag alle landstaalnamen willen zien, niet enkel de Nederlandse

Voor planten wil ik graag ook beschrijvingen kunnen willen downloaden. We gaan daar flink mee aan de slag in september, maar er is ook al heel wat beschikbaar. Rond de 2500 teksten (kort of lang) zijn er al.

Als je zoekt in multimedia (in de soortenlijst) is het ook handig al in de keuzelijst te zien is welke info er beschikbaar is.

jan.wieringa

Ik zou graag ook de hoogte gelogd willen zien in ObsMap. Misschien voor Nederland niet heel relevant, maar voor het buitenland wel, nu registreer ik waarnemingen met coordinaten in ObsMap maar moet naar een andere app uitwijken om de hoogte te achterhalen en die er handmatig bij te typen als opmerking. Erg omslachtig en ik vergeet het dus ook vaak. Automatisch opslaan zou eenvoudig moeten zijn. Ik gebruik de waarnemingen om later vindplaats etiketten mee te maken (voor planten en insecten) en dan heb ik wel de hoogte nodig.

Alex Kwak

Citaat van: jan.wieringa op augustus 30, 2019, 23:58:01 PM
Ik zou graag ook de hoogte gelogd willen zien in ObsMap. Misschien voor Nederland niet heel relevant, maar voor het buitenland wel, nu registreer ik waarnemingen met coordinaten in ObsMap maar moet naar een andere app uitwijken om de hoogte te achterhalen en die er handmatig bij te typen als opmerking. Erg omslachtig en ik vergeet het dus ook vaak. Automatisch opslaan zou eenvoudig moeten zijn. Ik gebruik de waarnemingen om later vindplaats etiketten mee te maken (voor planten en insecten) en dan heb ik wel de hoogte nodig.

Wn.nl zelf ondersteunt geen hoogtes. In ObsMapp krijg je wel de hoogte als je de route exporteert als KML.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 23, 2019, 10:39:23 AM
Foto's geluiden en informatie:

Ik zou graag alleen van waarnemingen.be de kaarten / afbeeldingen / statistieken voor de planten willen zien. 

Er gebeurt trouwens niets als ik op een kaart of statistiek druk bij de planten.  Dan ga ik naar het invoerscherm. Ik heb die info wel gedownload.

Als ik op namen (het vlaggetje) druk, zou ik graag alle landstaalnamen willen zien, niet enkel de Nederlandse

Voor planten wil ik graag ook beschrijvingen kunnen willen downloaden. We gaan daar flink mee aan de slag in september, maar er is ook al heel wat beschikbaar. Rond de 2500 teksten (kort of lang) zijn er al.

Als je zoekt in multimedia (in de soortenlijst) is het ook handig al in de keuzelijst te zien is welke info er beschikbaar is.

Ik neem dit mee voor ObsMapp8. Kan je me tzt een linkje sturen naar die planten-teksten? Of staan die dan al op Wn.nl?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 15, 2019, 22:11:08 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 08, 2019, 11:41:25 AM
Alex, geen idee of dit al eens gevraagd is (lees dit topic vrijwel nooit), maar ook van mijn kant een wens:
Op dit moment zijn er bij het uploaden twee mogelijkheden: je moet óf alles tegelijk, óf per stuk uploaden.
Ik zou het erg handig vinden als je de alleen de waarnemingen van een hele dag kunt uploaden, zonder alle openstaande waarnemingen te uploaden. Bijvoorbeeld wanneer je op de datum gaat staan (waar nu alleen 'sorteer op soortnaam' en 'verwijderen' staan) zou je eronder nog een knop kunnen zetten met 'uploaden' oid.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.
Toevallig wilde ik net nakijken of dit al eens als wens ingediend is, ik wil in sommige gevallen ook alleen waarnemingen van een bepaalde dag download ipv alles tegelijk.
Dus ik hoop dat deze wens uitgewerkt kan worden in Obsmapp 8.

Ja, dit komt in ObsMapp8
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op september 03, 2019, 09:41:16 AM
Citaat van: Rutger Barendse op augustus 23, 2019, 10:39:23 AM
Foto's geluiden en informatie:

Ik zou graag alleen van waarnemingen.be de kaarten / afbeeldingen / statistieken voor de planten willen zien. 

Er gebeurt trouwens niets als ik op een kaart of statistiek druk bij de planten.  Dan ga ik naar het invoerscherm. Ik heb die info wel gedownload.

Als ik op namen (het vlaggetje) druk, zou ik graag alle landstaalnamen willen zien, niet enkel de Nederlandse

Voor planten wil ik graag ook beschrijvingen kunnen willen downloaden. We gaan daar flink mee aan de slag in september, maar er is ook al heel wat beschikbaar. Rond de 2500 teksten (kort of lang) zijn er al.

Als je zoekt in multimedia (in de soortenlijst) is het ook handig al in de keuzelijst te zien is welke info er beschikbaar is.

Ik neem dit mee voor ObsMapp8. Kan je me tzt een linkje sturen naar die planten-teksten? Of staan die dan al op Wn.nl?
Er staan inderdaad al heel wat teksten op waarneming.nl, maar liever gebruik je ALLE soorten waar een Nederlandstalige soorttekst voor beschikbaar is, dus ook soorten die niet in alleen waarneming.nl of waarnemingen.be beschikbaar zijn voor invoer.  Ik ga de beschreven soorten beperken tot soorten die in België en Nederland beschikbaar zijn voor invoer.

Johan op den Dries

Kan bij de herkenning via obsmapp ook niet direct het kleed ingevuld worden? Vooral bij nachtvlinders lijkt men actief bezig met het laten vullen van het kleed "imago" via opmerkingen bij de waarnemingen.
Johan op den Dries
Sneek

OlivierO

#1541
Bij het overzicht van ingevoerde waarnemingen staat een shortlink naar "een waarneming invoeren". Het zou handig zijn mocht er in dat laatste scherm ook een shortlink zijn naar de ingevoerde waarnemingen.

Dag Alex,

Wordt dit overwogen of gaat dit er niet komen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 11, 2019, 16:09:04 PM
Bij het overzicht van ingevoerde waarnemingen staat een shortlink naar "een waarneming invoeren". Het zou handig zijn mocht er in dat laatste scherm ook een shortlink zijn naar de ingevoerde waarnemingen.

Dag Alex,

Wordt dit overwogen of gaat dit er niet komen?

De opzet van ObsMapp8 wordt anders waarbij het eerste scherm je waarnemingen toont. Bij invoer van een waarneming levert dus de back-button weer het waarnemingenoverzicht op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2019, 08:13:29 AM
Citaat van: OlivierO op september 11, 2019, 16:09:04 PM
Bij het overzicht van ingevoerde waarnemingen staat een shortlink naar "een waarneming invoeren". Het zou handig zijn mocht er in dat laatste scherm ook een shortlink zijn naar de ingevoerde waarnemingen.

Dag Alex,

Wordt dit overwogen of gaat dit er niet komen?

De opzet van ObsMapp8 wordt anders waarbij het eerste scherm je waarnemingen toont. Bij invoer van een waarneming levert dus de back-button weer het waarnemingenoverzicht op.

Oké, dan wacht ik even af of dat de verwachting inlost! Merci!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Julian


Alex Kwak

Citaat van: Julian op juli 16, 2019, 23:49:52 PM
Meerdere soorten onthouden ("vastzetten").

Wanneer je in een gebied een veelvoorkomende soort structureel in kaart wil brengen is de optie "soort onthouden" (aan te vinken in de lijst die te openen is via de drie streepjes naast de verrekijkerknop rechtsboven in de titelbalk bij "Instellingen") erg handig en zeker wanneer je per soortgroep de standaardvelden aanpast (eveneens onder "Instellingen": "Activiteiten, kleden, enz.").

Zo heb ik bijvoorbeeld de soortgroep dagvlinders standaard op "imago" en "exact aantal" staan, planten op "veldwaarneming" + "gezien niet geteld" en Sprinkhanen op "Imago" + "baltsend/zingend"  + "gehoord" + "gezien niet geteld".
Hierdoor hoef ik bij het in kaart brengen van zingende Grote groene sabelsprinkhanen alleen maar op "opslaan" te drukken wanneer ik er eentje hoor tijdens m'n wandeling want de soort, het juiste kleed, de telmethode én activiteit staan al vast. Het registreren wordt echter sterk vertraagd wanneer ik een Bramensprinkhaan hoor en de soortnaam moet aanpassen (laden; kost extra rekenkracht van m'n telefoon. Hierna weer Grote groene sabelsprinkhaan selecteren en hetzelfde verhaal).

Misschien dat er een apart menu kan komen voor soortgerichte inventarisaties (als onderdeel bij transecten?) waarbij je alleen een pagina hebt met soortnamen om op te drukken (met vereiste dat "Activiteiten, kleden, enz." is ingesteld voor de soortgroepen van soorten die je vast wil zetten/onthouden?)?

Nu worden de laatst ingevoerde soorten al onthouden maar als ik de 2e of 3e soort wil hebben in plaats van de vastgezette soort (da's de laatst ingevoerde soort) wordt de lijst weer helemaal geladen. Als deze dropdownlijst uitgeklapt kan blijven (als optionele "instelling"?) waarbij bijv. de laatste 5 soorten rechtstreeks te selecteren zijn (en daarmee meteen, met diezelfde druk op de knop (soortnaam), ingevoerd kunnen worden) haal je de vertraging eruit.

Of is er al zoiets?  :rolleye:

Excuses voor mijn late reactie. Soms is een antwoord niet eenvoudig te geven, en dan is ook het risico dat het antwoord helemaal niet gegeven wordt...

Op zich vind ik bovenstaande een prima idee: Een lijst met de 10 laatst ingevoerde soort/activiteit/kleed-combinatie. Eén klik en weer zo'n waarneming is toegevoegd.
Ik zie twee problemen:
1) Waar in de app plaats je zoiets. Wellicht wordt dat in ObsMapp8 eenvoudiger. In ObsMapp7 wordt sowieso geen functionaliteit meer toegevoegd.
2) Hoe ga je om met de locatie? In feite wil je eerst(?) een locatie selecteren op de kaart waar de soort zich bevindt?!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Julian

Citaat van: Alex Kwak op oktober 01, 2019, 11:22:38 AM
2) Hoe ga je om met de locatie? In feite wil je eerst(?) een locatie selecteren op de kaart waar de soort zich bevindt?!

De exacte locaties pas ik bij de waarnemingen op afstand (in mijn geval vooral die van vogels en zoogdieren) aan voordat ik thuis alles in één keer upload vanaf ObsMapp.
Bij de soortgroepen waarvan ik het meest invoer via ObsMapp (planten, insecten, paddenstoelen, mossen/korstmossen) is 't invoerpunt vrijwel gelijk aan het waarneempunt.

RutgerB

Ik weet niet hoe het in Obsmapp 8 er uit gaat zien, maar ik wil nogmaals pleiten voor een knop  in het invoerscherm: Opslaan en Selecteer.  Als ik 100 waarnemingen van planten invoer in een uur, is niet eens zo heel veel, moet ik nu iedere keer op selecteer soort, typ naam, tik naam aan, opslaan en weer op selecteer soort drukken. Voor iemand die steeds een zelfde soortgroep invoert is een stapje minder handig: selecteer soort, typ naam, tik naam aan, een vervolgens een nieuwe knop 'opslaan en selecteer'. Dat scheelt snel 16% handelingen.

Nog sneller zou zijn als je in het selecteer soort scherm blijft  en een groepje waarnemingen kan ingeven door verschillende soorten aan te vinken. Op 1 plek kun je vaak met gemak 10-20 soorten noteren.

hiskodevries

Gewoon inkletsen Rutger, dan heb je geen last van al die knopjes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 01, 2019, 18:34:29 PM
Ik weet niet hoe het in Obsmapp 8 er uit gaat zien, maar ik wil nogmaals pleiten voor een knop  in het invoerscherm: Opslaan en Selecteer.  Als ik 100 waarnemingen van planten invoer in een uur, is niet eens zo heel veel, moet ik nu iedere keer op selecteer soort, typ naam, tik naam aan, opslaan en weer op selecteer soort drukken. Voor iemand die steeds een zelfde soortgroep invoert is een stapje minder handig: selecteer soort, typ naam, tik naam aan, een vervolgens een nieuwe knop 'opslaan en selecteer'. Dat scheelt snel 16% handelingen.

Nog sneller zou zijn als je in het selecteer soort scherm blijft  en een groepje waarnemingen kan ingeven door verschillende soorten aan te vinken. Op 1 plek kun je vaak met gemak 10-20 soorten noteren.

Dit dus: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg2352597#msg2352597 ?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2019, 19:49:46 PM
Gewoon inkletsen Rutger, dan heb je geen last van al die knopjes
Ik denk dat de huidige manier, enkele letters intikken en een soort selecteren, sneller invoert dan kletsen. Ik heb het wel eens getest. Je kunt me nu al echt niet bijhouden :-) En volgens mij kun je de invoer via het typen dus nog belangrijk sneller maken.

In het scherm 'selecteer soort' kan je bijvoorbeeld een versnelling bouwen. Stel ik typ en selecteer. Dan komt er in dat scherm een pop-up: Ja, volgende (opslaan, volgende typen)- Ja, details (terug naar detailscherm) - Nee, andere (nieuwe typen) . Eventueel kun je inbouwen in het selecteerscherm om ook daar al aantallen aan te duiden. En details vastzetten in het detailscherm kun je er inderdaad mee combineren.

Mijn eerdere voorstel kan dan zelfs ook nog: een extra knop naast het huidige opslaan die je ingave bevestigt én je direct in het selecteer-soort-scherm brengt.

MathijnSpeelman

Misschien nog een handige suggestie voor ObsMapp8, ik heb hem in ieder geval nog niet in een andere reactie teruggevonden. In ObsMapp7 is het momenteel niet mogelijk om meerdere foto's aan een waarneming toe te voegen. Nu heb ik een telefoon met een ingebouwde macrocamera die niet vanuit ObsMapp geopend kan worden (deze pakt alleen de standaard camera). Hierdoor neem ik altijd foto's buiten de ObsMapp app. Als ik vervolgens de foto's aan een waarneming toe wil voegen moet ik iedere foto vanuit de galerij (of Google Photos) apart selecteren, bijsnijden en plaatsen. Aangezien het vaak verschillende detailfoto's van bijvoorbeeld beharing zijn, zou het mij handig lijken als er meerdere foto's tegelijk aangevinkt kunnen worden :right:.
Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman

Alex Kwak

Citaat van: mathijn1999 op november 14, 2019, 14:40:43 PM
Nu heb ik een telefoon met een ingebouwde macrocamera die niet vanuit ObsMapp geopend kan worden (deze pakt alleen de standaard camera).

Je kan zelf kiezen welke app geopend wordt voor het maken van een foto. Is standaard Android-functionaliteit.
Voor de rest inderdaad iets waar ik naar moet kijken of het mogelijk is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MathijnSpeelman

Bedankt voor je reactie en dat er gekeken zal worden naar de mogelijkheid van het selecteren! Ik bedoelde met camera de standaard 10 megapixellens, de 8 megapixel macrolens kan hij gek genoeg niet schakelen (zie fotobijlage).
Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman

Alex Kwak

#1554
Citaat van: mathijn1999 op november 14, 2019, 16:29:06 PM
Ik bedoelde met camera de standaard 10 megapixellens, de 8 megapixel macrolens kan hij gek genoeg niet schakelen (zie fotobijlage).

Daarvoor zal je de maker van die app moeten contacteren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

Is er een mogelijkheid om Basemap als layer in de kaartkeuze van ObsMapp toe te voegen?
 

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op november 20, 2019, 22:36:20 PM
Is er een mogelijkheid om Basemap als layer in de kaartkeuze van ObsMapp toe te voegen?

Waarschijnlijk is het antwoord 'Nee', maar heb je een linkje voor me naar datgene wat je bedoelt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Ik denk dat de keuze basemap op de waarneming.nl kaarten bedoeld wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 02, 2019, 15:42:40 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2019, 19:49:46 PM
Gewoon inkletsen Rutger, dan heb je geen last van al die knopjes
Ik denk dat de huidige manier, enkele letters intikken en een soort selecteren, sneller invoert dan kletsen. Ik heb het wel eens getest. Je kunt me nu al echt niet bijhouden :-) En volgens mij kun je de invoer via het typen dus nog belangrijk sneller maken.

In het scherm 'selecteer soort' kan je bijvoorbeeld een versnelling bouwen. Stel ik typ en selecteer. Dan komt er in dat scherm een pop-up: Ja, volgende (opslaan, volgende typen)- Ja, details (terug naar detailscherm) - Nee, andere (nieuwe typen) . Eventueel kun je inbouwen in het selecteerscherm om ook daar al aantallen aan te duiden. En details vastzetten in het detailscherm kun je er inderdaad mee combineren.

Mijn eerdere voorstel kan dan zelfs ook nog: een extra knop naast het huidige opslaan die je ingave bevestigt én je direct in het selecteer-soort-scherm brengt.
Als dit technisch mogelijk is zou ik hier ook erg blij van worden!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Hans Verdaat

Klopt ik bedoel de kaart layer die in Waarneming.nl & Observation.org te kiezen is in de kaart bij het invoeren van een waarneming 'Basemap'
Die layer geeft (ook in het buitenland) meer details dan streetmaps of OSM.